شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۹:۱۴
کد خبر : 81372

مالیات بر عایدی سرمایه خودرو شامل چه کسانی می شود؟

مالیات بر عایدی سرمایه خودرو شامل چه کسانی می شود؟
وزارت صمت اعلام کرد اطلاعات همه خریداران خودرو از سامانه یکپارچه برای طرح مالیات بر عایدی سرمایه در اختیار نهادهای ذیربط قرار می‌گیرد.

به گزارش شهر بورس، دومین مرحله ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه از ۲۰ اردیبهشت ماه آغاز شده است و متقاضیان می‌توانند تا پایان هفته در این طرح ثبت‌نام کنند. برخی از این افراد شامل پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه خودرو می‌شوند.

وزارت صمت اعلام کرده است که اطلاعات همه خریداران خودرو از سامانه یکپارچه برای طرح مالیات بر عایدی سرمایه در اختیار نهادهای ذیربط قرار می‌گیرد.

اواسط اردیبهشت ماه مجلس با بررسی مالیات بر عایدی سرمایه اعلام کرد که ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه شامل این مالیات می‌شود و باتوجه به ماده ۱۹ آیین نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی، اطلاعات معاملات خودرو، ثبت و مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود.

مالیات بر عایدی سرمایه چقدر است؟

مالیات بر عایدی سرمایه، نوعی مالیات است که از معاملات مسکن، خودرو، طلا و سکه یا ارزهای خارجی دریافت می‌شود. میزان مالیات بر عایدی سرمایه، بسته به مدت نگهداری از صفر تا ۶۰ درصد است. این رقم برای خودرو بین صفر تا ۳۰ درصد است.

جدول محاسبه مالیات عایدی بر خودرو بر اساس مدت زمان نگهداری خودرو محاسبه می‌شود که به این صورت است:

کمتر از یک سال

۳۰درصد از مبلغ مابه التفاوت قیمت خرید و فروش

بین یک تا دو سال

۲۰ درصد از مبلغ مابه التفاوت قیمت خرید و فروش

بین دو تا سه سال

۱۰درصد از مبلغ مابه التفاوت قیمت خرید و فروش

برای مثال بر این اساس در صورت مشمول مالیات شدن ثبت نام ایران خودرو در سامانه یکپارچه، افراد در صورت فروش پژو پارس در سال اول باید حدود ۱۲۸ میلیون تومان مالیات پرداخت کنند.

البته این میزان تقریبا برای تمام مدل‌های خودروهای عرضه شده در سامانه یکپارچه یکسان است. به بیان دیگر،‌ با توجه به اختلاف قیمت بازار و کارخانه در صورت مشمول شدن مالیات بر عایدی سرمایه،‌ افراد متقاضی فروش ایران خودرو و سایپا باید منتظر مالیات ۱۰۰ میلیونی باشند.


جدول قیمت کارخانه و بازار خودروها در سامانه یکپارچه


با مراجعه به سامانه یکپارچه،‌ متقاضیان فروش ایران خودرو و سایپا با این اطلاعیه روبه‌رو می‌شوند. «ضروری است که اطلاعات کلیه متقاضیان مرتبط با این طرح حسب ماده ۱۹آیین نامه اجرایی ماده ۱۴الحاقی قانون مبارزه با پولشویی و طرح مالیات برعایدی سرمایه در اختیار نهادهای ذیربط قرار می گیرد.»

موضوعی که اینگونه برداشت می‌شود که ثبت نام ایران خودرو و سایپا در سامانه یکپارچه مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود. با این وجود سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نسبت به درج این اطلاعیه در سامانه یکپارچه واکنش نشان داد.

مهدی طغیانی گفته است که درج عبارت اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در سامانه یکپارچه درست نبوده و اشکالات اساسی دارد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: اخیرا مشاهده شده که مردم در زمان ثبت نام ایران خودرو در سامانه یکپارچه با عبارت اخذ مالیات بر عایدی سرمایه مواجه می شوند. در این بخش ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس تصویب نشده است. بلکه مصوبه مالیات بر سوداگری مصوب شده و در شورای نگهبان مراحل بررسی و نهایی شدن را طی می‌کند.

به هیچ وجه در مصوبه مجلس در زمینه مالیات بر سوداگری گفته نشده، خرید یک فقره خودرو مشمول مالیات بر سوداگری خواهد شد.

طغیانی ادامه داد: بنابراین ذکر این قید در اطلاعیه سامانه یکپارچه خرید خودرو درست نبوده و اشکالات اساسی است. این موضوع باعث نگرانی متقاضیان ثبت نام ایران خودرو و سایپا شده که باید اصلاح شود.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 − هفت =

حامد جمعه , 29 اردیبهشت 1402 - 20:40

باسلام. جوانان تحصیلکرده بیکار حالا ماشین بگیرند و بفروشند و چند غاز سود بکنند به کجا بر میخوره؟ کارافرینی که ضعیف است. این پولم به زخم خود بزنند.کسی که دست کم ۴سال ماشین نگرفته قشر اسیب پذیره سرمایه دار بود دو تا خودرو داشت

پراپ تریدینگ

کمان