صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
کد خبر : 109235

ماجرای بنزین ارزان در ایران چیست؟

ماجرای بنزین ارزان در ایران چیست؟
وب‌ سایت گلوبال پترول پرایس در خبری اعلام کرد که ایران ارزان ترین بنزین دنیا را عرضه می‌کند. اما ماجرا چیست؟

به گزارش شهر بورس به نقل از فارس، «اگر می‌خواهید قیمت بنزین را دلاری کنید، پس حقوق‌ها را هم دلاری کنید، بنزین ایران ارزان نشده بلکه پول ملی بی‌ارزش شده». این یک خط، خلاصه واکنش مخاطبان به مقایسه سایت گلوبال پترول پرایس درباره قیمت بنزین کشورها بود که در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت.

طبق گزارش این وب‌سایت (تصویر ۱)، هم‌اکنون قیمت هر لیتر بنزین در ایران، ۰.۰۲۹ دلار آمریکاست و در مقایسه با کشورهایی که در فهرست ارزان‌ترین قیمت بنزین قرار دارد، در صدر ایستاده است.

اختلاف قیمت بنزین با قیمت صادراتی آن باعث شده که طبق آمار کنفرانس بهینه‌سازی ایران، دهک دهم جامعه (ثروتمندترین دهک) ۱۷.۵ برابر دهک اول یارانه بنزین دریافت کرده و با تعمیق ناترازی بنزین، در سال ۱۴۰۲ حدود ۳ میلیارد دلار از درآمد دولت بابت واردات این فرآورده کم شود.


قیمت بنزین در سال 1403 چقدر می شود؟


اما در ایران پیش‌تر دو تجربه اصلاح قیمت بنزین دو تاثیر متفاوت بر روند مصرف گذاشته است. در تجربه هدفمندی یارانه‌ها با اجرای سیاست‌های مکمل غیرقیمتی «روند مصرف» بنزین کاهش یافته و حدود ۱۰۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی نصیب کشور شد و در تجربه آبان ۹۸، شوک‌درمانی به جز تاثیر مقطعی بر کاهش مصرف (آن هم با کمک کرونا) نتیجه‌ای در کنترل مصرف بنزین نداشت (اطلاعات بیشتر).

878972

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 1 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان