شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۹:۵۲
کد خبر : 50232

یادداشت/

نمایش عمق مظنه گامی به سوی شفافیت

نمایش عمق مظنه گامی به سوی شفافیت
دسترسی همگانی به اطلاعات بازار مانند مشاهده همه مظنه‌ها می‌تواند با برخورداری از شرایط مشابه برای تمام سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران و معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران، گامی در جهت اعتمادسازی میان فعالین بازار باشد.

به گزارش شهر بورس، عمق بازار پنجره‌ای است که تعداد سفارشات خرید و فروش برای یک سهم در بازار را نمایش می‌دهد که مزایا و معایب نمایش عمق مظنه شامل برخی موارد می‌شود.

در نمایش عمق بازار پنج ردیف از بالاترین قیمت خرید و پایین‌ترین قیمت فروش نمایش داده می‌شد ، اما امکان مشاهده «همه مظنه‌های قیمت» از 15 فروردین 1401 در پلتفرم آنلاین مشتریان فراهم شده است. این دسترسی قبلاً فقط برای معامله‌گران کارگزاری و سیستم‌های معاملاتی آنها بود.

مزایا و معایب نمایش عمق مظنه

با اضافه شدن این قابلیت‌ جدید، ضمن شفافیت بیشتر معاملات، افراد می‌توانند با اطلاعات بیشتری در خصوص خرید و فروش‌های خود تصمیم‌گیری کرده و معاملات بهتری را رقم بزنند. به دید بسیاری از فعالان بازار، بسنده کردن به ۵ ردیف مخصوصاً در سهام کوچک گمراه کننده بوده و منجر به تصمیمات نادرست می‌شود.

درست است که این ابزار می‌تواند دید وسیع‌تری از سفارش‌ها را برای ما فراهم کرده و مانع از بروز رفتار‌های هیجانی شود، اما در نظر داشته باشیم که افزایش عمق سفارش رابطه مستقیم با تابلو خوانی و جریان نقدینگی دارد و در صورت نداشتن مهارت و آگاهی حتی شاید گمراه هم به نظر برسد. این امکان بیشتر برای افرادی مناسب است که معاملات را بر اساس شرایط بازار و تابلو خوانی انجام می‌دهند و ابزار مناسبی برای آنها به حساب می‌آید.


بیشتر بخوانید: دلیل حذف نمایش عمق مظنه از کارگزاری مفید چه بود؟


این دسترسی می‌تواند کمکی برای تشخیص سفارش‌های ترس و حمایت و جلوگیری از افتادن در تله آنها باشد. (سفارش ترس، سفارش فروش جعلی برای ایجاد نگرانی در سهامدار خرد و ترغیب به فروش سهم و سفارش حمایت، سفارش خرید با هدف پشتیبانی سهم و ترغیب خرید در معامله‌گر و گاهی نگهداری کاذب سهم برای عقب کشی فروشنده خرد و امکان فروش برای بازیگر سهم مخصوصاً در نقاط مقاومت تکنیکالی است.)

دسترسی عمومی به عمق مظنه می‌تواند منجر به کاهش دستکاری قیمت شود که این مورد هم نیازمند حضور پرقدرت ناظر بازار است.

معامله‌گر باتجربه می‌تواند با داشتن یک نمای کلی از تمام سفارشات جهت احتمالی حرکت قیمت یک اوراق بهادار خاص را حدس بزند و از آن برای نوسانات کوتاه مدت استفاده کند یا زمانی که شخصی قصد معامله با حجم زیاد در یک نماد خاص را دارد، می‌تواند میانگینی از خرید یا فروش را تخمین بزند.

ضروری است معامله‌گران برای استفاده بهینه از این امکان، اطلاعات بیشتری در مورد تابلو خوانی به دست بیاورند تا نتایج بهتری در معاملات کوتاه مدت کسب کنند.

یادداشت: رباب وفایی – کارشناس بازار سرمایه

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج − سه =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان