فارابی
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶
کد خبر : 83082

فرآیند تحویل خودروهای ثبت نامی به موقع خواهد بود؟

فرآیند تحویل خودروهای ثبت نامی به موقع خواهد بود؟
باتوجه به اینکه قیمت بسیاری از خودروها همچنان مشخص نیست. حال این سوال پیش می آید که فرآیند تحویل خودروهای ثبت نامی به موقع خواهد بود؟

به گزارش شهر بورس، طرح سامانه یکپارچه خودرو، فرآیندی به متقاضیان بدون قرعه کشی خودرو تحویل داده شود، اما در حال حاضر نه قیمت بسیاری از خودروها مشخص است و نه زمان تحویل آنها.

این طرح از همان روزهای اول چالش‌هایی را برای صنعت خودرو ایجاد کرد که یکی از مهم ترین آن ها افزایش تعهدات ایجادشده برای خودروسازان بود، تعهداتی که مبنای علمی نداشت و وزارت صمت از طرف خود ظرفیتی را برای فروش در این سامانه اعلام می‌کرد.

بانک آینده

فروش خودرو با سازوکار سامانه یکپارچه همچنان ادامه دارد و ادامه این فرآیند فقط باعث افزایش مشکلات خریداران و خودروسازان شده است. اکنون باید دید آیا خودروسازان می‌توانند این حجم از تعهدات ایجادشده را تأمین کنند یا خیر؟

تعهدات ایجادشده در سامانه یکپارچه فروش خودرو، تولید برخی خودروسازان را تا اواسط سال ۱۴۰۳ نیز در بر می‌گیرد، اما این به شرطی است که خودروسازان بدون هیچ وقفه‌ای و با حداکثر ظرفیت اسمی خود تولید کنند، موضوعی که چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

این در حالی است که خودروسازان اذعان داشته‌اند برای تأمین این تعهدات نیاز به تخصیص ارز به موقع، عدم قطعی برق و رفع مشکلات کمبود قطعه دارند. در این بین، گفته می‌شود وزارت صمت برای ارائه تعداد ارز در سامانه یکپارچه فروش خودرو با خودروسازان هماهنگ نبوده و تعداد عرضه را با تکیه بر ظرفیت اسمی خودروسازان تعیین کرده است. همین مسئله موجب شده است چالشی جدی برای تأمین تقاضای مردم در بازار ایجاد شود.

اگر به وضعیت تولید در کشور نگاهی اجمالی داشته باشیم، متوجه خواهیم شد خودروسازان هم‌اکنون با معضل کمبود قطعات، عدم تخصیص به موقع ارز و مشکلاتی از قبیل قطع برق و… مواجه‌اند. وجود چنین چالش‌هایی پیش بینی قطعی میزان عرضه را به شدت دشوار می‌کند و در این شرایط وزارت صمت وعده تولید به میزان ظرفیت اسمی را به مردم داده است.


زمان قرعه کشی مرحله دوم فروش یکپارچه اعلام شد


مشکلات خودروسازی و عدم تحویل به موقع خودرو

علاوه بر این چالش‌ها موضوعات دیگری نیز تولید در خودروسازی‌ها را دچار خدشه کرده است، که از میان آنها می‌توان به شیطنت شرکت‌های بزرگ قطعه ساز برای کسب کرسی‌های هیئت مدیره خودروسازان اشاره کرد که این مسئله می‌تواند صنایع خودروسازی را به سمت سودسازی برای قطعه سازان سوق دهد.

از این رو، گفته می‌شود وعده‌هایی که برای تحویل خودروها در ماههای آینده به خریداران داده شده است، چندان دقیق از آب درنخواهد آمد، به خصوص برای خودروهای پرتقاضای بازار به هیچ عنوان نمی‌توان تضمینی برای تحویل به موقع داد، چراکه شرایط موجود برای تولید وجود ندارد و تنها وعده‌های یک وزیر برکنار شده است که تعهداتی را برای خودروسازان ایجاد کرده است.

البته ناگفته نماند خود خودروسازان نیز چندان از این تأخیرها ناراضی نیستند و اینگونه می‌شود که بازار را طمع و عطش خرید فرا می‌گیرد و هر لحظه فاصله نرخ بازار آزاد خودروها با نرخ کارخانه افزایش پیدا می‌کند، که همه اینها یعنی تقاضای بیشتر در بازار انحصاری خودرو.

عرضه خودرو بیش از توان تولید کشور

با این وجود، عرضه خودرو به صورت پیش فروش بیش از توان تولید، کار دولت بوده و حالا هم که کار از کار گذشته است و برخی باور دارند که ممکن است تعهدات ایجادشده تا پایان سال ۱۴۰۳ نیز تحویل مشتریان نشود. وعده‌های سر خرمنی که وزیر برکنار شده داده و پول‌هایی که از دست مردم خارج شده است و حالا هم باید خودرو به اندازه تقاضا تولید شود، اما چه طور هیچکس نمی‌داند.

در شرایطی که نه ارز به میزان کافی در اختیار خودروسازان قرار می‌گیرد و نه زیرساخت‌های تولید به درستی کار می‌کند، نباید انتظار داشته باشیم با ایجاد یک سامانه و حذف قرعه کشی، همه مشکلات حل شود.

نابسامانی در بازار خودرهای وارداتی و داخلی همچنان ادامه‌دار است. آن از ثبت نام برای خودروهای وارداتی که دولت برای آن پول را می‌گرفت و خریدار حتا نمی‌دانست چه خودرویی قرار است تحویل بگیرد؛ این هم از تولیدات داخل که دولت بیش تر از ظرفیت خودروسازان فروخته است و اکنون مشخص نیست چه زمانی خودروها تحویل مردم شوند.

وعده‌های سر خرمنی که در راستای تحویل به موقع و کاهش قیمت‌ها به مردم داده می‌شود، با این شرایط دود خواهد شد و باز هم به چشم مردم خواهد رفت، چراکه در نهایت، عده‌ای می‌مانند که پول خرید را پرداخت کرده‌اند و خودرو ندارند و عده‌ای دیگر هم به دلیل تقاضای مازاد در بازار، با تورم سرسام آور و افزایش قیمت‌ها دست و پنجه نرم خواهند کرد، بازاری که همیشه برای دولت و خودروساز سود داشته و مردم را روز به روز عاصی‌تر کرده است.

منبع: اسب بخار

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × سه =

شهرام یکشنبه , 14 خرداد 1402 - 0:14

مگه الکیه؟؟؟چی چیرو سرخود صمت اعلام ظرفیت کرده؟؟؟بیجا کرده!تا دیروز میگفتین بر اساس امادگی خودروساز و زودتر از ووعد هم تحویل میدن!!! از کجا تحلیل میکنین و مینویسین؟؟من نمیدونم ماشینمو فروختم ریختم تو حساب دولت و نوبت تابستان داده ‌‌ماشین خانوممو پدرمو فروختم برای واریز و قرارداد حالا از الان اماده سازی میکنین دیر بدین؟؟؟خیلیا مثل من ماشین و طلا فروختند!خون به پا میشه

پراپ تریدینگ

کمان