شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۷:۵۷
کد خبر : 81366

صادرات 4 میلیارد دلاری مس سونگون در سال آینده

صادرات 4 میلیارد دلاری مس سونگون در سال آینده
مدیرعامل مجتمع مس سونگون ورزقان از تاسیس شرکت تولیدی، معدنی و بهره برداری معادن آذربایجان طی روزهای آتی خبر داد.
به گزارش شهر بورس، معبود عباس زاده، مدیرعامل مجتمع مس سونگون ورزقان در گفت و گوی اختصاصی با نصر ابتدا در خصوص استقلال مس آذربایجان گفت: اولین هدفم از زمان حضور در مجتمع مس سونگون تشکیل شرکتی بود که زنجیره را تکمیل کند؛ زنجیره ای که سرمایه گذاری آن هدف مند شود. همچنین حل شدن مسائل مالیاتی و نظام بانکی نیازمند تاسیس یک شرکت بود که در همین زمینه اولین شرکت سرمایه گذاری مجتمع مس سونگون استان آذربایجان شرقی با عنوان شرکت عمران مس ارسباران (عمار) تاسیس شد.
وی در ادامه افزود: حدود هشت شرکت در زنجیره ارزشی نقش داشتند ولی در استان حضور نداشتند و پیمانکاران و مسائل بانکی آنها مربوط به خارج از استان بود بنابراین تمامی این شرکت ها در قالب شرکت عمار تجمیع شدند و این شرکت در حال حاضر به عنوان پیمانکار اصلی مس سونگون در زنجیره ارزشی مس می باشد.
عباس زاده با بیان اینکه امکان طبقه بندی مشاغل در شرکت های کوچک وجود نداشت، خاطرنشان کرد: مطابق قانون چون تعداد کارکنان برخی از این شرکت معمولا کمتر از 50 نفر بود بنابراین امکان طبقه بندی مشاغل وجود نداشت. لذا با تاسیس شرکت طبقه بندی مشاغل انجام می شود و مسائل بانکی و مالیات آن هم در شهرستان باقی مانده است که این اقدامات اولین قدم در راستای تاسیس مس آذربایجان بود و حدود هفت ماه پیش با کسب مجوز های لازم از هیات مدیره انجام شده است.
مدیرعامل مجتمع مس سونگون با اشاره به دارایی های مس سونگون اظهار داشت: انتقال دارایی های ثابت مس سونگون به شرکت جدید یک مشکل اساسی در بحث های مالیاتی داشت و میزان رقم آن بسیار بالا بود که چالش بزرگی برای سهام داران ایجاد کرده بود.
سهام داران موافق انتقال دارایی بودند اما به شرط اینکه هزینه مالیاتی محاسبه شود لذا تحلیل های گسترده ای در این زمینه انجام شد که در مورد دارایی های موجود ادعای سهام داران قابل قبول بود اما ادامه این روند برای دارایی های جدید امکان پذیر نبود بنابراین دو پروژه بزرگ استانی و کشوری که 600 میلیون دلار ارزش داشته و جزء دارایی های جدید محسوب می شد،  بایستی از ظرفیت های بازار سرمایه بهره مند می شدیم تا دارایی های جدید به شرکت انتقال یابد. بنابراین اولین مجوز شرکت سهامی عام پروژه تاریخ سرمایه توسط سونگون کسب شد و علت کسب این مجوز بزرگ هم شفافیت کامل بود.
وی در خصوص علت سوق دادن اقدامات به سمت بازار سرمایه گفت: دلیل اول این اقدام دوری ازمحدودیت مالیاتی بود. دلیل دیگر هم این بود که برای قرار گرفتن در ردیف پذیرش بایستی حداقل دو سال فعالیت می کرد و سود می داد اما طبق قانون شرکت های سهام پروژه خارج از ردیف پذیرش بازار سرمایه است و در این شرایط حداقل دو سال جلوتر افتادیم. همچنین وقتی شرکتی در بازار سرمایه عرضه می شود بدین معنی است که صلاحیت فنی و حرفه ای هیات مدیره توسط بازار سرمایه تائید می شود.
البته هدف این مجموعه کمک به تامین مالی بازار سرمایه بوده و این اتفاق در استان رخ داد که مزایای فراوانی دارد. مهم ترین اتفاقی که در این زمینه رخ داد این بود که مطابق معمول هیات حاکم در شرکت ملی صنایع مس ایران جابه جا می شود و پروژه در روند تسریع و تخصیص منابع دچار تاخیر و در نهایت پروژه ها زمان بر می شود اما در این روند بورس مانع از چنین اتفاقی می شود و پروژه سر وقت تحویل سهام داران بازار سرمایه می شود که بزرگترین گام در تشکیل شرکت مس آذربایجان بود و 600 میلیون دلار ارزش دارد.
عباس زاده افزود: با تلاش های فراوان به وسیله این میانبرها پیش رفتیم تا مس سونگون از حالت مجتمع تبدیل به شرکت شود و دارایی های گذشته به این شرکت منتقل شود. متاسفانه یکی از اعضای هیات مدیره که از استان های دیگر می باشد مخالف سرسخت استقلال مس سونگون بوده که از طریق رئیس جمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حل شد و در روزهای آتی شرکت تولیدی، معدنی و بهره برداری معادن آذربایجان تاسیس خواهد یافت. با تاسیس این شرکت سونگون از محدودیت جغرافیایی خاص خارج و به صورت پیشران توسعه در شمالغرب ایفای نقش خواهد کرد.
مدیرعامل مجتمع مس سونگون در پاسخ به علت مخالفت برخی افراد با این طرح تصریح کرد: برخی استان ها همبستگی سیاسی بالایی دارند و شدید ترین طیف های سیاسی که در مقابل همدیگر قرار دارند هم در برابر منافع استانی همبستگی دارند. اولین ضعف ما این است که در حوزه اقتصادی یا توسعه ای استان همبستگی وجود ندارد و اگر این همبستگی وجود داشته باشد توسعه سونگون هم ادامه خواهد داشت اما در غیر این صورت تضاد منافع اتفاق خواهد افتاد در شرایطی که تمامی استان ها در تلاش هستند تا منابع را به استان خود تخصیص دهند.
عباسزاده با بیان اینکه حفاری در مجتمع مس سونگون از سال 68 شروع شده است، گفت: بعد از گذشت سال های فراوان بالاخره در سال 1385کنسانتره تولید شده است و تمام کسانی که در این مدت مسئولیت داشتند باید پاسخگو باشند که در این سالها چه کاری انجام دادند و چرا تا به امروز سونگون توسعه نیافتده بود. سونگون در حال حاضر 300 هزار تن کنسانتره تولید می کند و با 5 میلیارد تن ذخیره بزرگترین معدن مس ایران و خاورمیانه است. بااین حال با توجه به عدم دریافت منابع توسعه صورت نمی گیرد و اگر جریان ارزش در استان مورد گردش قرار گیرد باعث تولید ثروت و رفاه خواهد شد.
وی همچنین در مورد مسائل زیست محیطی و اقدامات انجام شده در این زمینه خاطرنشان کرد: در توسعه پایدار و متوازن اگر به موضوعات زیست محیطی توجه نشود محکوم به شکست خواهد بود و از لحاظ افکار عمومی شکست تلقی می شود. در 360 درجه از این منطقه تنها در 30 درجه امکان بهره برداری و فعالیت وجود دارد و قبل از فعالیت معدنی بایستی مجوزی از سازمان ها مربوطه داشته باشیم که تمامی مجوز ها را کسب کردیم. صنعت مس به صنعت پاک شهرت دارد به این معنی که نسبت صنایعی مانند فولاد و آلومینیوم و … صنعت پاک محسوب می شود.
همچنین سونگون در زمینه محیط زیست اقدامات مهمی انجام داده است که از جمله آن می توان به آب پایدار اشاره کرد. متاسفانه آب شرب و سالم را به صنعت و فاضلاب هم به بخش کشاورزی اختصاص دادیم که اشتباه است بنابراین در همین زمینه اولین بار در سونگون 15 میلیون متر مکعب از پساب های فاضلابی برای تامین آب پایدار به این مجموعه اختصاص و فاضلاب اهر، مرند وجلفا به سونگون انتقال خواهد یافت. همچنین بزرگترین پروژه زیست محیطی شمالغرب در این منطقه انجام می شود که ماده های معدنی به هیپ منتقل و در یک فرایند ایزوله و مطابق با استاندارد های جهانی هم تولید مس و هم از آسیب به محیط زیست جلوگیری خواهیم کرد.
پروژه دیگری که سالهای گذشته بایستی انجام می شد موضوع تصفیه خانه فخرچایی بود که در یک پروژه 400 میلیارد تومانی تصفیه خانه ای در دست ساخت قرار گرفته است که هم باعث حفظ ثروت شده و هم مانع از آسیب به محیط زیست می شود. پروژه دیگر مدیریت آب های سطحی سونگون است که بیش از هزار میلیارد تومان هزینه داشته و موضوع بسیار مهمی است.
مدیرعامل مجتمع مس سونگون در پایان گفت: حدود 5 میلیارد تن ذخیره منابع زمین  شناسی این مجموعه است  که ذخیره 290 میلیون تنی به ما تحویل دادند. یعنی اگر طبق قانون بخواهیم به صورت پایین دست حفاری کنیم، طبق این سطح به ما مجوز خواهند داد لذا کنسانتره 150 هزار تنی کاتد 100 هزار تنی می دهد. هم اکنون مجوز ذخیره 2 میلیارد و هفت صد هزار تن دریافت کردیم که امکان تولید یک میلیون کاند وجود دارد. همچنین قول داده بودیم سبد سرمایه گذاری را از سونگون خارج کنیم که در همین زمینه دستگاه های حفاری در استان و شمالغرب پخش شدند.
در سال گذشته نیز رکورد تولید کنسانتره تاریخ سونگون شکسته شد و اولین تکنولوژی 21 میلیون تنی تاریخ معادن کشور به این استان وارد شد و در حال حاضر به پیشرفت ده درصدی رسیده و کاتد به میزان 200 هزار تن رسیده است که هدف گذاری ما رسیدن به 400 هزار تن کاتد است که می تواند 4 میلیارد دلار صادرات را به استان بیاورد در حالی که کل صادرات صنایع استان 1.6 میلیارد دلار است. با توجه به وعده ای که داده بودیم اولین کاتد آذربایجان خارج می شود که مخالفت های زیادی در این زمینه وجود داشت.
همچنین مجوز شهرک تخصصی مس به مساحت 200 هکتار دریافت شد و با 5 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری از خرداد ماه آغاز خواهد شد. در پایان هم باید اعلام کرد بعد از 17 سال مالیات به استان رسیده است و در این مدت ریالی به استان واریز نشده بود اما 510 میلیارد تومان امسال مالیات به استان واریز شده است و درآمد پایدار بلند مدت در استان ایجاد شد.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 − 7 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان