شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۸:۳۰
کد خبر : 68014

یادداشت علیرضا سلیمان محمدی/

قیمت گذاری محکوم به شکست است

قیمت گذاری محکوم به شکست است
خواست مردم که ارزانی خودرو را در بورس کالا یافته‌اند با قیمت گذاری دستوری مطرود و محکوم به شکست است.

به گزارش شهر بورس، از زمانی که خودرو وارد بورس کالا شد موافقین و مخالفانی داشت اما عرضه خودرو در بورس کالا دو دستاورد مهم داشت:

1- رساندن خودرو به مصرف کننده واقعی با قیمت پایین تر (میانگین قیمت هر خودرو 100 میلیون تومان زیر قیمت بازار )

2- شفافیت و همچنین انتقال سود از دلالان به شرکت که باعث افزایش سود آوری در صورت‌های مالی و باعث افزایش اشتغال و همچنین بالا رفتن کیفیت در ساخت نیز می شود.


بیشتر بخوانید : قیمت ساینا اس در کارخانه و بازار اعلام شد


حال بدون تعارف سیستم قرعه کشی که متاسفانه عموم مردم از ثبت نام‌های مکرر و عدم برنده شدن در آن دلسرد شده‌اند از طریق بورس کالا می‌توانند خودروی مصرفی خود را زیر قیمت بازار تهیه کنند.

البته قانونی که به تازگی به بورس کالا اضافه شده جهت عدم خرید خودرو از سال 1398 نیز منطقی نیست.

در هر صورت جدول ذیل تفاوت قیمت در بورس کالا با بازار آزاد و همچنین نکته جالب کاهش قیمت خودرو نسبت به عرضه قبلی بورس کالا را نشان می دهد.

قیمت گذاری محکوم به شکست است

ضمنا از انجایی که شورای رقابت ، حسب شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در ۲۸ مهر ۱۴۰۰ از قیمت گذاری حذف شده و با توجه به اینکه مسولیت تنظیم بازار خودرو به عهده وزارت صمت واگذار که این وزارت نیز در راستای ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی مصوب ۱۳۸۸ موضوع را به بورس کالا واگذار تا در راستای اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی، به عنوان قانون بالا دستی و مادر در این خصوص موجبات عرضه سهام های دولتی و خصوصی در بازار بورس اوراق بهادار و تشویق طرف متقاضی به سرمایه گذاری و هدایت هدفنمند و موثر سرمایه گذاران در بازار سرمایه فراهم است، هیچ مجوز قانونی برای ورود مجدد شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو وجود ندارد.


بیشتر بخوانید : اخذ مجوزهای مقدماتی برای ایجاد یک خودروساز جدید در آذربایجان‌شرقی


بدیهی است هرگونه قیمت گذاری بر خلاف فحوا و محتوای اصل ۴۴ قانون اساسی و خواست مردم که ارزانی خودرو را در بورس کالا یافته‌اند مطرود و محکوم به شکست است.

حال باید به منافع مخالفان شک کرد که با این شیوه عرضه خودرو که باعث سود آوری شرکت، کوتاهی دست دلالان و رسیدن کالا به مصرف کننده واقعی و کاهش قیمت خودرو شده است مخالف‌اند.

علیرضا سلیمان محمدی

علیرضا سلیمان محمدی

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 8 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 8
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده − 18 =

میثم پنجشنبه , 22 دی 1401 - 19:04

قیمت کذاری محکوم به شکست است.خودرو باید در بورس کالا عرضه شود چون شفاف ترین جای دنیا بورس است

مرتی جمعه , 23 دی 1401 - 9:25

کجاش شفافه !؟ سال ۹۹ یادتون نیس چی به سر ملت اومد !؟ آیا دلالان و کسانی ک میخام قیمت خودرو بالا نگه دارن ، نمیتونن داخل بورس خرید های گروهی بزنن قیمت رو ببرن بالا !!؟؟

امیر جمعه , 23 دی 1401 - 13:50

وقتی افراد بدون ماشین میتوانند از بورس کالا خرید کنند دستکاری بسیار پرهزینه و بسیار سخت خواهد بود

Esi جمعه , 23 دی 1401 - 20:38

بله دقیقا دلالان میتونن به راحتی توی بورس با پولشون نزارن ما بدبختهای فلک زده چیزی بخریم اتفاقا کارشون خیلی داحتتر شده

ناشناس پنجشنبه , 22 دی 1401 - 22:21

میشه بفرمایید قانون ممنوعیت خرید کسانی که از سال 98 یک بار خرید از خودروسازان داشته اند چرا اشتباهه؟ خوب اگه یکبارخرید داشته اند لااقل با این اوضاع داغون کنار باشند تا شاید مصرف کننده بعدی هم بتونه خودرو بخره

سعید جمعه , 23 دی 1401 - 17:44

کمتر از قیمت بازار!! شاید قیمت ی ماشین به یک میلیارد رسید بعد میخوای مردم تو بورس ۹۰۰ بگیرن بگی کمتر از آزاد خریدن
مث اینکه قیمتا از تابستون بی جهت شروع کرد به بالا رفتن
ماشین ۴۰۰ تومنی که اختلاف ۱۰۰ درصد با کارخونه داشت الان شده ۶۰۰ ۷۰۰ تومن بعد مردم تو بورس ۴۰۰ و خورده ای خرید میکنن بعد میگی به نفع مصرف کننده! مصرف کننده چاره ی دیگه هم داره مگه راهی گذاشتن جلوش مگه چرا با بازار آزاد مقایسه میکنید قیمتا رو همه باید نسبت به قیمت کارخونه خرید بشه اونم نهایتا ۲۰ درصد اختلاف نه که صدوخورده ای اختلاف پایه بخوره

امین جمعه , 23 دی 1401 - 18:24

قشنگ معلومه با تجربه ای که از عرضه شاهین بدست آوردن و دیدن باعث کاهش قیمت شد سریع جلوی فروش خودرو در بورس رو گرفتن. اینا فقط میخوان قیمت فرغون هاشون بره بالا. قرعه کشی هاشون هم صوری هستش. اگه نیست پس چرا الان قرعه کشی ایران خودرو فعاله ولی جلوی عرضه دنا توی بورس رو سریع گرفتن و لغو کردن؟

Esi جمعه , 23 دی 1401 - 20:37

دروغ ننویسید کجای بورس خودرو به مصرف کننده واقعی میرسه اتفاقا من ۲۵۰ تومان پول دارم و محاله در بورس بتونم خودرو بگیریم ولی با قرعه کشی لااقل شانسم با اونی که ۴۰۰ تومن پول داره برابره پس لطفا چرت ننویس و حامی دلالان نباش

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان