شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰:۳۱
کد خبر : 57716

صندوق ها خریداران اصلی عرضه اولیه/ سهم سهامداران خرد چه می شود؟

صندوق ها خریداران اصلی عرضه اولیه/ سهم سهامداران خرد چه می شود؟
از ابتدای سال بخش زیادی از عرضه اولیه ها به صندوق‌ها اختصاص یافته و سهامداران خرد بهره ای از عرضه های اولیه نبرده اند.

به گزارش شهر بورس، چرا بسیاری از عرضه اولیه های نصیب صندوق ها می شود و دست سهامداران از این عرضه ها کوتاه می ماند؟

بر اساس گزارش تجارت‌نیوز، امسال شاهد ۱۱ عرضه اولیه در بازار سرمایه بودیم که ۸ عرضه اولیه به صندوق‌ها و مابقی آن به سهامداران عادی اختصاص یافت. اختصاص عرضه اولیه به صندوق‌ها برای برخی سهامداران جای تعجب و اعتراض داشت اما چرا این عرضه‌ اولیه‌ها به صندوق‌ها رسید؟

امسال چه عرضه اولیه‌هایی داشتیم؟

شرکت حمل و نقل ترکیبی مواد معدنی گهر ترابر سیرجان با نماد حگهر اولین عرضه اولیه بود که به صندوق‌ها اختصاص یافت. دومین عرضه اولیه شرکت فروسیلیسیم خمین با نماد فروسیل نیز به صندوق‌ها رسید.

پس از سومین عرضه شرکت انتقال داده‌های آسیاتک با نماد آسیاتک و پس از آن شرکت داروسازی دانا با نماد ددانا و پنجمین عرضه سیمان آبیک با نماد سابیک بود که به سهامداران معمول بازار رسید.


بیشتر بخوانید: قیمت دلار امروز ۱۶ شهریور


شرکت آهن فولاد غدیر با نماد فغدیر، پس از نماد کایزد، تپسی و فولاد شاهرود با نماد فرود نهمین عرضه بود که صندوق‌ها رسید. در نهایت طی این هفته دو عرضه اولیه صنایع گلدیران و پخش رازی در فرابورس انجام شد به صندوق‌ها رسید.

چرا عرضه اولیه‌ها به صندوق‌ها رسید؟

میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس گفت: این تصمیم یعنی اختصاص عرضه اولیه به صندوق‌ها به دلایل منطقی و بعد از بررسی‌های کارشناسی اجرایی شد. چراکه تا پیش‌ازاین عرضه‌های اولیه با عددهای بسیار کوچک مثلاً ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان در پرتفوی سهامدار خرد قرار می‌گرفت و گاها فراموش می‌شد. در نتیجه فضا برای پروژه شدن سهم توسط گروه‌ها یا افرادی فراهم می‌شد. در ادامه، شاهد رشدهای بی‌منطق و چند صددرصدی در این نمادها بودیم.

فدایی در خصوص مزیت‌های این موضوع گفت: با این اتفاق عرضه‌های خرد و کوچک در بازار با رشدهای ۲۰۰ درصدی نخواهیم داشت. از طرفی وقتی مدیران صندوق‌ها به‌عنوان کارشناسان خبره بازار می‌توانند کشف قیمتی واقعی از سهم داشته باشند، دیگر شبهه‌ای برای قیمت‌گذاری‌های غیرواقعی در عرضه‌های اولیه وجود نخواهد داشت.

پوشش ریسک در بورس

از سوی دیگر برخی از کارشناسان می‌گویند که عدم استقبال سهامداران از عرضه اولیه باعث شده که این عرضه‌ها به صندوق‌ها برسد.

در مقابل برخی از کارشناسان می‌گویند که فروش عرضه اولیه به صندوق‌ها ریسک بازار را کاهش می‌دهد و به نوع دیگر اختصاص عرضه اولیه به صندوق‌ها ضربه گیر بازار سرمایه است.

البته سهامداران زیادی نسبت به اختصاص عرضه اولیه به صندوق‌ها اعتراض داشتند و دارند. برخی از سهامداران عقیده دارند که عرضه‌ اولیه‌های سودآور به صندوق‌ها می‌رسد و برخی دیگر می‌گویند با اختصاص عرضه اولیه به صندوق‌ها پول به بورس تزریق می‌شود و درنهایت مسیر بازار تغییر می‌کند.

بنابراین می‌توان گفت که کمبود عرضه اولیه برای سهامداران می‌تواند جو بی‌اعتمادی در بازار سرمایه ایجاد کند و ایجاد تراز در بازار نیز می‌تواند به سود سرمایه‌گذاران باشد.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 − چهار =

پراپ تریدینگ

کمان