صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۵
کد خبر : 124843

رئیس سازمان بورس:

قیمت سهام نصف سال 99 هم نیست!/ یک هشدار به بانک مرکزی

قیمت سهام نصف سال 99 هم نیست!/ یک هشدار به بانک مرکزی
رئیس سازمان بورس در برنامه تلویزیونی صف اول شبکه خبر گفت: از سال 99 تا الان، نرخ تورم تجمعی بالای 300 درصد بوده، اما قیمت سهام به صورت متوسط 25 درصد زیر قیمت اوج سال 99 است. الان برخی سهم‌ها نصف آن قیمت‌ها هم نیست.

به گزارش شهر بورس، مجید عشقی با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول، اظهار داشت:سال 1402، سال سختی برای بازار سرمایه بود. به واسطه اتفاقات رخ داده و سیاست‌هایی که جهت کنترل تورم و مشکلاتی که در زمینه انرژی داشتیم، محدودیت‌هایی برای تولید شرکت‌ها ایجاد شد.

وی افزود: در طول دو سال و نیم گذشته سعی کردیم بسترسازی‌های لازم برای بحث جذب سرمایه به بخش مولد اقتصاد و ارائه خدمات به سهامداران و سرمایه‌گذاران داشته باشیم. سعی کردیم تمام افرادی که در صف مجوزهای ارائه خدمات مالی بودند بررسی کنیم و جواب بدهیم. این صفوف از بین رفته و به صورت به روز این مجوزها را ارائه می کنیم. در سال 1399، سهامداران با مشکلات جدی برای گرفتن خدمات در کارگزاری‌ها مواجه بودند.

رئیس سازمان بورس خاطرنشان کرد: دو نمونه از شرکت‌های سهامی عام پروژه برای تامین مالی داشتیم که مردم به صورت خرد در آنها حضور پیدا کردند. 100 هزار نفر در یک پروژه شرکت کردند که ماه آینده این شرکت به بهره برداری خواهد رسید. بورس به خاطر ماهیتی که دارد، می تواند شعار سال را محقق کند. این یک موضوعی است که سابقه تاریخی دارد و نزدیک به 12 میلیون نفر به صورت مستقیم و 50 میلیون نفر از طریق سهام عدالت در بورس ذی نفع هستند.

عشقی تصریح کرد:این مشارکت نیازمند اعتمادسازی است. این اعتماد در سال 99 و برخی اتفاقات در سال گذشته، مخدوش شد. این اتفاق به دلیل تصمیماتی بوده که بدون در نظر گرفتن فضای بازار، جمع کثیری به بازار دعوت شدند. یکی از مواردی که اتفاق افتاده، توسعه سرمایه گذاری غیرمستقیم است. الان بیش از 50 درصد معاملات مربوط به صندوق‌هاست. این صندوق‌ها کارمزدشان خیلی پایین‌تر است و مدیریت آنها توسط نهادهای حرفه‌ای انجام می‌‎شود. نوسانات نیز در سرمایه‌گذاری غیرمستقیم کمتر است.

وی اذعان داشت: اگر از طریق این صندوق‌ها و سبدگردان‌ها، منابع را به سمت سرمایه‌گذاری هدایت کنیم و منافع بین دارندگان صندوق‌ها تقسیم شود، اتفاقات خوبی رخ می‌دهد.

وقتی سود بانکی روی 30 و 35 درصد باشد، سایر سرمایه‌گذاری‌ها کمتر خواهند بود

رئیس سازمان بورس گفت: تصمیماتی که در دستگاه‌های مختلف اقتصادی گرفته می‌شود بدون در نظر گرفتن اثرات آن بر سایر بخش‌هاست. وقتی سود بانکی را به 30 درصد می‌آوریم، اثراتی دارد که سال گذشته بر بورس شدید بود.

بر اساس گزارش شهر بورس، عشقی تصریح کرد: بخش‌نامه‌هایی به یک باره ابلاغ می‌شود که سرمایه‌گذار را غافلگیر می‌کند. مشارکت با غافلگیری محقق نمی‌شود. باید مفروضاتی داشته باشیم که تا انتهای سرمایه‌گذاری به آن پایبند باشیم. اگر این اتفاق نیفتد، مردم به سمت سهام نمی‌آیند. وقتی سود بانکی روی 30 و 35 درصد باشد، سایر سرمایه‌گذاری‌ها کمتر خواهند بود.

وی ادامه داد: تصدی‌گری و دخالت دولت در مدیریت شرکت‌ها، مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. تغییرات مدیران در بنگاه‌های اقتصادی ضربات جدی به شرکت می‌زند. این تغییرات به ضرر شرکت است.

رئیس سازمان بورس اظهار داشت: حاکمیت شرکت باید در شرکت رعایت شود. باید منافع تمام ذی‌نفعان را رعایت کنیم. گاهاً دولت منافعی بیش از چیزی که هست، درخواست می‌کند. باید بحث رعایت مقررات حاکمیت شرکتی را خیلی جدی بگیریم تا اطمینان سهامدار را جلب کنیم و منافع سرمایه گذار رعایت شود.

مجید عشقی گفت:برخی از مسائل دست سازمان بورس است. برنامه جدی داریم که شرکت‌ها را از لحاظ حاکمیت شرکتی رتبه بندی کنیم تا سهامداران نیز بدانند که شرکت در چه رتبه‌ای در این زمینه دارد. در صورتی هم که اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها تخلفی داشته باشند، پیگیری و برخورد لازم صورت می گیرد. معرفی ابزارهای تامین مالی نیز برعهده سازمان بورس است. برای سرمایه‌گذاران با سطوح ریسک مختلف، ابزار داریم. موضوعی که مغفول مانده، تامین مالی شرکت های متوسط و کوچک است. برای این کار، فرایند بسیار کوتاه تری طراحی می‌کنیم.

قیمت سهام نصف قیمت‌های سال 99 هم نیست!

وی تاکید کرد: سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری در حیطه اختیارات مجلس و دولت است که به صورت دائم در حال رایزنی هستیم تا تصمیمات گرفته شده، اعتماد سرمایه گذاران را دچار خدشه نکند. دستورالعملی که باید ابتدای سال انجام میشد با 11 ماه تاخیر انجام شد. اینها به اعتماد سهامداران ضربه می‌زند. از سال 99 تا الان، نرخ تورم تجمعی بالای 300 درصد بوده، اما قیمت سهام به صورت متوسط 25 درصد زیر قیمت اوج سال 99 است. الان برخی سهم‌ها نصف آن قیمت‌ها هم نیست.

وی افزود: معرفی ابزارهای تامین مالی نیز برعهده سازمان بورس است. برای سرمایه‌گذاران با سطوح ریسک مختلف، ابزار داریم. معرفی ابزارهای تامین مالی نیز برعهده سازمان بورس است. برای سرمایه‌گذاران با سطوح ریسک مختلف، ابزار داریم. من به عنوان ناظر بازار، باید این مباحث را پیگیری کنم و نمی‌توانم درباره بالا رفتن قیمت سهام کاری بکنم. نتیجه این چه خواهد بود، به قانون گذاری‌ها نیز مرتبط است. امیدواریم با توجه به اینکه در سه سال و نیم گذشته بازار سرمایه کاهش داشته، در آینده نزدیک شاهد باشیم که عقب افتادگی بورس جبران شود.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد: سودآوری شرکت‌ها در این مدت کاهش یافته است. بهای تمام شده شرکت‌ها با تورم کاهش یافته، اما درآمد آنها به آن سرعت افزایش نداشته. سود خالص شرکت‌ها در آخرین فصل، به 13 درصد کاهش پیدا کرده و باعث شده جلوی رشد سهام آنها گرفته شود. میزان سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها متناسب با فروش آنها نیست. با این شیوه، سرمایه‌گذاری جدیدی در شرکت‌ها رخ نخواهد داد.

برای حمایت از سهامداران دامنه نوسان کاهش پیدا کرد

وی ادامه داد: رخدادهای سیاسی بر بازارها تاثیر دارد و طبیعی بود که با توجه به اتفاقاتی که افتاد، هیجانی در بازار ایجاد شد. سازمان بورس برای حمایت از حقوق سهامداران و اینکه معاملات غیرمنصفانه انجام نشود، دامنه نوسان کاهش پیدا کرد. این اتفاق قبلاً نیز اتفاق افتاده است. برای اینکه التهابات کاهش پیدا کند، محدودیت دامنه نوسان برای روز چهارشنبه نیز تمدید شد. دیروز و امروز، معاملات متعادل بود و التهاباتی که در روز اول این اتفاقات بود، کنترل شد. ان‌شاءالله از هفته آینده روند معاملات به حالت قبلی بازمی گردد.

عشقی گفت: بورس با یک فاصله‌ای نسبت به سایر بازارها حرکت می‌کند. یکی از دلایل عدم رشد بورس، کاهش سودآوری شرکت‌ها است. سرمایه‌گذار در ذهن خود تحلیل می‌کند که ممکن است یک سری اتفاقات برای این شرکت رخ بدهد. مجموع این عوامل باعث شده که بازار سرمایه از بازارهای رقیب جا بماند. در یکی از دوره‌ها با بالاترین نرخ‌های بهره بانکی مواجه هستیم. این اتفاق در دنیا نیز به این شکل است و یک لطمه‌ای به بازار وارد می‌کند. روند بلندمدت بازار نشان داده که این روند نمی تواند پایدار باشد. حتی دوره پنج ساله رکود در بازار سرمایه نیز داشتیم، اما در ادامه یک بازدهی سنگین از بورس دیدیم. وقتی بازدهی 10 ساله را مقایسه می کنیم اصلا قابل مقایسه نیست.

رئیس سازمان بورس اظهار داشت: برخی شرکت‌ها در پایان سال نتوانستند سود سهام عدالت را پرداخت کنند. کارهای پرونده تخلفاتی آنها در حال پیگیری است و حتی برای پرداخت سود به دنبال دریافت وام هستند. مشکلات مالی در برخی شرکت‌ها وجود دارد. اینها باید سود سهام عدالت را هم پرداخت کنند. امیدواریم تا خردادماه سودها را جمع‌آوری کنیم و باقی مانده آن را پرداخت کنیم. در سال گذشته، 16 هزار میلیارد تومان به شرکت‌های تولیدکننده طلا تزریق شده است. این اتفاق به تولید طلا و ذخایر آن کمک می‌کند. از طرف دیگر، سرمایه‌های خرد را نیز جذب می‌کند. این موضوع یک سپر تورمی مطمئن برای سرمایه گذاران است که به جای اینکه پول خود را به بازارهای خودرو و مسکن ببرند، در این بازار سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: مهم‌ترین رسالتی که بازار سرمایه در حوزه نظارتی دارد، در حوزه بازار، نظارت بر ناشران و بازارها بوده است. سال گذشته انرژی زیادی صرف کردیم تا صفوف مجوز صفر شود. نظارت را هم شدیدتر کردیم تا تمام سفارش‌ها به محض ورود به سامانه بررسی شود. بحث تامین مالی نیز دیگر کار مهمی بود که با مراجعه به استان‌های مختلف آن را پیگیری کردیم. بسیاری از بنگاه های اقتصادی در استان‌ها و حتی برخی نهادهای دولتی و غیردولتی از جمله شهرداری ها هیچ آشنایی با بازار سرمایه و ابزارهای تامین مالی از آن ندارند. بعد از هر مراجعه به استان‌ها، حداقل 50 درخواست پذیرش یا تامین مالی جدید وارد ارکان شود. این فرایند ادامه دارد.

عشقی تاکید کرد: 200 شرکت در حال طی کردن مراحل ورود به بورس و فرابورس هستند. با توجه به شرایطی که نظام بانکی ما دارد، الان به این جمع بندی رسیدیم که شرکت های بزرگ عمدتا به سمت بازار سرمایه مراجعه کنند. سیستم سرمایه در گردش آنها نیز توسط بانک تامین شود. بازار سرمایه ما بازار سرمایه جوانی است که حدود 50 سال دارد. ساختار جدید بازار سرمایه از سال 1384 شکل گرفته و بسیار قدیمی نیست که بگوییم کامل به بلوغ رسیده است. هنوز کارهای زیادی داریم که باید به مرور پیش برویم.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد: اطلاعات مالی بیش از 2 هزار شرکت دولتی و نهاد عمومی توسط وزارت اقتصاد در سامانه کدال بارگذاری شده است. سال گذشته برای پذیرش شرکت‌های دانش بنیان حرکاتی را آغاز کردیم. تمام فعالیت‌های برخی از این شرکت‌ها در بستر فضای مجازی است که برخی از آنها را پذیرش کردیم. یک استارت آپ آمد، معاملات خوبی داشت و پول عرضه اولیه را صرف توسعه کرد. آن سرمایه گذار به صورت موفق از شرکت خارج شد و الان دنبال می کنیم که برخی شرکت‌های اینچنینی نیز وارد بازار سرمایه شوند. در هیئت پذیرش، افرادی داریم که با این صنایع آشنا نیستند. در این راستا، ترکیب هیئت پذیرش را عوض کردیم. این هیئت پذیرش با فرایند آشنایی دارد.

مهم‌ترین موضوع در بازار سرمایه‌، اعتمادسازی است

وی با اشاره به آخرین وضعیت ورود شرکت‌های دانش بنیان به بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: برخی از این شرکت‌ها آینده خوبی دارند. ترازنامه آنها به واسطه دارایی نامشهود تهیه می‌شود. این شرکت‌ها سهامداران خاصی دارند. از دستگاه‌های نظارتی هم کمک می‌گیریم تا روند پذیرش این شرکت‌ها سرعت بگیرد. درخواست مان این بوده که کمک کنند.

عشقی ادامه داد: حضور دانش بنیان ها باعث ایجاد امید در آنها می‌شود. از طرف دیگر، اینها هم شفاف می‌شوند و می‌توانیم نظارت کنیم. نظارت بر شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه بسیار راحت‌تر از شرکت‌هایی است که خارج از بورس و فرابورس هستند.

رئیس سازمان بورس به تشریح اقدامات سازمان برای ایجاد فرهنگ‌ سرمایه‌گذاری پرداخت و تصریح کرد: فرهنگ‌سازی از مدارس و آموزش سواد پایه‌ای انجام می‌شود. این شاید زودبازده نباشد، اما کلیدواژه‌هایی در ذهن بچه‌ها ایجاد می‌شود و دیدگاه سرمایه‌گذاری توسط آنها ایجاد می‌شود. در حوزه آموزش مدرس‌ها نیز این کار را می‌کنیم تا به صورت همزمان در شهرهای مختلف آن را پیاده‌‎سازی کنیم. فرهنگ‌سازی در سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را در سال آینده نیز پیگیری می‌کنیم تا مشارکت مردم از طریق صندوق‌ها باشد.

وی در پایان گفت: مهم‌ترین موضوع در بازار سرمایه‌، اعتمادسازی است. باید همه دستگاه‌ها کمک کنند تا با عدم اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه و اتخاذ تصمیمات درست، این اعتماد به بازار سرمایه برگردد. جایی که مردم حضور داشته باشند، می‌توان کارهای بزرگی را رقم زد. اینکه سیاستی را در بانک مرکزی یا در سازمان برنامه و بودجه اتخاذ می‌کنیم، ابعاد آن بر ابزارهای مالی و بازار سرمایه را بسنجیم. اینها با یکدیگر مرتبط هستند و اگر مشکلی در بازار سرمایه ایجاد شود، به سایر بخش‌ها نیز سرایت خواهد کرد. این‌طور نیست که این بخش یک جزیره کاملاً جدا باشد.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده − هفت =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان