تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷
کد خبر : 89562

صندوق ها؛ رویکردی نوین در سرمایه گذاری

صندوق ها؛ رویکردی نوین در سرمایه گذاری
صندوق سرمایه گذاری یک نهاد مالی محسوب می‌شود که هدف از تشکیل آن جمع‌آوری سرمایه‌های خرد و مدیریت آن‌‌ها به صورت حرفه‌ای است. 

به گزارش شهر بورس، بازار سرمایه یکی از مهم‌ترین بازارهای مالی است که سالانه افراد زیادی در آن اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. در بورس می‌توان به روش مستقیم و غیرمستقیم سرمایه گذاری کرد. با توجه به‌اینکه بورس یک بازار تخصصی است، از همین جهت سرمایه‌گذاری مستقیم در آن مستلزم آموزش و کسب تجربه است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از بهترین ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس هستند. در حقیقت، سرمایه‌گذاری در صندوق‌‌ها نیاز به کسب دانش تخصصی نداشته و می‌توان با حداقل سرمایه نیز در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط افراد متخصص و با‌تجربه در حوزه سرمایه‌گذاری و مالی مدیریت شده و مدیریت دارایی در آن‌ها به صورت حرفه‌ای انجام می‌شود. همچنین، صندوق‌ها از میزان نقدشوندگی مناسبی برخوردار بوده و تحت نظارت سازمان بورس اوراق بهادار فعالیت می‌کنند.

علاوه بر صندوق‌ها، سبدگردانی به صورت اختصاصی نیز از دیگر روش‌های مناسب جهت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه است. سبدگردانی اختصاصی مناسب افرادی است که قصد سرمایه‌گذاری با مبالغ بالا را در بازار سرمایه‌ دارند. در این روش، مدیریت دارایی به صورت اختصاصی و حرفه‌ای، متناسب با ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار، توسط افراد متخصص و دارای مجوز سبدگردانی از سازمان بورس اوراق بهادار انجام می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذری و انواع آن‌ها

صندوق سرمایه‌گذاری یک نهاد مالی محسوب می‌شود که هدف از تشکیل آن جمع‌آوری سرمایه‌های خرد و مدیریت آن‌‌ها به صورت حرفه‌ای در جهت کسب بازدهی مناسب است.

در حال حاضر، انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه وجود دارد. از جمله این صندوق‌ها می‌توان به صندوق‌‌های سهامی، با درآمد ثابت، مختلط، طلا، بخشی، شاخصی و اهرمی اشاره کرد.

همچنین، صندوق‌های سرمایه‌گذاری از لحاظ نحوه سرمایه‌گذاری (خرید و فروش واحدها) به دو نوع مبتنی بر صدور و ابطال و قابل معامله در بورس (ETF)، تقسیم می‌شوند.

می‌توان به این موضوع اشاره کرد که صندوق‌های سهامی از اولین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در جهان هستند. اکثر ترکیب دارایی صندوق سهامی را اوراق بهاداری مثل سهام و حق تقدم سهام تشکیل داده و با توجه به ماهیت سهام، این نوع از صندوق‌ها جزو صندوق‌های با ریسک بالا محسوب می‌شوند، به همین دلیل توصیه می‌شود با افق زمانی بلند‌مدت در صندوق‌های سهامی سرمایه‌گذاری انجام شود. به صورت کلی، بورس بازاری مناسب برای سرمایه‌گذاری با افق زمانی بلند مدت است. زیرا، در بلند‌مدت ریسک‌های ناشی از تغییرات قیمت می‌توانند کاهش پیدا کنند.

صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا از دیگر انواع صندوق‌هاست که می‌تواند جهت تنوع‌بخشی به سبد دارایی به‌کار گرفته شود. این صندوق‌ها از نوع صندوق‌های کالایی بوده و بیش‌تر ترکیب دارایی آن‌ها را گواهی سپرده سکه طلا و گواهی سپرده شمش طلا تشکیل می‌دهد. با توجه به‌اینکه تغییرات قیمتی در این صندوق‌ها ارتباط مستقیمی با تغییرات قیمتی در طلا و نرخ ارز دارد، توصیه می‌شود در صندوق‌های طلا نیز با افق زمانی بلند‌مدت سرمایه‌گذاری انجام شود. لازم به ذکر است تمامی صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله صندوق طلا معاف از مالیات بوده و تنها با مبلغ چند صد هزار تومان می‌توان در همه صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

سرمایه‌گذاری با حداقل ریسک

برخی از صندوق‌ها مثل صندوق درآمد ثابت امکان سرمایه‌گذاری با ریسک کم در بورس را فراهم می‌کنند. صندوق‌های درآمد ثابت از لحاظ ترکیب دارایی با صندوق‌های سهامی و طلا کاملا متفاوت هستند. بیش‌تر دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت را اوراق با درآمد ثابت تشکیل می‌دهند. از انواع اوراق با درآمد ثابت می‌توان به اوراق اخزا (اسناد خزانه اسلامی)، اجاره، مشارکت، مرابحه و گام اشاره کرد.

این صندوق‌ها مناسب سرمایه‌گذارانی است که دارای تحمل ریسک بسیار پایینی هستند و تمایل دارند سود مشخصی را به صورت ماهانه یا مقطعی دریافت کنند.

از مهم‌ترین مزایای صندوق‌های درآمد ثابت می‌توان به نقدشوندگی مطلوب و سریع آن‌ها اشاره کرد. این صندوق‌ها دارای نرخ شکست نبوده و در مدت‌زمان بسیار کوتاهی می‌توان دارایی مد نظر در آن‌ها را تبدیل به وجه نقد کرد.

سرمایه‌گذاری با ریسک‌پذیری متوسط

صندوق مختلط یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که می‌تواند برای سرمایه‌گذارانی که با ریسک تقریبا متعادل قصد سرمایه‌‌گذاری در بورس را دارند، مناسب باشد.

صندوق‌های مختلط ترکیب دارایی به میزان تقریبا برابر در سهام و اوراق با درآمد ثابت دارند. به همین جهت، ریسک سرمایه‌گذاری در آن‌ها کمی از صندوق‌های سهامی پایین تر بوده و نسبت به صندوق‌های درآمد ثابت ریسک نسبتا بالاتری دارند. یکی از بهترین ویژگی‌های صندوق‌های مختلط مدیریت دارایی در آن‌هاست به نحوی که در زمانی که بورس در شرایط مساعدی قرار دارد، امکان اختصاص بیش از نیمی از دارایی‌ها به سهام ممکن است. زمانی که بورس، در شرایط نزولی قرار دارد، صندوق مختلط امکان اختصاص بیش از نیمی از کل دارایی خود را به اوراق درآمد ثابت دارد. بنابراین، صندوق‌های مختلط می‌توانند گزینه مناسبی برای افرادی باشند که قصد سرمایه‌گذاری در بورس را با ریسک تقریبا متعادل دارند.

مدیریت ریسک

برای داشتن یک سبد دارایی مناسب، سرمایه‌گذاری در ترکیبی از انواع صندوق‌ها توصیه می‌شود. در حقیقت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند در سبد دارایی تنوع‌ ایجاد کنند. تنوع‌بخشی یکی از بهترین راه‌های مدیریت ریسک در بازارهای مالی است. همچنین، توصیه می‌شود جهت تشکیل سبد دارایی متنوع از انواع صندوق‌‌‌ها، از راهنمایی مشاوران سرمایه‌گذاری در نهادهای مالی معتبر استفاده شود.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 4 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان