شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
کد خبر : 49358

قیمت دارو پس از حذف ارز 4200 تومانی چه می شود؟

قیمت دارو پس از حذف ارز 4200 تومانی چه می شود؟
گفته می‌شود علی‌رغم حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی، ارز دارو حذف نخواهد شد. در غیر این صورت باید مابه‌التفاوت آن توسط دولت در نظر گرفته شود.

به گزارش شهر بورس، حمیدرضا اینانلو، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در خصوص حذف ارز ترجیحی و تأثیر آن در قیمت دارو در پاسخ به اینکه قیمت دارو پس از حذف ارز 4200 تومانی چه می شود؟ اظهار داشت: بر اساس مصوبه مجلس ارز ترجیحی برای دارو حذف نمی‌شود. اما در صورتی که دولت قصد حذف ارز دارو را داشته باشد، باید نسبت به قیمت شهریورماه 1400 ما به التفاوت اعتباری را برای بیمه‌ها در نظر بگیرد.

وی با اشاره به تخصیص کالابرگ برای برخی از کالاهای اساسی خاطرنشان کرد: در کالاهای اساسی که ارزشان حذف خواهد شد، کالابرگ ارائه می‌شود؛ اما در دارو و تجهیزات پزشکی اگر بنا بر اصلاح قیمتی باشد، چنین چیزی وجود نداشته و برای دارو و تجهیزات پزشکی مکانیزم بیمه‌ها را داریم.

اینانلو افزود: در صورتی که اعتبارات مناسب برای بیمه‌ها دیده شود، بیمه می‌تواند مابه‌التفاوت قیمتی را جبران کند. بر این اساس مابه‌التفاوت هرگونه اصلاحی در قیمت دارو، باید در اعتبارات بیمه‌ها لحاظ شود تا بیمه آن را جبران کرده و پرداخت از جیب مردم بالا نرود.

قیمت دارو پس از حذف ارز 4200 تومانی

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ادامه داد: پیشنهاد ما این است که از آنجایی که ما سازوکار سازمان‌های بیمه‌گر را داریم، اگر بنایی بر اصلاح قیمت دارو در کشور وجود داشت، مابه‌التفاوت آن را دولت در قالب اعتباری در بودجه بیمه‌ها ببیند تا به این ترتیب علی‌رغم اصلاح قیمت، پرداخت از جیب مردم تغییری نکند و مردم همان چیزی را پرداخت کنند که در نقطه شهریورماه ۱۴۰۰ می‌پرداختند.

اینانلو تأکید کرد: بنابراین ارز دارو و تجهیزات پزشکی باقی می‌ماند و مجلس بحث اصلاح قیمت در دارو و کالاهای اساسی را منوط کرد به اینکه از طریق کالابرگ یا مکانیزم‌های دیگر که برای دارو شامل مکانیزم بیمه‌ها است، جبران شود.


بیشتر بخوانید: دستور جدید رئیس جمهور درباره بورس


اصلاح قیمت دارو

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره واقعی کردن قیمت دارو در راستای حمایت از صنعت داروسازی در کشور نیز گفت: باید توجه کرد که این موضوع چندبعدی است؛ از یک‌سو اصلاح قیمت‌ها در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی باید متناسب با توان پرداخت مردم باشد. از طرف دیگر هم ما با تورم مواجهیم و حتماً باید در این زمینه برنامه‌ای وجود داشته باشد.

وی افزود: نمی‌شود که نهاده‌های تولید و هزینه‌های تولید اعم از دستمزد، انرژی، مواد اولیه، اقلام بسته‌بندی، حمل‌ونقل و … مثلاً به‌یک‌باره رشدی ۵۰ درصدی داشته باشند و بعد انتظار داشته باشیم که دارو رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشته باشد. در اصلاح قیمت ما جزء به جزء این موارد را بررسی کرده و سهم هر کدام را به صورت واقعی می‌بینیم.

اینانلو در پایان گفت: با این حال باید به‌گونه‌ای باشد که سطح عمومی قیمت کالاهای غیراساسی که نهاده‌های تولید هستند، در دارو دیده شود. درعین‌حال باید انتظار هم داشته باشیم که قیمت دارو برای مردم هم در سطح قیمت شهریور ۱۴۰۰ باشد.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 + دو =

پراپ تریدینگ

کمان