شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
کد خبر : 55665

میزگرد بررسی نقش نمایشگاه در توسعه صنعت مالی و ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری اصولی

عباسعلی حقانی نسب: برخی نهادها برای خودشیرینی به نمایشگاه نیامدند

عباسعلی حقانی نسب: برخی نهادها برای خودشیرینی به نمایشگاه نیامدند
میزگرد بررسی نقش نمایشگاه در توسعه صنعت مالی و ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری اصولی برگزار شد و عباسعلی حقانی نسب نظرات خود را در مورد نمایشگاه صنعت مالی بیان کرد.

به گزارش شهر بورس، میزگرد بررسی نقش نمایشگاه در توسعه صنعت مالی و ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری اصولی روز گذشته در غرفه آژانس خبری تحلیلی شهر بورس در نمایشگاه صنعت مالی برگزار شد.

عباسعلی حقانی نسب رئیس هیات مدیره سبدگردان هدف، یاسر فلاح مدیرعامل سبدگردان دارایی نیکی و امیرحامد رضایی دکترای بازاریابی و تحلیلگر برند؛ میهمانان این برنامه بودند.


بیشتر بخوانید: دولت قبل مردم را به بورس بی اعتماد کرد


اظهارات عباسعلی حقانی نسب در این میزگرد به شرح زیر است:

در هر کشوری، یک ساختار و نظام اقتصاد وجود دارد که مهم‌ترین کارکرد آن، تجهیز و اختصاص منابع بهینه است. اگر این ساختار خوب کار نکند، در حوزه اقتصاد همه موارد در بلاتکلیفی قرار دارد.

متأسفانه علی‌رغم اینکه بازار سرمایه، بازار پول و بیمه به‌عنوان رکن‌های اصلی ساختار هستند، در ساختار اقتصادی دولت متولی صنعت مالی و سرمایه‌گذاری نداریم. یک معاونت یا وزارتخانه‌ای به نام معاونت توسعه سرمایه‌گذاری یا مالی در بدنه دولت وجود ندارد.از زمانی که نمایشگاه صنعت مالی ایجاد شد، به‌نوعی کارکرد معاونت توسعه سرمایه‌گذاری را پیدا می‌کند.

شما وزارت اقتصاد را ببینید؛ معاونت سرمایه‌گذاری خارجی، معاونت پول و بانک، معاونت امور اقتصاد و دارایی وجود دارد، اما معاونت سرمایه‌گذاری داخلی و توسعه آن وجود ندارد. ساختار اولیه صنعت مالی، متعلق به بورس بوده و علی‌رغم چالش‌هایی که داشته، این کارکرد را به گوش مردم و مسئولان می‌رساند که صنعت مالی و سرمایه‌گذاری در کشور ما متولی ندارد.

مهم‌ترین نکته در اقتصاد کارآمد این است که اگر پول کمی برای پس‌انداز دارید، به بهترین روش سرمایه‌گذاری کنید که بازار سرمایه است. مسئولان، نمایندگان مجلس و تولیدکنندگان ما باید بدانند که سهامداری و سرمایه‌گذاری واژه مقدسی است و باید با وضو درباره آن صحبت کنند.

سازمان بورس دو وظیفه دارد؛ یک وظیفه نظارتی است که ممکن است به این خاطر حضور در نمایشگاه نیاز نباشد و دیگری وظایف اجرایی است. زمانی که سازمان شرکت نمی‌کند، چون مدیریت شرکت‌های بورس، فرابورس، بورس انرژی، کالا و سپرده‌گذاری مرکزی تحت فرمان و نفوذ سازمان بورس هستند، قطعاً شرکت نمی‌کنند.

همه وظایف این شرکت‌ها اجرایی است و متولی توسعه سرمایه‌گذاری هستند. زمانی که سازمان بورس از شرکت در نمایشگاه سر باز می‌زند، نهادهای مالی هم که مراودات زیادی ازجمله تمدید مجوز و با سازمان دارند، نگاهشان به دهن سازمان بورس است. یکی از دلایلی که نمادها هم شرکت نکرده‌اند، همین موضوع است.

ممکن است سازمان بورس بخشنامه نکرده باشد، اما سازمان‌ها و نمادها عملاً چشمشان به سازمان بورس است و این احساس در نهادهای حاضر در نمایشگاه ایجاد می‌شود که نکند شرکت در نمایشگاه دهن‌کجی به سازمان بورس باشد؟ رسانه‌های بازار سرمایه و اقتصادی هم به دلیل اینکه وابسته به شرکت‌ها هستند، در نمایشگاه حضور نکرده و نمایشگاه را آن‌طور که باید و شاید پوشش نداده‌اند.

در سازمان بورس، ذخیره‌ای حدوداً 4 الی 5 هزار میلیارد تومانی تحت عنوان ذخیره فرهنگ‌سازی و توسعه بازار سرمایه وجود دارد. زمانی که سازمان بورس شرکت نمی‌کند، در حوزه تبلیغات و بازتاب خبری هزینه‌ای نمی‌کند و عملاً پوشش خبری درباره نمایشگاه دیده نمی‌شود. اگر در نظر بگیریم که با وجود سازمان بورس، 500 هزار نفر در نمایشگاه شرکت می‌کنند، میزان بازدید کاهش می‌باید.

دوستان حاضر در میزگرد، رفتار محافظه‌کارانه‌ای داشتند، اما من می‌گویم که سازمان بورس برای نیامدن به نمایشگاه هیچ دلیلی نداشته است. یکی از دلایل مطرح شده، این بوده که ممکن است سازمان بورس به دلیل مواجهه و عدم پاسخگویی به سهامداران خسته و عصبانی، در نمایشگاه شرکت نکرده است. سازمان بورس در این زمان باید کنار سهامدار باشد. زمان رشد بازار، نیازی به قرار گرفتن در سایه وجود ندارد.

زمانی باید در کنار مردم و سرمایه گذاران باشید که بازار در این شرایط است و باید به مردم امید و روحیه بدهید. بازار سرمایه در 20 سال گذشته بیشترین بازدهی را نسبت به بازارهای موازی داشته و سازمان بورس باید این اتفاقات را روشن گری کند. رئیس‌جمهور گفته است که «هر مدیری که در مردم و سرمایه‌گذاری ایجاد ناامیدی کند، خائن به مردم و تولید است»

انتظار می‌رود حتی اگر سازمان بورس در نمایشگاه شرکت نکرده، مدیران آن ازجمله رئیس سازمان و مدیران شرکت‌ها از آن بازدید کنند. جای تأسف دارد؛ این رویداد در سال‌های گذشته بین‌المللی بوده و جای تأسف دارد که این رویداد توسط مدیر میانی رده یکی از صنعت‌ها که به نظر می‌رسد متعلق به صنعت بیمه بوده اتفاق افتاده و هیچ‌کس ایشان را نمی‌شناخت.

این نشان می‌دهد که ما پاسخگو نیستیم و به دنبال فرار از پاسخگویی و عدم شفافیت هستیم. به‌عنوان فردی که بالای 22 سال در بازار سرمایه بودم، خواهش می‌کنم سازمان بورس روز پایانی نمایشگاه را از دست ندهد و به سرمایه گذاران دلگرمی بدهد.

ما انتظار زیادی از رئیس سازمان بورس نداریم، چون می‌دانیم که آقای عشقی تفکر مثبت دارد، ولی جسارت انجام کار ندارد. من به این واقعیت رسیدم، اما این مدیران توانایی دلگرمی دادن، صحبت کردن با سهامداران و شفافیت و صحبت با سهامداران را دارند. قول می‌دهم که هیچ اتفاقی نیفتد.

برخی نمادها هم به خاطر خودشیرینی شرکت نکردند. آقای رسانه‌ای که به خاطر خودشیرینی شرکت نکردی، آقای نهاد مالی که به خاطر ترس یا خودشیرینی در نمایشگاه حضور پیدا نکردی، حداقل به نمایشگاهی بیایید. بگذارید مردم دلگرم بشوند و امید ایجاد شود. درست است که بازار سرمایه در دو سال گذشته منفی بوده، اما همین بازار در دوره‌های چهارساله بیشترین بازدهی را داشته است.

توصیه من به سهامداران این است که نگران نباشید و این شرایط درست می‌شود. از رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس بیمه مرکزی هم درخواست داریم که به نمایشگاه بیایند.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفت − 6 =

پراپ تریدینگ

کمان