شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۷
کد خبر : 52749

قیمت دلار امروز 31 اردیبهشت 1401

قیمت دلار امروز 31 اردیبهشت 1401
قیمت خرید و فروش دلار در صرافی ها امروز 31 اردیبهشت 1401 اعلام شد .

به گزارش شهر بورس ، قیمت دلار تحت تاثیر مسائل سیاسی کشورها دچار نوساناتی می شود و هر خبر احتمالی و یا یش بینی موجب بالا و پایین شدن نرخ این ارز پر ارزش می شود .

بر اساس گزارش دنیای اقتصاد ، بر این اساس قیمت خرید دلار آمریکا ۲۵,۳۷۸ (بیست و پنج هزار و سیصد و هفتاد و هشت تومان) و قیمت فروش دلار آمریکا ۲۵,۶۳۳ (بیست و پنج هزار و ششصد و سی و سه تومان) اعلام شد.


بیشتر بخوانید :سهمیه بنزین ماهانه یک خرداد واریز خواهد شد


همچنین براساس اعلام صرافی بانک ملی ایران قیمت خرید یورو ۲۷,۹۰۲ (بیست و هفت هزار و نهصد و دو تومان) و قیمت فروش یورو ۲۸,۱۸۳ (بیست و هشت هزار و صد و هشتاد و سه تومان) است.

نحوه تعیین نرخ واقعی دلار

برای محاسبه نرخ برابری ارزها روش های مختلفی وجود دارد، مبنای کالایی که بر اساس نرخ تورم کشورها محاسبه می شود، قدرت برابری خرید که در این روش میزان پول به کار گرفته شده برای یک سبد ثابت کالایی در چند کشور مورد مقایسه قرار گرفته و نرخ تبدل محاسبه می شود، روش دیگر بر مبنای تراز پرداخت ها است که مابع التفاوت میزان ارز وارد شده و خارج شده به کشور را مبنا قرار داده و با حجم نقدینگی مقایسه می کند.
همه این روشها مبنای علمی داشته و قابل اثبات هستند ولی انچه در بازار ارز شکل می گیرد ورای این ارقام است، بازار ارز در مبنای عرضه و تقاضا مانند هر کالای دیگری به تعیین نرخ می پردازد، این نرخ البته قابل دستکاری است اگر در طرف عرضه و یا تقاضا انحصارگری وجود داشته باشد.
در اقتصاد ایران هم با توجه به سهم بالای دولت از اقتصاد در عمل طرف عرضه و تقاضا در انحصار دولت است، سهم صادرات غیر نفتی را اگر تصور کنیم همه توسط بخش غیر دولتی صورت می گیرد در نقطه اوج خود در سال 90 معادل 30 میلیارد دلار بوده و صادرات نفتی معادل 113 میلیارد دلار، بر این اساس سهم بخش غیر دولتی در طرف عرضه این بازار زیر 20 درصد خواهد بود، آنهم عرضه ای که با ضوابط بانکی به طور کامل در اختیار بانک مرکزی است.
بنابراین با هر روشی که محاسبه ارز را بخواهیم بر مبنای علمی انجام دهمی در نهایت آنچه قیمت ارز را تعیین می کند توقع و توان بانک مرکزی و دولت خواهد بود

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 − دو =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان