شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
کد خبر : 56437

قیمت لیر امروز ۲۹ مرداد ۱۴۰۱

قیمت لیر امروز ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۵۸۵ تومان معامله می‌شود و نسبت به روز گذشته با ۱۱۸ تومان کاهش همراه بود.

به گزارش شهر بورس به نقل از  تجارت‌نیوز، بر اساس اعلام شبکه اطلاع‌رسانی ارز، طلا و سکه، لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۵۸۵ تومان معامله می‌شود.

نرخ تورم در ترکیه از مرز ۸۰ درصد گذشت

به نقل از بازار، با وجود افزایش تورم در کشور ترکیه، مقامات بانک مرکزی این کشور خبر از کاهش نرخ بهره بانکی دادند. سیاستی که به تورم در کشور دامن می‌زند.

در این روزها اغلب کشورهای دنیا درگیر تورم هستند. تورمی که ریشه در چالش‌های اقتصادی دنیا از جمله درگیری‌های روسیه و اوکراین، تنش‌های اقتصادی در چین و بحران‌های موجود در بازار کالاهای اساسی دارد.

یکی از مهمترین ابزارهایی که بانک‌های مرکزی برای مقابله با تورم در پیش گرفته‌اند افزایش نرخ بهره بانکی است. در امریکا این سیاست با جدیت پیگیری می شود و آمارها نشان می‌دهد اخیرا روند افزایش تورم در این کشور متوقف شده است و سیاست گذاران اقتصادی در امریکا این وضعیت را مطلوب ارزیابی کرده‌اند.

در اروپای غربی هم این سیاست دنبال می‌شود و نرخ بهره بانکی روند افزایشی را طی می‌کند. این سیاست در شرایطی پیگیری می‌شود که بسیاری از سازمان‌های بین المللی هشدار دادند افزایش تورم می‌تواند بستر را برای کاهش نرخ رشد اقتصادی و رکود فراهم کند. اما سران اقتصادی در کشورهای صنعتی تاکید دارند تاثیرات منفی تورم روی اقتصاد بسیار بیشتر از اثرات رکود است به همین دلیل است که باید از تورم جلوگیری کرد. مساله مهم تر این است که بسیاری در مورد خطرات ناشی از رکود تورمی هشدار می‌دهند و معتقدند باید از این بحران جلوگیری کرد.


بیشتر بخوانید:گزارش کامل تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه


در این میانه پر آشوب و دنیایی که با بحران‌ها و چالش‌های زیادی درگیر است، سیاستی که کشور ترکیه در پیش گرفته است تعجب سیاست مداران و اقتصاددانان دنیا را بر انگیخته است.

طبق گزارش منتشر شده توسط مجمع جهانی اقتصاد در ماه جولای سال جاری نرخ تورم در ترکیه به بالغ بر ۸۰ درصد رسیده است و انتظار می‌رود این روند افزایشی تورم در این کشور ادامه پیدا کند. ولی مقامات اقتصادی این کشور بر خلاف سیاست‌های تایید شده در دنیا اقدام به کاهش نرخ بهره بانکی کرده است.

مجمع جهانی اقتصاد در این مورد نوشت: «مقامات اقتصادی ترکیه بر این باورند که با کاهش نرخ بهره بانکی می‌توانند بستر را برای تقویت نرخ رشد اقتصادی و افزایش سطح فعالیت‌های تولیدی فراهم کنند.

مساله‌ای که شاید تا به امروز در هیچ یک از متون اقتصادی تایید نشده است. باید در نظر داشت در شرایط تورمی، کاهش نرخ بهره بانکی تنها باعث افزایش نقدینگی ، افزایش تورم و افزایش بحران‌های اقتصادی می شود و اثرات مثبت ناشی از رشد اقتصادی و رونق در هیچ بخشی از اقتصاد مشاهده نخواهد شد.»

این سیاست در شرایطی در ترکیه اجرا می‌شود که رسانه‌های این کشور خبر از سخت شدن شرایط زندگی به دلیل تورم و عدم افزایش دستمزدها داده‌اند. این در حالیست که در کشور تایلند که به دلیل توقف توریسم آسیب اقتصادی بزرگی را متحمل شده است، گزارشها از افزایش نرخ رشد اقتصادی و کاهش تورم حکایت دارد.

در ونزوئلا به دنبال افزایش نرخ بهره بانکی نرخ تورم به ۷ درصد تنزل یافته است در حالیکه در ماه جولای برابر با ۱۱.۴ درصد بود و در کشور ژاپن خبرها از افزایش ۲.۲ درصدی نرخ رشد اقتصادی این کشور برای سومین فصل متوالی حکایت دارد و تمامی این خبرها ریشه در اجرای سیاست‌هایی دارد که اصول علمی آن را تایید کرده‌اند.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 + 13 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان