تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۳۲
کد خبر : 111868

صندوق بخشی دارویی کیان چیست و چرا فارما کیان بخریم؟

صندوق بخشی دارویی کیان چیست و چرا فارما کیان بخریم؟
در این مطلب به بررسی نخستین صندوق سرمایه گذاری بخشی دارو که با نماد فارما کیان تاسیس شده است، خواهیم پرداخت.

به گزارش شهر بورس، صنعت دارو یکی از پرسود‌ترین صنایع به شمار می‌آید. در سراسر دنیا سرمایه گذاران زیادی وجود دارند که در این صنعت سرمایه گذاری کرده‌اند. در ایران نیز شرکت‌های بسیاری در تولید دارو فعالیت دارند. تا به امروز صندوق سرمایه گذاری که در این بخش مهم فعالیت کند، وجود نداشته است. اما به تازگی قرار است صندوق سرمایه گذاری در بخش دارو در ایران تاسیس شود. در ادامه به بررسی نخستین صندوق سرمایه گذاری بخشی دارو که با نماد فارما کیان تاسیس شده است، می‌پردازیم.

صندوق سرمایه گذاری فارما کیان چیست؟

صندوق سرمایه گذاری فارما کیان یک صندوق سرمایه گذاری سهامی است. سهام موجود در این صندوق از میان سهام شرکت‌های دارویی که در بازار اوراق بهادار پذیرفته شده‌اند، انتخاب شده است. صندوق سرمایه گذاری فارما، یک صندوق بخشی است. این به معنای آن است که دست کم 70 درصد از دارایی این صندوق باید در سهام دارویی سرمایه گذاری شود.

بازدهی بالاتر شاخص هم‌وزن دارو نسبت به مسکن و طلا

نگاهی به بازدهی صنعت دارو نشان می‌دهد این گزینه بازدهی خوبی در مقایسه با بسیاری از موارد دیگر داشته است. از سال 1390 تاکنون شاخص دارو 158 برابر شده است. این در حالی است که شاخص کل تنها 95 برابر شده و بسیاری از صنایع دیگر هم رشدهای پایین‌تری نسبت به دارو داشته‌اند. استراتژی فارما کیان این است که شاخص هم وزن دارویی تشکیل دهد.

اگر به شاخص دارو به صورت هم وزن نگاه کنیم، این بازدهی جالب‌تر هم می‌شود. بازدهی دلاری شاخص هم وزن دارو نسبت به شاخص کل، مسکن و طلا نیز بیشتر بوده است. شاخص هم‌وزن دارو در این بازه زمانی بازدهی دلاری 19.7 درصدی داشته است. این در حالی است که در بازه زمانی مشابه، بازدهی دلاری مسکن 3 درصد و بازدهی دلاری طلا تنها یک درصد بوده است. از سوی دیگر، شاخص کل بازار در این بازه زمانی 10.7 درصد بازدهی دلاری داشته است.

باتوجه به این اعداد می‌توان گفت که در بلندمدت بازدهی دلاری سرمایه گذاری در صنعت دارو (با استراتژی هم وزن) بالاتر از سایر سرمایه گذاری‌ها مانند مسکن، طلا و حتی شاخص کل بورس است.

سبد سرمایه گذاری صندوق فارما کیان

صندوق سرمایه گذاری فارما کیان یک صندوق سهامی است. این صندوق تلاش کرده است تا کل بازار دارو را به نحو مناسبی پوشش دهد و وزن یکسانی به هر یک از سهام دارایی پورتفوی خود تخصیص دهد.

استراتژی این صندوق هم وزن نیمه فعال است و این امکان را برای سرمایه گذاران فراهم می‌کند تا علاوه بر پوشش خوب بازار دارو، سرمایه گذاران هم امکان نقدشوندگی بالاتری داشته باشند و هم بازدهی خوبی کسب کنند.

صندوق فارما کیان قابل معامله است یا صدور و ابطالی؟

صندوق سرمایه گذاری فارما کیان یک صندوق سهامی قابل معامله در بورس (ETF) است. به این معنی که واحد‌های این صندوق سرمایه گذاری روزانه در زمان باز بودن بازار قابل معامله است.

حداقل وجه لازم برای سرمایه گذاری در صندوق دارویی فارما

به دلیل اینکه صندوق دارویی فارما کیان یک صندوق سرمایه گذاری قاب معامله در بورس است، سرمایه گذاران می‌توانند با حداقل 500 هزار تومان در این صندوق شروع به سرمایه گذاری کنند.

مزایای سرمایه گذاری در صندوق فارما کیان

صندوق فارما کیان مزایای زیادی دارد و به ویژه برای علاقمندان به صنعت دارو مفید است. این صندوق پتانسیل خوبی برای رشد و بازدهی دارد. علاوه بر این، نسبت به خرید مستقیم سهام دارویی هم ریسک پایین‌تری دارد.

صندوق فارما مناسب چه کسانی است؟

صندوق سرمایه گذاری فارما به دلیل اینکه یک صندوق سهامی است، نسبت به صندوق‌های درآمد ثابت ریسک بالاتری دارد. به همین دلیل این نوع از سرمایه گذاری مناسب افرادی است که شخصیت سرمایه گذاری ریسک پذیرتری دارند. علاوه بر این، صندوق فارماکیان برای کسانی که مایل به سرمایه گذاری بلندمدت هستند و به صنعت دارو و پتانسیل‌های آن علاقمندند نیز گزینه مناسبی به حساب می‌آید. این صندوق برای سرمایه گذاری از سوی شرکت‌های بیمه‌، صندوق‌های بازنشستگی یا شرکت‌های تامین آتیه هم مناسب است. در نهایت این که می‌توان از این صندوق به عنوان ابزاری برای کاهش ریسک در سبد خود هم استفاده کرد چرا که همبستگی صنعت دارو با سایر صنایع بزرگ و شاخص کل کم است.

چطور فارما کیان بخرم؟

برای خریدن این صندوق می‌توانید در پذیره‌نویسی فارما کیان که در بهمن ماه انجام می‌شود، شرکت کنید. این صندوق را می‌توانید از طریق مراجعه به پنل کارگزاری خود و جستجوی نماد «فارما کیان» یا از طریق اپلیکیشن کیان دیجیتال خریداری کنید. برای سرمایه گذاری در این صندوق حداقل 500 هزار تومان وجه لازم است.

جمع بندی

صندوق سرمایه گذاری بخشی فارما کیان، اولین و تنها صندوق سرمایه گذاری در بخش داروی کشور است. این صندوق سهامی و قابل معامله در بورس (ETF) است. افرادی که می‌خواهند در صنعت داروی کشور سرمایه گذاری کنند اما دانش اقتصادی لازم برای رصد و تحلیل بازار را ندارند، می‌توانند در این صندوق سرمایه گذاری کنند.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست − 3 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان