صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
کد خبر : 82658

مدیرعامل پتروشیمی شازند:

قیمت فروش بلوک شاراک عدد کوچکی بود/ از پالایشگاه اصفهان دو هزار تن نفتا می گیریم

قیمت فروش بلوک شاراک عدد کوچکی بود/ از پالایشگاه اصفهان دو هزار تن نفتا می گیریم
مدیرعامل پتروشیمی شازند به تشریح وضعیت شرکت پرداخت و از توافق این مجموعه با پالایشگاه اصفهان برای تهیه روزانه دو هزار تن نفتا خبر داد.

به گزارش شهر بورس، علیرضا خلیل نیا در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: صنعت پتروشیمی صنعتی بزرگ و بی‌بدلیل در رشد تولید و ارزآوری است. سالانه ۵۲ میلیون تن محصول داشتیم که در سال ۱۴۰۱ به ۹۴ میلیون تن رسید. همین موضوع منجر به ارزآوری ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلاری برای پتروشیمی شازند بوده است.

وی افزود: حدود چهار ناحیه و نزدیک به ۱۸ محصول در دو دسته پلیمری و شیمیایی تولید می‌کنیم. برخی محصولات ما منحصربه‌فرد هستند که پنج هزار شرکت از محصولات پتروشیمی شازند به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند.

مدیرعامل پتروشیمی شازند با بیان اینکه «به بحث صادرات نگاه ویژه‌ای داریم»، درباره اهداف شاراک گفت: افزایش تولید، افزایش صادرات و دانش بنیان؛ سه هدف اصلی ما محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید : بیش از ۶۰۰ نهاد مالی در کانون نهادهای سرمایه گذاری عضو هستند


خلیلی نیا درباره چالش‌های شاراک، گفت: برای پتروشیمی‌های خوراک مایع، نرخ خوراک بزرگ‌ترین نرخ چالش است. با این حال، نزدیک به ۵۰ هزار تن خوراک ذخیره برای بیش از دو هفته در اختیار داریم.

وی ادامه داد: در ابتدا، بنای ساخت پتروشیمی شازند تهیه ماده اولیه توسط پالایشگاه اصفهان بوده و حالا هم مقرر شده این پالایشگاه روزانه ۲ هزار تن به ما نفتا بدهد. در حال حاصر دو سوم خوراک ما از پالایشگاه اصفهان تهیه می‌شود اما عمده نفتای ما از شازند تهیه می‌شود.

مدیرعامل شاراک به تشریح نرخ خوراک پرداخت و تصریح کرد: خوراک را سال گذشته بین ۱۸ تا ۲۵ می‌گرفتیم از اسفندماه تا امروز به ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان رسیده است. ما نفتا را از پالایشگاه اصفهان، اراک، آبادان و .. تامین می‌کنیم.

خلیلی نیا یادآور شد: در تلاش هستیم یک سری کارها و پروژه‌های زودبازده انجام بدهیم تا زنجیره تولید را تکمیل کنیم. تلاش می‌کنیم شاراک را به شرکت پتروپالایشی تبدیل کنیم و در بلندمدت تولید خوراک را داشته باشیم. با این حال، امسال قطعاً به مراتب سال پرسودتری برای سهامداران خواهد بود.

قیمت فروش بلوک شاراک به شتران عدد کوچکی بود

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شهر بورس درباره نوع نفتای دریافتی پتروشیمی شازند، گفت: ۷۰ درصد نفتای سبک و ۳۰ درصد نفتای ما سنگین است که قیمت مشخصی هم دارد. البته آلفای موجود باعث تغییر در قیمت می‌شود. با این حال نرخ گذاری انجام گرفته از سوی انجمن و شرکت پخش مبنای محاسبه ماست.

مدیرعامل شاراک ادامه داد: در حال حاضر نرخ اعلامی از سوی شرکت پخش دو هزار تومان کمتر از نرخ انجمن است. ما نفتا را معمولاً نقدی دریافت می‌کنیم، چراکه با پالایشگاه اصفهان قرارداد داشتیم. در ماه‌های اخیر متاسفانه یک رقابت کاذبی در بورس ایجاد شده که بحث افزایش قیمت‌گذاری را به دنبال داشت.

خلیلی نیا افزود: برخی پالایشگاه های خصوصی نفتا را از بورس خریداری و آن را صادر می‌کردند. یعنی به جای اینکه نفتا وارد چرخه تولید شود، توسط پالایشگاه خصوصی صادر میشد. با نامه‌نگاری‌های انجام گرفته شده، الان مشکل خاصی نداریم و نفتا را خارج از بورس خریداری می‌کنیم.


بیشتر بخوانید : رشد 114 درصدی فروش تپسی نسبت به مدت مشابه سال قبل


مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند راجع‌به آخرین اخبار عرضه بلوکی شاراک به پالایشگاه تهران، یادآور شد: به دلیل اینکه پتروشیمی شازند با نرخ ارز ۲۳ هزار تومان ارزیابی شده بود، این موضوع متوقف و راهی تجدید ارزیابی شد.

وی اظهار داشت: قطعاً پتروشیمی شازند را با عدد بیشتری ارزیابی خواهیم کرد. ما ظرفیت‌های زیادی داریم و آن عدد، عدد کوچکی بود. شاید دو تا سه برابر قیمت اعلامی، می‌توانیم قیمت گذاری کنیم.

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست − 3 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان