شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۸
کد خبر : 55188

شروع موج هفتم کرونا در ایران

شروع موج هفتم کرونا در ایران
با اعلام وزارت بهداشت ایران وارد موج هفتم کرونا شده است.

به گزارش شهر بورس، با افزایش آمار مبتلایان به کرونا در کشور موج هفتم این بیماری آغاز شده بنابراین توصیه می شود دز چهارم واکسن کرونا نیز دریافت کنید.

بر اساس گزارش تجارت‌نیوز، وزیر بهداشت خبر داد که ایران وارد موج هفتم کرونا شده است. حدود دو هفته بعد از آنکه گفت الزام استفاده از ماسک زدن در فضای باز برداشته شود. این در حالی است که تاکنون از واکسن کرونا دز چهارم و سوم به اندازه دز اول استقبال نشده است.

آمار فوتی کرونا در روزهای اخیر تک رقمی بود. اما رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا به تجارت‌نیوز گفت: اگر وضعیت اینگونه ادامه پیدا کند آمار فوتی‌ها به روزانه ۵۰ تا ۶۰ نفر هم می‌رسد.

به گفته متخصصان با ماسک زدن و دریافت دز یادآور واکسن می‌توان از افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کرد. اما آنطور که حسین‌ کرمان‌پور می‌گوید استقبال از دز سوم و چهارم واکسن به اندازه اول و دوم نیست.

آمارهای وزارت بهداشت نیز مهر تائیدی بر این ادعاست. تاکنون حدود ۵۸ میلیون و ۶۶۵ هزار نفر دز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند. از این میان اما حدود ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دز سوم واکسن را زده‌اند.

به عبارتی حدود ۳۰ میلیون نفر از دز دومی‌ها سراغ دز سوم نرفته‌اند. این در حالی است که از آخرین دز واکسن اغلب این افراد حدود پنج یا شش ماه می‌گذرد. علاوه بر این آمار دقیقی از کسانی که واکسن کرونا دز چهارم را دریافت کرده‌اند، در دست نیست.

نوع واکسن کرونا دز چهارم مهم است؟

اما آیا فرقی دارد که واکسن کرونا دز چهارم از چه نوعی باشد؟ بنابر اعلام وزارت بهداشت، همه واکسن‌های موجود در سبد واکسیناسیون ایران قابلیت استفاده به عنوان دز یادآور را دارند. به عبارتی اصل دریافت واکسن کرونا دز چهارم مهم است تا اینکه چه نوعی باشد. ضمن اینکه افراد باید ابتدا دز اول را تزریق کنند بعد سراغ دریافت دز چهارم واکسن کرونا بروند.

برخی گمان می‌کنند که با دریافت واکسن کرونا دیگر به این بیماری مبتلا نمی‌شوند. وزارت بهداشت هم در این مورد توضیح داد که واکسن از فرم شدید بیماری که منجر به بستری و یا عوارض شدید و مرگ ناشی از آن می‌شود، جلوگیری می‌کند.

اما آیا دریافت واکسن کرونا دز چهارم دیگر پایانی بر واکسیناسیون در ایران است؟ وزارت بهداشت در این مورد توضیح داد: «وضعیت بیماری کرونا در سطح دنیا و در داخل کشور به دقت رصد می‌شود و بر اساس آخرین اطلاعات علمی در خصوص تزریق واکسن کووید-۱۹ تصمیم‌گیری می‌شود. بنابراین اینکه آیا یادآور دیگری هم خواهد بود یا خیر، بستگی به شرایط و اطلاعات جدید در ماه‌های آینده دارد. برخی از محققان معتقدند که احتمالا برای تداوم ایمنی علیه ویروس کووید-۱۹ نیاز به تداوم واکسیناسیون به صورت سالانه خواهیم داشت.».

محدودیت سنی برای دز چهارم واکسن

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تمام افراد بالای ۱۸ سال که شش ماه از نوبت قبلی آنها می‌گذرد، یک نوبت یادآور بزنند.

افرادی که در محدوده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال هستند، اگر بیماری‌های تضعیف‌کننده سیستم ایمنی یا بیماری‌های زمینه‌ای شدید دارند، در صورت گذشت شش ماه از آخرین نوبت، دز یادآور واکسن را بزنند.ضمن اینکه افراد زیر ۱۲ سال در حال حاضر نیازی به دریافت نوبت یادآور ندارند.

از سوی دیگر کسانی که در حال حاضر به کرونا مبتلا شده‌اند، بنابر اعلام این وزارتخانه توصیه می‌شود حداقل تا یک ماه بعد از بهبودی صبر کنند، سپس واکسن بزنند. ضمن اینکه بیماران خاص و افراد مبتلا به سرطان محدودیتی در نوع واکسن تزریقی ندارند. همه انواع واکسن برای آنها قابل استفاده است.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 + 11 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان