شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۵
کد خبر : 54653

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

مجمع عمومی عادی سالیانه؛ آری یا نه؟!

مجمع عمومی عادی سالیانه؛ آری یا نه؟!
برای شرکت در مجمع، باید اولا روند کلی بازار در نظر گرفته شود. اگر بازار در زمان برگزاری مجمع صعودی باشد، انتظار می‌رود که قیمت نماد هنگام بازگشایی افزایش پیدا کند.

به گزارش شهر بورس، مجمع عمومی عادی سالیانه اکثر شرکت‌ها در خرداد و تیر برگزار می‌شود و اکنون در ایستگاه آخر قطار مجامع هستیم. همیشه تردیدهایی از شرکت یا عدم شرکت در مجمع وجود دارد، اما نکته مهم، تعدیل قیمت پایانی سهم در بازگشایی و پرشدن این گپ حاصل از تقسیم سود است.

مجمع عادی یک بار در سال و حداکثر تا 4 ماه پس از پایان سال مالی شرکت‌ها برگزار می‌شود.

صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده شرکت، آگهی دعوت به مجمع و زمان بندی پرداخت سود نقدی از طریق سایت کدال در دسترس قرار می گیرد و معمولاً نماد سهم‌ها ۲ روز کاری قبل از مجمع بسته می‌شوند. تقسیم سود نقدی هم شامل افرادی است که در این تاریخ سهام‌دار شرکت هستند.

نکته مهم این است که سود نقدی تصویب شده از قیمت قبل مجمع سهم کسر شده و قیمت تئوریک سهم در هنگام بازگشایی با قیمت روز قبل از مجمع منهای سود تقسیمی تصویب شده در مجمع برابر خواهد بود و آنچه نباید نادیده گرفته شود پر شدن گپ حاصل از پرداخت سود نقدی است.

به عنوان مثال شما سهامدار شرکتی با سود خالص هر سهم 100 تومان هستید. قیمت این سهم قبل از بسته شدن 700 تومان است. مجمع برگزار شده و سود نقدی (70 درصد از سود خالص) 70 تومانی هم توسط سهامداران شرکت تصویب می‌شود.

700 قیمت سهم قبل از مجمع
70 سود نقدی تصویب شده در مجمع
630 قیمت تئوریک سهم بعد از مجمع

شرکت بعد از مجمع سالیانه بدون دامنه نوسان باز خواهد شد و شرایط نسبت به فشار عرضه و تقاضای سهم در روز بازگشایی برمی‌گردد. به تجربه، جو عمومی بازار در بازگشایی فاکتور مهمی به حساب می‌آید.

هر اندازه نسبت سود نقدی تقسیمی در مجمع به سود خالص بیشتر باشد، سهم جذابیت بیشتری برای خرید دارد.

سابقه پرداخت سود هم به عملکرد شرکت طبق جدول زمانبندی سود برمی‌گردد و شرکت‌‌هایی که جریان نقدینگی بالایی دارند در پرداخت سود در زمان اعلامی مشکلی نخواهند داشت. تاخیر در پرداخت، عملا بخشی از سرمایه را بلوکه و گرفتار خواب سرمایه می‌کند.

هر اندازه p/e سهم پس از تقسیم سود در مجمع مناسب ‌تر باشد می‌تواند گپ قیمت ایجاد شده ناشی از تقسیم سود را کاهش دهد. شرکت‌‌هایی که چشم ‌انداز سودآوری مطمئن‌تری دارند بعد از تقسیم سود گزینه بسیار خوبی برای خرید و حتی نگهداری به حساب می آیند.

برای شرکت در مجمع، باید اولا روند کلی بازار و شرایط آن در نظر گرفته شود. به این خاطر که اگر بازار در زمان برگزاری مجمع صعودی باشد، انتظار می‌‎رود که قیمت سهام شرکت نیز هنگام بازگشایی نماد افزایش پیدا کند.

دوماً استراتژی سرمایه‌گذار مهم است. برای کسانی که به دنبال معاملات کوتاه مدت و نوسانگیری هستند شرکت در مجمع مخصوصاً در سهام با شناوری بالا پیشنهاد نمی‌شود. مجامع چنین شرکت‌هایی به نفع سهامداران عمده است.

چنانچه ریسک پذیر هستید، با شرکت در مجامع سهام کوچک که بازیگر محور هستند احتمال گرفتن یک نوسان خوب وجود دارد.

گزارش از رباب وفایی – کارشناس بازار سرمایه

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 2 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان