شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
کد خبر : 52219

سهامداران خودرویی خواستار عرضه خودرو در بورس کالا هستند

سهامداران خودرویی خواستار عرضه خودرو در بورس کالا هستند
سهامداران خودرویی در نامه ای به سازمان بورس خواستار عرضه خودرو در بورس کالا شدند .

به گزارش شهر بورس ، قیمت خودرو در حال حاضر به صورت دستوری است که با عرضه خودرو در بورس کالا این تعیین قیمت بر اساس عرضه  و تقاضا خواهد شد و تمامی این به نفع خودروسازها است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری انتخاب ، شمار کثیری از سهامداران خودروسازان کشور در پی «مخالفت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با عرضه خودرو در بورس کالا» در نامه ای سرگشاده از سازمان بورس و اوراق بهادار که همواره سعی کرده همسو با منافع حقوق سهامداران حرکت کند، خواستار به رسمیت شناختن حق قانونی خود و عرضه خودرو در بورس کالا به منظور کشف عادلانه قیمت ها، حذف رانت گسترده فروش فعلی، حمایت از تولید و سهامداران شرکت های خودروسازی شده اند.

شمار کثیری از سهامداران خودروسازان کشور در پی «مخالفت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با عرضه خودرو در بورس کالا» در نامه ای سرگشاده از سازمان بورس و اوراق بهادار که همواره سعی کرده همسو با منافع حقوق سهامداران حرکت کند، خواستار به رسمیت شناختن حق قانونی خود و عرضه خودرو در بورس کالا به منظور کشف عادلانه قیمت ها، حذف رانت گسترده فروش فعلی، حمایت از تولید و سهامداران شرکت های خودروسازی شده اند.

در این نامه تصریح شده: دخالت‌های نابه‌جا در اقتصاد که انحراف در تخصیص منابع را به دنبال دارد، همواره مورد مذمت همه اقتصاددانان بوده است.اقتصاد ایران در 4 دهه اخیر شاهد دخالت‌هایی بوده که اگرچه با نیت خیرخواهی از سوی سیاست‌گذار همراه بوده، اما با پیامدها و نتایج نامطلوب همراه شده است. تجلی دخالت‌های نابه‌جا در اقتصاد را می‌توان در ناکارآمدی و نبود بهره‌وری در صنایع مختلف رصد کرد. دولت در صنعت خودروسازی به مثابه بسیاری از صنایع، نقش حامی و دخالت‌گر را همواره در 4 دهه اخیر حفظ کرده و همین وضعیت باعث شده، صنعت خودروسازی در محیط گلخانه‌ای، در نقطه سکون باقی بماند و توان رشد نداشته باشد. اگرچه بخشی از سهام دو خودروساز معروف ایرانی با نگاه صحیح در بازار سهام عرضه شد و فصل جدیدی در این صنعت رقم خورد، اما متاسفانه این صنعت همچنان متاثر از دخالت‌های نابه‌جا، وضعیت نامطلوبی را از سر می‌گذارند.

براساس قانون، سهامداران هر شرکت به محض این که آن شرکت در بازار سهام عرضه شد، باید در مدیریت آن نقش پُررنگ‌تری داشته باشند اما در چهار دهه گذشته به واسطه حضور پُررنگ دولت در اقتصاد، صنعت خودروسازی عملاً در دست دولت باقی مانده است.


بیشتر بخوانید :تحلیل تکنیکال بیت کوین کش ‌و چین لینک


در ادامه این نامه آمده است : دولت با وجود این که بخشی از سهام دو شرکت خودروساز را در بازار سهام عرضه کرد اما هم در فرآیند تولید و هم در نظام قیمت‌گذاری، همچنان به صورت آشکار دخالت می‌کند.در یک دهه اخیر، مدل‌های مختلفی برای اصلاح ساختار صنعت خودروسازی (چه از سوی دولت و چه از سوی مجلس) ارائه و مطرح شد اما متاسفانه همه این مدل‌ها به دلیل نادیده گرفتن حق سهامداران، بدون سرانجام ماند.در شرایطی که دولت و مجلس هر دو در درک مشترک، قائل به واردات خودرو شده‌اند اما اخیراً سازمان حمایت به عنوان بازوی ستاد تنظیم بازار به صورت دستوری و آشکار بورس کالا را الزام کرده که از عرضه خودرو در بورس کالا ممانعت به عمل آورد.این درحالی است که موضوع عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان راهکار حذف رانت سیستم قرعه کشی مورد تایید اقتصاددانان و کارشناسان با مشورت مجلس و دولت در حیطه دایره حق قانونی سهامداران شرکت‌های خودروساز است.

سهامداران ایران خودرو و سایپا در این نوشتار با بیان این که مصوبه مزبور سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان مبنی بر عدم عرضه خودرو در بورس کالا عملاً دخالت آشکار بدون درنظرگرفتن حق سهامداران تلقی می‌شود ، خاطر نشان کرده اند: ما سهامداران شرکت های خودروساز به پشتوانه قانون، این را حق خود می‌دانیم که اعتراض خود را نسبت به دخالت‌های آشکار و پنهان سیاست‌گذاران در صنعت خودرو و تضییع حقوق سهامداران اعلام کنیم و خواستار به رسمیت شناختن حق قانونی خود و اجرای عرضه خودرو در بورس کالا به منظور کشف عادلانه قیمت ها، حذف رانت گسترده فروش فعلی، حمایت از تولید و سهامداران شرکت های خودروسازی هستیم.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × 4 =

پراپ تریدینگ

کمان