شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷
کد خبر : 69723

قیمت ربع سکه در بورس چگونه محاسبه می شود؟

قیمت ربع سکه در بورس چگونه محاسبه می شود؟
قیمت ربع سکه در بورس، 4 بهمن 1401 تقریبا یک میلیون تومان ارزان‌تر از بازار آزاد بود. براین اساس، قیمت ربع سکه در بورس چگونه محاسبه می شود؟

به گزارش شهر بورس، خرید ربع سکه از بورس در قالب ارواق گواهی سپرده کالایی انجام می‌شود. برای خرید سکه در قدم اول به کد بورسی نیاز است که با استفاده از آن می‌توان به‌طور مستقیم از خود سایت بورس یا سایت کارگزاری‌ها ثبت سفارش انجام داد.

ثبت سفارش خرید سکه از بورس در ساعت ۹ صبح آغاز شده و ساعت ۱۳ به پایان می‌رسد. متقاضیان در این دوره شش‌ساعته، فرصت دارند سفارش خود را برای خرید سکه از بورس ثبت کنند.

عرضه ربع سکه طلای بهار آزادی در بورس کالا در این مرحله به صورت گواهی سپرده ناپیوسته خواهد بود و فرآیند کشف قیمت، به‌صورت ثبت سفارش دفتری با قیمت‌های مختلف است. این مهمترین تغییری است که برای خرید سکه از بورس با آن روبرو هستیم. در مرحله اول طی سه روز حدود ۵۰ هزار سکه ربع بهار آزادی با قیمت‌های کشف شده در فرآیند ثبت سفارش به روش حراج تک قیمتی معامله شد.

بانک مرکزی پس از پایان دوره ثبت سفارش خرید و حداکثر تا ساعت ۱۵ روز عرضه، نسبت به ارائه کل اوراق قابل عرضه اقدام می‌کند. در صورتی که حجم کل ثبت سفارش خرید با قیمتی معادل سقف دامنه تعیین شده، بیش از کل اوراق قابل عرضه باشد قیمت عرضه، معادل قیمت سقف بوده و گواهی سپرده کالایی به روش تسهیم تخصیص داده می‌شود در غیر این صورت، تخصیص گواهی سپرده کالایی براساس اولویت قیمت و پرداخت به قیمت ثبت شده هر سفارش انجام می‌شود.

در پایین‌ترین قیمت قابل معامله، چنانچه حجم تقاضا بیش از حجم عرضه باقیمانده باشد، میزان باقیمانده به شیوه تخصیص به روش تسهیم، تخصیص داده می‌شود. در تخصیص به روش تسهیم در هر مرحله از تخصیص گواهی سپرده کالایی تعداد ۱۰۰ ورقه بهادار (معادل یک ربع بهار آزادی) به هر کد متقاضی خرید در سامانه معاملاتی تخصیص داده شده و این روند تا تخصیص کل اوراق بهادار قابل عرضه ادامه پیدا می‌کند.

قیمت ربع سکه در بورس چگونه تعیین می‌شود؟

عرضه ربع سکه در بورس کالا در مرحله اول به شکل حراج تک‌قیمتی بود و متقاضیان با قیمت ثابت از بورس سکه خریدند. ثبت سفارش خرید در مرحله جدید فروش ربع سکه در بورس، تغییر کرده و بر اساس دامنه قیمت انجام می‌شود. به این ترتیب پیشنهاد خریداران نباید الزاما یک قیمت ثابت باشد. این مهمترین تغییر در سازوکار عرضه ربع سکه است و نحوه خرید ربع سکه از بورس را ساده‌تر می‌کند.

خرید ربع سکه در عرضه قبلی برای هر کسی که سفارش خود را با ارزش بالای هفت میلیون و ۵۰ هزار تومان ثبت کرده بود با همین قیمت انجام می‌شد. ارائه‌دهندگان پیشنهاد هشت میلیون تومان هم موفق شدند با قیمت هفت میلیون و ۵۰ هزار تومان ربع سکه از بورس بخرند و از این نظر با کسی که سفارش خود را با ارائه پیشنهاد هفت میلیون و ۵۰ هزار تومان ثبت کرده بود، تفاوتی نداشت. دور جدید فروش سکه در بورس، سازو‌کاری متفاوت دارد.


بیشتربخوانید: قیمت سکه و طلا امروز 6 بهمن 1401


اگر قصد خرید یک قطعه ربع سکه را دارید، باید تعداد ۱۰۰ برگه اوراق گواهی سکه سفارش دهید؛

متقاضیان خرید ربع سکه از بورس، باید سفارش خود را در بازه‌ای مشخص و با قیمتی ثبت کنند که برایشان توجیه اقتصادی دارد. مثلا در روز اول کف و سقف قیمت ربع سکه در بازار آزاد، به‌ترتیب ۹ میلیون و ۲۰ هزار تومان و ۹ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان بود، ولی خریداران در بورس بالاترین پیشنهاد خود را در سقف هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان مطرح کردند.

فروش ربع سکه در دور تازه عرضه بورس، به روش تسهیم بین متقاضیان توزیع می‌شود. یعنی سامانه سقف قابل فروش گواهی سکه را ابتدا بین کسانی که بالاترین پیشنهاد را ثبت کرده‌اند تقسیم می‌کند و به‌هر نفر حداکثر یک قطعه سکه ربع بهار آزادی می‌فروشد. این روند تا نفر آخر ادامه پیدا می‌کند و در صورتی که هنوز اوراقی باقی مانده باشد، سراغ پیشنهاد‌هایی با عدد پایین‌تر می‌رود و به آن‌ها هم نفری یک سکه می‌فروشد. این روند تا تخصیص حداقل یک سکه به هر درخواست ادامه پیدا می‌کند. دور دوم تخصیص سکه در صورتی شروع می‌شود، که همچنان برگه‌ای باقی مانده باشد.

خرید ربع سکه از بورس، برای اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال دارای کد ملی امکان‌پذیر است. این افراد می‌توانند به‌شرط داشتن کد بورسی، پس از ثبت سفارش، حداقل یک قطعه و حداکثر پنج قطعه ربع سکه طلا بهار آزادی خریداری کنند. تحویل سکه بورسی، پنج روز کاری بعد از خرید سکه در بورس کالا، انجام می‌شود. متقاضیان برای تحویل سکه اول باید نسبت به دریافت نوبت اینترنتی اقدام کنند. به‌این منظور وارد سایت coin.refah-bank.ir/Membership/login شده و نوبت اینترنتی بگیرید. در موعد مشخص شده باید به خزانه بانک رفاه مراجعه کرده و با ارائه اسناد مربوط به بورس، به صورت فیزیکی معادل سکه‌های خریداری شده را تحویل بگیرند.

مبلغ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده در قیمت کشف شده معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلای ربع بهارآزادی خزانه بانک رفاه، محاسبه شده است. به همین دلیل نباید مبلغ دیگری با عنوان هزینه مالیات بر ارزش افزوده از متقاضیان اخذ شود.

برای خرید ربع سکه در بورس، نیاز به دریافت کد بورسی دارید. در صورتی که کد بورسی ندارید ابتدا در سایت سجام ثبت نام کنید و با تکمیل اطلاعات درخواستی، در انتها کد رهگیری ثبت‌نام سجام را دریافت کنید. برای خرید ربع سکه، نیازی به کد معاملاتی بورس کالا نیست و با همان کد بورسی اعم از بورس و فرابورس خود در سایت tsetmc.com یا در سامانه کارگزاری اقدام کنید. پس از آن باید در یکی از کارگزاری‌های معتبر بورس اوراق بهادار نام‌نویسی کنید.

پس از تکمیل ثبت‌نام در کارگزاری و دریافت کد بورسی، شما آماده انجام معاملات خود در بازار هستید. با استفاده از نام کاربری و رمزعبوری که کارگزاری منتخب در اختیارتان گذاشته، وارد پنل معاملاتی شوید.

خرید سکه در بورس را با جستجوی نماد معاملاتی «ربع سکه۰۳۱۲رفاه (ن)» و نماد «سکه۰۳۱۲ن ۰۶»، در قسمت مربوط به جستجوی نماد‌ها یک قدم دیگر به‌جلو ببرید. بین نتایج نمایش داده شده، نام طلا (ربع سکه) را انتخاب کنید. با این کار به صفحه خرید و فروش واحد‌های صندوق هدایت می‌شوید. در این صفحه مانند پروسه خرید و فروش سهام شرکت‌های بورسی، می‌توانید در قسمت خرید، تعداد دلخواه واحد از صندوق و قیمت پیشنهادی خود را وارد کنید.

پس از بررسی مبلغ نهایی معامله و اطلاعات خرید، می‌توانید معامله را تایید کرده تا در صورت عرضه واحد در قیمت مدنظر، خریدتان به تعداد درخواستی انجام شده و نماد ربع سکه به پرتفوی شما اضافه شود.

خرید سکه از بورس کالا، براساس اوراق گواهی سپرده انجام می‌شود. هر ۱۰۰ برگ گواهی معادل یک سکه ربع بهار آزادی است. اگر قصد خرید یک قطعه سکه ربع بهار آزادی را دارید، باید تعداد ۱۰۰ برگه سفارش دهید و اگر سقف پنج سکه را نیاز داشته باشید، موقع ثبت سفارش عدد ۵۰۰ را وارد کنید.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 + شانزده =

پراپ تریدینگ

کمان