تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
کد خبر : 64287

قیمت خودروهای وارداتی در بورس میلیاردی تمام می شود

قیمت خودروهای وارداتی در بورس میلیاردی تمام می شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نباید خودرو با روش فعلی در بورس کالا ارائه شود; زیرا اکنون بازار عرضه و تقاضا باهم همخوانی ندارند خودروساز می تواند قیمت را بالا برده و سود غیرعرف تصاحب کند.

به گزارش شهر بورس به نقل از تجارت نیوز، قرار است تا پایان سال خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه شود؛ عرضه این خودورها چه سودی برای بورس کالا دارد؟ قیمت خودروهای وارداتی چقدر می شود؟

روز گذشته مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن اعلام کرد که سفارشات خودرو از شرکت‌های خودروساز خارجی انجام شده و تا عید نوروز این خودروها وارد کشور خواهند شد.

بر اساس اعلام مسئولان قرار است این خودروها در بورس کالا عرضه شود که این موضوع به گردش مالی بازار سرمایه و شفافیت اقتصاد کشور کمک شایانی می‌کند.

چند هفته پیش بود که منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت اعلام کرد قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی، در بورس و بر مبنای عرضه و تقاضا انجام خواهد شد که فرآیند کنترلی بهتری روی قیمت آن خواهد بود. اگرچه در موضوع واردات بر خودروهای اقتصادی تاکید شده، اما قیمت این خودروها لزوما اقتصادی نخواهد بود، زیرا در بورس عرضه می‌شوند.

نگاهی اجمالی به سخنان منطقی نشان می‌دهد که اگر خودروها حتی از کارخانه به طور مستقیم وارد شود باز هم ارزان نخواهد بود. البته این سناریو در خصوص خرید خودرو از بازار آزاد نیز مصداق دارد؛ به طوری که فرقی ندارد خودرو نو یا دست دوم باشد مهم این است که واردات خودرو با دلار نیمایی بسیار گران تمام می‌شود.

از سوی دیگر استقبال زیادی از خودروهای وارداتی خواهد شد و با توجه به اینکه معاملات بورس کالا بر اساس عرضه و تقاضاست احتمالا قیمت این خودروها میلیاردی تمام می‌شود.

مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین گفته است: نباید خودرو با روش فعلی در بورس کالا ارائه شود؛ زیرا اکنون بازار عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارند از این رو خودروساز می تواند قیمت را بالا برده و سود غیرعرف تصاحب کند. برای حذف تقاضای کاذب و  تک نرخی شدن باید خودرو در بورس کالا ارائه شود منتهی مازاد سودی که به دست می‌آید باید به دولت بازگردد تا در زنجیره خودرو استفاده شود.


بیشتر بخوانید عرضه ۸۴۶ دستگاه خودرو در بورس


نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده + 1 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان