شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
کد خبر : 80225

مزایای گواهی سپرده کالایی شمش طلا در چیست؟

مزایای گواهی سپرده کالایی شمش طلا در چیست؟
یک کارشناس بازار سرمایه توضیحاتی در خصوص مزایای گواهی سپرده کالایی شمش طلا ارائه داده است.

به گزارش شهر بورس، به گفته ابراهیم هدایت زاده، در بیان مزیت‌های خرید گواهی سپرده شمش طلا می‌‎توان به امکان حذف ریسک‌های سرقت، حذف تقلبی بودن و همچنین احساس امنیت خاطر و نیز قابلیت خرید و فروش کالای پایه به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری اشاره کرد.

گواهی سپرده کالایی با پشتوانه قبض انباری صادر می‌شود که از استانداردهای بورس کالا عبور کرده و دارنده گواهی اطمینان دارد که مالک کالای پایه آن است. در بیان مزیت‌های خرید گواهی سپرده شمش طلا می‌‎توان به امکان حذف ریسک‌های سرقت، تقلبی بودن و در مقابل احساس امنیت خاطر و نیز قابلیت خرید و فروش کالای پایه به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری اشاره کرد.

نگهداری گواهی سپرده شمش طلا در مقایسه با فیزیک آن دارای امنیت کامل بوده و توسط بانکی که انبارداری آن را بر عهده دارد، تضمین می‌شود و در برابر انواع حوادث از قبیل سرقت، آتش سوزی، زلزله و … بیمه است.

کارمزد اندک معاملات بورس کالا نسبت به خرید فیزیکی شمش طلا از دیگر مزایای این ابزار محسوب می‌شود. چرا که خرید فیزیکی طلا (شمش و آبشده) در بازار سنتی کارمزد بالایی داشته و تفاوت قیمت بین مظنه خرید و فروش در این بازار زیاد و قابل توجه است.

همچنین گواهی‌های سپرده کالایی طلا معاف از مالیات هستند و همانطور که می‌دانیم پذیرش کالا در بورس کالا به عنوان یک بازار رسمی شفاف و متشکل، منوط به داشتن استانداردهای مورد تایید بورس است.


بیشتر بخوانید:صنایع طلایی بورس در اردیبهشت‌ماه | شاخص کل 3 میلیونی می‌شود؟


بورس کالا در راستای تحقق این مهم با آزمایشگاه ها و شرکت‌های سنجش استاندارد محصول‌های مختلف قرارداد عَقد می‌کند و با این کار سطح استاندارد تولیدات را افزایش داده و در خصوص کالایی همچون طلا کمک می‌کند عیار طلای قابل عرضه در این بازار به عیار استاندارد نزدیک باشد، لذا خطرات ناشی از تقلبی بودن طلا که در بازار آزاد وجود دارد، از این طریق در بورس از بین می‌رود.

همچنین افزایش اطلاعات در هر بازاری به فعالان آن بازار کمک می‌کند از طریق نظام عرضه و تقاضا بتوانند موفق به کشف قیمت واقعی کالا شوند.

از دیگر مزایای گواهی سپرده کالایی، خاصیت قابلیت توثیق‌دار بودن آن است؛ زمانی که گواهی سپرده کالایی صادر می‎شود، بیانگر این است که مالک گواهی سپرده کالایی به پشتوانه آن می‌تواند تسهیلات بانکی دریافت کند

در این راستا بانک ‌هایی به‌عنوان خزانه بورس کالا تعیین شده‌اند و در زمانی که گواهی سپرده شمش طلا را خریداری می‌کنید، گواهی صادر شده برای شما از سوی یکی از بانک‌های پذیرفته شده به عنوان خزانه بورسی خواهد بود و شمش طلای خریداری شده در خزانه این بانک‌ها به صورت امن ذخیره می‌شود و سرمایه‌گذار به فاصله یک روز بعد از خرید گواهی، می‌تواند برای دریافت دارایی خود به صورت فیزیکی به خزانه‌داری بانک مربوطه مراجعه کند.

نکته پایانی اینکه، خرید گواهی سپرده کالایی شمش طلا نسبت به خرید فیزیکی و نگهداری آن در صندوق امانات بانک دارای مزیت مهم دیگری است، چراکه نگهداری طلا در صندوق امانات کارمزد بیشتری نسبت به خزانه‌داری آن در قالب گواهی سپرده کالایی دارد و همچنین بیمه نبودن عین محتویات صندوق اجاره ای همه بانک‌ها در قبال حوادث مختلف از جمله آتش سوزی و سرقت و غیره از دیگر مزایای رقابتی است که خرید سپرده کالایی نسبت به نگهداری فیزیکی طلا در صندوق امانات بانک دارد.

*ابراهیم هدایت‌زاده، مدیر کالایی کارگزاری بانک انصار

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو + نه =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان