شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۰
کد خبر : 4096

فتوای مقام معظم رهبری درباره خریدوفروش سهام + عکس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی شهر بورس، امروز و با افزایش ضریب نفوذ بورس و بازار سرمایه در میان اقشار مختلف، سؤالات شرعی و فقهی مختلفی در این خصوص ایجاد می‌شود که یکی از آن‌ها، حکم خریدوفروش سهام شرکت‌های حاضر در بورس است. در همین راستا، مقام معظم رهبری در پاسخ به یکی از استفتائات،

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی شهر بورس، امروز و با افزایش ضریب نفوذ بورس و بازار سرمایه در میان اقشار مختلف، سؤالات شرعی و فقهی مختلفی در این خصوص ایجاد می‌شود که یکی از آن‌ها، حکم خریدوفروش سهام شرکت‌های حاضر در بورس است.

در همین راستا، مقام معظم رهبری در پاسخ به یکی از استفتائات، شرایط مرتبط با خریدوفروش این سهام را به شرح زیر اعلام کردند:

سؤال: خریدوفروش سهامی که شرکت‌های صنعتی یا تجاری یا بعضی از بانک‌ها در معرض فروش می‏گذارند، چه حکمی دارد؟ بدین ترتیب که شخصی یکی از آن سهام را می‏خرد و در بازار بورس مورد خریدوفروش و معامله قرار می‏گیرد و در نتیجه قیمت آن از قیمت خرید بیشتر یا کمتر می‏شود و می‏دانیم که خود سهم مورد خریدوفروش قرار می‏گیرد نه سرمایه. همچنین در صورتی که شرکت‌های مزبور فعالیت‌های ربوی داشته باشند یا در این مورد شک داشته باشیم، مسئله چه حکمی دارد؟

جواب: اگر ارزش مالی سهام کارگاه، کارخانه، شرکت و يا بانک به اعتبار خود سهام و براثر اعطای اعتبار به آن‌ها توسط کسی که انجام اين کار به وسيله او صحيح است، باشد، خریدوفروش آن اشکال ندارد و همچنين اگر به اعتبار قيمت کارگاه، شرکت، کارخانه و يا بانک و يا سرمايه آن‌ها باشد، با توجه به اينکه هر سهمی بيانگر جزئی از آن است، در نتيجه خریدوفروش سهام اشکال ندارد به شرطی که علم به مجموع سهام شرکت و امور ديگری که عرفاً برای رفع غرر، علم به آن‌ها لازم است داشته باشد و فعاليت‏های شرکت يا کارِ کارخانه و کارگاه و يا بانک شرعاً حلال باشد.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 − 7 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان