شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
کد خبر : 79354

عباسعلی حقانی نسب: باید سرمایه گذاری بلندمدت را توسعه بدهیم

عباسعلی حقانی نسب: باید سرمایه گذاری بلندمدت را توسعه بدهیم
عباسعلی حقانی نسب رئیس هیئت مدیره سبدگردان هدف گفت: امسال به این موضوع توجه شده که سرمایه گذاری بلندمدت توسعه یابد.

عباسعلی حقانی نسب در گفت‌وگو با شهر بورس اظهار داشت: صحبت‌های آقای عشقی در افطاری کانون نهادهای سرمایه گذاری در خصوص برنامه‌های سال 1402 حاوی نکات مثبتی بود که این نکات مثبت باید حمایت شود.

وی ادامه داد: دو نکته مثبت در این صحبت‌ها وجود داشت؛ نکته اول توجه به سرمایه گذاری بلندمدت و استفاده از ابزارهای کمک به توسعه سرمایه گذاری بلندمدت بود که بحث صندوق‌های سرمایه گذاری بازنشستگی را اعلام کردند که در برنامه دارند. واقعیت این است که تضاد عجیبی بین اهداف سازمان بورس و ابزارها و نهادهای این بازار وجود دارد. به گونه‌ای که سازمان بورس تاکید بر سرمایه گذاری بلندمدت دارند اما ابزارها و نهادهای بازار نگاه کوتاه مدت دارند.

رئیس هیئت مدیره سبدگردان هدف تصریح کرد: به طور مثال کارگزاری‌ها اعتباری که تخصیص می‌دهند بر اساس گردش اعتبار است یعنی همان نگاه کوتاه مدت و یا کارمزدهایی که ارکان بازار سرمایه است بر سرمایه گذاری کوتاه مدت تاکید دارد.

عباسعلی حقانی نسب با بیان اینکه در سال‌های گذشته سازمان بورس به این پارادوکس توجهی نداشته است، گفت: امسال هرچند به صورت کوچک به این موضوع توجه شده که سرمایه گذاری بلندمدت را توسعه دهند از جمله همین صندوق‌های بازنشستگی یا حوزه‌ سبدهای سرمایه گذاری اختصاصی بلندمدت افتتاح شود تا شرایط سرمایه گذاری بلندمدت اتفاق بیافتد.

عباسعلی حقانی نسب ادامه داد: سازمان بورس امسال باید در بحث ابزارها و نهادهایی که سرمایه گذاری بلندمدت را تقویت می‌کنند، تکیه کرده و این حوزه را توسعه دهد.


بیشتر بخوانید: توسعه فرهنگ سرمایه گذاری اصولی هدف اصلی سبدگردان هدف


این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه نکته بعدی نگاه به بحث ارزش بود، توضیح داد: ما در بازار سرمایه دو مفهوم داریم؛ اولی ارزش یک دارایی است و دیگر قیمت. در مقوله صندوق‌های سرمایه گذاری این دو مفهوم به هم نزدیک هستند یعنی قیمت براساس ارزش معامله می‌شود و صندوق‌ها در دامنه 95 درصد به بالای ارزش معامله یا ابطال می‌شود.

وی ادامه داد: موضوعی که در صحبت‌های آقای عشقی وجود داشت این بود که باید در شرکت‌های دیگر هم به این سمت حرکت کنیم مثلا در شرکت‌های سرمایه گذاری باید این مفهوم غلط را از بین ببریم که یک شرکت سرمایه گذاری تعدادی دارایی دارد و ما 70 درصد ارزش آن شرکت قیمت دهیم در حالی که باید به گونه‌ای روی این مسئله کار کنیم که بازار بر اساس ارزش ذاتی معامله کند.

عباسعلی حقانی نسب تصریح کرد: متاسفانه در بازار ما سهام‌ براساس نگاه تکنیکالی یعنی همان قیمت معامله می‌شود و شاخصی به نام ارزش چندان مورد توجه قرار نگرفته در حالی که باید شاخصی به نام ارزش مورد توجه باشد و حتی اگر بازارگردانی صورت می‌گیرد در دامنه ارزش ذاتی این اتفاق رخ دهد، این توجه به مقوله ارزش یکی از نکات مثبت سخنان آقای عشقی بود.

وی با بیان اینکه توجه به بحث حاکمیت شرکتی و شفافیت شرکت‌ها دیگر نکته مثبت سخنان آقای عشقی بود، گفت: در بحث حاکمیت شرکتی ما باید در بازار فرابورس شرایطی را ایجاد کنیم که اولا تمامی شرکت‌ها سهامی عام شدنشان تسهیل شود و حداقل شرکت‌های متولی دار را سهامی عام کنند.

عباسعلی حقانی نسب یادآور شد: مثلا در خصوص پترول چندین شرکت در حال انجام پروژه دارد که چندان شفاف نیستند و مثلا باید تعهدی بدهند که وارد بورس شوند.

کارشناس ارشد بازار سرمایه ادامه داد: جای تاسف است که بسیاری از شرکت‌ها به بهره برداری رسیدند اما خارج از بورس هستند و باید این شرکت‌ها متعهد شوند که شرکت‌های زیرمجموعه آنها وارد بازار بورس و فرابورس شوند. این موضوع برای افزایش عمق بازار ضروری است.

عباسعلی حقانی نسب در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما متولی سرمایه گذاری مشخص نیست در حالی که برخی از کشورها وزارت سرمایه گذاری دارند اما در کشور ما این حوزه متولی چندانی ندارد البته تا حدودی می‌توان آن را به سازمان بورس ربط داد اما به نظرم در این حوزه سازمان بورس باید کار و تلاش کند تا یک متولی سرمایه گذاری پیدا شود تا در راستای شعار سال در حوزه سرمایه گذاری موفق باشیم.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دوازده − 9 =

پراپ تریدینگ

کمان