شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۹
کد خبر : 58610

بورس از اولویت دولت خارج شده است

فردین آقابزرگی: ناظر و بازارگردان در جهت کاهش قیمت سهام حرکت می کنند

فردین آقابزرگی: ناظر و بازارگردان در جهت کاهش قیمت سهام حرکت می کنند
فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه معتقد است که ناظر و بازارگردان در جهت کاهش قیمت سهام مختلف گام برمی‌‎دارند و بورس نیز از اولویت دولت خارج شده است.

فردین آقابزرگی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: بورس تابعی از متغیرهای کلان اقتصادی داخل و خارج و رخدادهای سیاسی داخلی و خارجی است. در حال حاضر نقطه ضعف بازار ما مسائل اقتصادی و چالش تأمین نیازهای دولت در مقابل سایر ذینفعان و اهالی بازار سرمایه است.
وی با اشاره به بزرگ‌ترین چالش بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: زمانی که دولت کسری بودجه قابل توجه دارد یا نقدینگی لازم برای پرداخت حقوق یا هزینه های خود را ندارد، با دست بردن به سود شرکت ها و کشیدن نقدینگی بازار سرمایه به سمت انتشار اوراق به شکل استقراض غیرمستقیم از بازار سرمایه استفاده می‌کند.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: متغیرهای کلان در سطح بین‌الملل، نوسانات کامودیتی، افزایش و کاهش قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی و همچنین فضای حاکم این روزهای کشور که کارآیی لازم به دلیل قطعی دسترسی به زیرساخت‌های اینترنتی کند، شده سبب نگرانی کسب و کارها، کلاس‌های در بستر فضای مجازی و… شده است.
فردین آقابزرگی با بیان اینکه اتفاقات در سال 99 با شرایط کنونی بازار متفاوت است، یادآور شد: پس از اتفاقات سال ۹۹ بسیاری از مقامات ناظر و کنترل کننده از داخل و خارج سازمان، اراده بسیار محکمی پیدا کردند تا اجازه ندهند هجوم نقدینگی و افزایش تقاضا دوباره در بورس ایجاد شود.
وی به تشریح بی‌رمقی این روزهای بازار سرمایه پرداخت و افزود: در دو ماه ابتدایی امسال، شاخص کل ۱۶ درصد و شاخص هم‌وزن ۳۰ درصد بازدهی داشتند، اما بلافاصله با موضع گیری‌ها برای کنترل شاخص و جلوگیری از ایجاد تقاضا که از اتفاقات سال ۹۹ الگو می‌گرفت از ایجاد تقاضا و جذابیت جلوگیری شد.


بیشتر بخوانید:برکناری مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد


این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در بازار سرمایه از ایجاد تقاضا جلوگیری می‌شود، عنوان کرد: عرضه‌های اولیه که در گذشته مانند نقل و نبات یا یک شیرینی برای غیر حرفه‌ای های بازار بود، با یک سری سیاست‌گذاری‌ها به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری رفت.
فردین آقابزرگی ادامه داد: در آن مقطع ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق در خردادماه منتشر شد، جهش قابل توجهی در نرخ بهره بین بانکی و نرخ موثر اوراق دولتی و اخزا به وجود آمد که آن را از ۱۸ درصد به ۲۱ درصد رساند. با این اتفاق سرخوردگی اهالی بازار و انتظار حداقل سود همسو با نرخ تورم از سرمایه گذاران سلب شد.
وی بر لزوم تغییر قوانین بازارگردان‌ها تاکید کرد و گفت: بازارگردان‌ها در حال حاضر با دستور مقام ناظر اگر در جهت کاهش قیمت فعالیت کنند مشکلی ندارند ولی در جهت افزایش قیمت با بازارگردان‌ها برخورد می‌شود؛ این یعنی یعنی اراده‌ای حاکم است تا جذابیتی که در گذشته وجود داشته، از بین برود.
فردین آقابزرگی در پاسخ به این سوال که «چرا بازار سرمایه در این روزها با روند صعودی دلار همسو نیست؟»، عنوان کرد: روی کاغذ یک سری متغیرهایی مانند نرخ تورم، نرخ بهره، حجم نقدینگی و نرخ ارز وجود دارد که در کشور ما حساسیت زیادی نسبت به آنها وجود دارد. در کشور ما نرخ ارزها در یک فضای بسته به شدت کنترل می‌شود.
این تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: انتظارات تورمی که فعالان اقتصادی از نرخ ارز می‌گیرند، تحقق پیدا نمی‌کند، چراکه روی کاغذ نوشته می‎‌شود و بازار متشکلی وجود ندارد. در نهایت انتظار رشد بورس به خاطر رشد بورس کاهش می‌یابد. دولت به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده ارز کشور تمایل دارد با نرخ کمتری ارز بگیرید تا به کنترل تورم و معیشت مردم کمک کند.
فردین آقابزرگی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر وضعیت بورس تا پایان سال 1401، گفت: اگر نوسانات کامودیتی‌ها و جنگ اوکراین را کنار بگذاریم به دلیل افت پیاپی قیمت‌‍ها و مقایسه عملکرد سود و زیان اغلب شرکت‌ها با دوره مشابه سال‌های گذشته ارزش ذاتی شرکت‌ها تناسب معقولی و توجیه پذیری نسبت به قیمت تابلو و ارزش معاملاتی دارند باعث ارزنده بودن بازار است اما به علت نبود اراده برای رشد قیمت‌ها و جلوگیری از ایجاد جذابیت در بورس این ارزندگی به صورت روند مثبت دیده نمی‌شود.
وی در مورد دلایل نبود اراده برای رشد بازار سرمایه، ادامه داد: درصورت جذابیت سهام، نگاه دیگری به اوراق منتشر شده از طرف دولت خواهد شد و سبب از سکه افتادن معاملات اوراق چه در بازار اولیه و ثانویه می‌‎شود که دولت را هدف می گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با ساختار ناصحیح قانون بازار اوراق که از قانون بازار اوراق بهادار سرچشمه می‌گیرد و از ۱۸ سال پیش تاکنون کماکان یک اتاق فکر به‌نام شورای عالی بورس یا ارکان بورس و سازمان بورس با حاکمیت مطلق دولت اداره می‌شود و دولت هم هیچ اراده ای برای ایجاد جذابیت بورس ندارد، طبق سخنرانی چند روز پیش وزیر اقتصاد اولویت اول دولت تورم است و بورس که اولویت اول بود کنار گذاشته شده است.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یازده − 6 =

پراپ تریدینگ

کمان