شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
کد خبر : 3854

گزارش اختصاصی شهر بورس؛

سیستم معاملات بورس تهران؛ بلای جان سهامداران

سیستم معاملاتی یکی از کارگزاری‌ها به‌طور کامل از دسترس کاربرانش خارج شد و کاربران این کارگزاری نتوانستند خریدوفروش کنند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی شهر بورس، اختلالات سامانه معاملاتی بورس تهران شاید موضوع جدیدی نباشد؛ یک روز کندی هسته، یک روز قطعی و روز دیگر خارج شدن سامانه‌های معاملاتی از دسترس کاربران.

پس از افزایش محسوس صدور کدهای بورسی برای مردم و افزایش اقبال نسبت به بازار سرمایه در جامعه، شمار کاربران کارگزاری‌ها هم افزایش‌یافته است.

از این رو، استفاده از سیستم‌های معاملاتی آنلاین روند صعودی به خود گرفت و با نبود زیرساخت‌های لازم، سرور اکثر کارگزاری‌ها در این مدت با مشکلات فنی مواجه شد. این مشکلات فنی به خصوص از اوایل سال 98 و همزمان با اقبال عموم به بازار سرمایه افزایش یافت.

در ماه‌های گذشته نیز فعالان بازار سرمایه بارها و بارها شاهد هنگی هسته معاملاتی بودند و در این شرایط هم کم متضرر نشده‌اند.

در حدود یک سال گذشته کم نبودند افرادی که به خاطر کندی سیستم معاملات کارگزاری‌ها، تأخیر در نمایش قیمت و ارسال دیرهنگام سفارشات خسارات زیادی در بازار سرمایه متحمل شده و سرمایه‌شان ازدست‌رفته است.

روز گذشته (چهارشنبه) نیز سیستم معاملاتی یکی از کارگزاری‌ها به‌طور کامل از دسترس کاربرانش خارج شد و کاربران این کارگزاری نتوانستند خریدوفروش کنند! این مشکل همچنان برطرف نشده و مشخص نیست که سیستم معاملات این کارگزاری روز شنبه در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت یا خیر!

در این میان برخی کارگزاری‌ها مشکلات را به هسته معاملاتی سازمان بورس ربط می‌دهند و مسئولان سازمان نیز واکنش نشان داده و مشکل را مربوط به سیستم‌های معاملاتی خود کارگزاری‌ها می‌دانند. در این کشمکش آنچه واضح است، متضرر شدن سهامداران بازار سرمایه است.

قطعاً برای سهامداران اهمیت زیادی ندارد که مقصر این اوضاع نابسامان چه کسی است؛ آن‌ها فقط و فقط یک خواسته دارند و آن‌هم رفع مشکلات موجود مانند کندی سیستم معاملاتی و هنگی هسته است؛ خواسته‌ای که اصلاً هم غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد.

به نظر می‌رسد برای بازاری که ارزش معاملات آن در هفته‌ جاری به بیش از ۶۰۴ هزار میلیارد ریال رسیده، این مشکلات ابتدایی اصلاً موضوع جالبی نباشد. شاید بهتر است که با توجه به درآمدهای هنگفت سازمان و کارگزاری‌ها در ماه‌های گذشته، آن‌ها فکری هم به حال وضعیت هسته و سیستم های معاملاتی‌شان بکنند تا سهامداران بازار سرمایه بیش از این متضرر نشوند.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 3 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان