صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
کد خبر : 73124

مسیر روشن در انتظار حپارسا

مسیر روشن در انتظار حپارسا
مالکیت عمده این شرکت متعلق به شرکت سرمایه گذاری غدیر است که باتوجه به فعالیت این هلدینگ در زمینه محصولات پتروشیمی، می‌تواند برای شرکت حپارسا در حمل و نقل محصولات زیرمجموعه‌های هلدینگ غدیر فرصت‌های خوبی را به وجود آورد.

به گزارش شهر بورس، شرکت حمل و نقل ریلی پارسیان با نماد ” حپارسا” از سال ۱۳۸۴ تاسیس و از همان سال فعالیت خود را در زمینه جابجایی ریلی واگن های مخزندار شروع کرده است.

مالکیت عمده این شرکت متعلق به شرکت سرمایه گذاری غدیر است که باتوجه به فعالیت این هلدینگ در زمینه محصولات پتروشیمی، می‌تواند برای شرکت حپارسا در حمل و نقل محصولات زیرمجموعه‌های هلدینگ غدیر فرصت‌های خوبی را به وجود آورد.

سال مالی شرکت منتهی به ۳۱/۶ میباشد و نسبت p/e ttm برای این نماد در حال حاضر ۶.۱ هست، شرکت حمل و نقل ریلی پارسیان در حال حاضر ۱، ۲۰۰ واگن مخزن دار دارد که هر واگن مخزن دار گنجایش حمل ۵۵ الی ۶۱ تن فرآورده های مایع را خواهند داشت.

حال به تفکیک مشتریان و سبد ارائه خدمات این شرکت میپردازیم، مشتریان عمده شرکت حمل و نقل ریلی پارسیان عبارتند از :

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران (حمل گازوئیل و نفت کوره)، روانکار ها (نفت بهران)، شرکت توسعه صنایع بهشهر (حمل روغن خوراکی) و صدور انواع بارنامه نام برد.

لازم به ذکر است که از نظر درصد مبلغ درآمد حدود ۷۵ درصد درآد شرکت مربوط به شرکت ملی پخش است؛ از این رو درآمد و سود شرکت حساسیت زیادی به نرخ های اعلامی از طرف شرکت ملی پخش دارد.

نکته دیگر در مورد این شرکت حمل و نقل پارسیان، مدیریت قوی و پویا شرکت است که سعی در ارائه خدمات در مسیرهای بهینه دارد که حاشیه سود شرکت را بالا ببرد، در همین راستا در سال مالی منتهی به شهریور ۱۴۰۱ شرکت حمل و نقل گازوئیل را افزایش و حمل نفت کوره را کاهش داده است، زیرا جابجایی گازوئیل توجیه اقتصادی بیشتری دارد.

نکته مثبت دیگر در رابطه با مدیریت این شرکت، این موضوع است که باوجود کاهش کل بازار حمل ریلی روغن نباتی در سال مالی منتهی به شهریور ۱۴۰۱ (از ۳۱۷ میلیون تن کیلومتر به ۲۱۰ میلیون تن کیلومتر) به واسطه حذف ارز ۴، ۲۰۰ تومانی و مشکلات گمرکی بوجود آمده، شرکت حمل ونقل ریلی پارسیان با ایجاد انعقاد قرارداد با شرکت توسعه صنایع بهشهر به عنوان بزرگترین هلدینگ تولید کننده روغنی کشور، توانسته است مقدار سهم خود را از بازار حمل و نقل ریلی روغن خوراکی از ۳۰ میلیون تن کیلومتر به ۶۳ میلیون تن کیلومتر برساند و به سهم بازار ۳۰% در بازار حمل و نقل ریلی روغن خوراکی برسد.

البته شرکت در زمینه حمل و نقل گازوئیل به سهم از بازار ۵۰% رسیده، همچنین کل شرکت های مهم فعال در حوزه حمل و نقل ریلی واگن های مخزن دار، چهار شرکت پرتو بار فرابر خلیج فارس، حمل و نقل ریلی پارسیان، شرکت راه آهن با ۶۰۰ عدد واگن و و شرکت حمل و نقل ترکیبی کشتیرانی میباشد که شرکت حمل و نقل پارسیان با مالکیت ۱، ۲۰۰ واگن بزرگترین شرکت در این حوزه است.

در قسمت اجزای بهای تمام شده نیز مهم ترین آن نرخ دسترسی به شبکه ریلی و اجاره لوکوموتیو است(شرکت فعلا لوکوموتیو ندارد و برای کشیدن واگن های خود لوکوموتیو از راه آهن اجاره می کند، اما طی اطلاعات خارج شده در مجمع، شرکت قصد خرید لوکوموتیو دارد) که توسط شرکت راه آهن هر ساله در حوالی تیرماه تعیین می شود، پس دومین عامل مهم تاثیرگذار در سود شرکت نرخ اعمالی شرکت راه آهن است.

از دیگر اطلاعاتی که از مجمع شرکت بدست آمده است: باتوجه به این که پتروشیمی شیراز که متعلق به غدیر است، قراردادی را منعقد کرد که حمل ۵۰۰ هزار تن باری را که این شرکت دارد، برعهده حپارسا باشد. قرارداد نهایی شده و در صورت کشیدن یک فرعی، تا ۱۰ سال آینده شرکت این کار را انجام می دهد. همچنین با پتروشیمی کرمانشاه نیز، همین روال طی خواهد شد که این موضوع به متنوع سازی ارائه خدمات و شکننده نبودن سود شرکت به تغییرات یک عامل خاص کمک می کند.

حپارسا وابسته به هلدینگ غدیر هست که در حوزه نفت و گاز و سیمان، بازارهای بالقوه باری با حداقل ۲۰ میلیون بار دارد و حپارسا سهم ناچیزی از این بازار دارد؛ از این رو به دنبال خرید واگن‌های متنوع (علاوه بر واگن مخزندار) است تا سهم بازار خود را در فرآورده های مختلف بیشتر کند.

در آخر با مفروض نرخ حمل (کل محصولات) ۵، ۲۰۰ ریال و نرخ دسترسی به شبکه ریلی ۳، ۰۰۰ ریالی و نرخ تورم ۵۰% و نرخ افزایش دستمزد ۳۰%، برای سال مالی منتهی به شهریور ۱۴۰۲ مقدار سود به ازای هر سهم ۸، ۲۰۰ ریال پیش بینی می شود؛ این بدین معنی است که شرکت در حوالی p/e forward = ۵.۳ در حال معامله است که در مقایسه با عدد تاریخی این نسبت ( ۷.۵ ) به نظر می توان انتظار یک بازدهی ۲۰-۳۰ درصدی در این نماد به سمت سقف تاریخی خود در حوالی ۶۱، ۰۰۰ ریال خواهد داشت.

منبع: بیدار بورس

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهارده + ده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان