شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۸
کد خبر : 74674

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

سیاست انقباضی بانک مرکزی مانعی برای تامین مالی شرکت‌ها از بانک

سیاست انقباضی بانک مرکزی مانعی برای تامین مالی شرکت‌ها از بانک
توپچی پور گفت: در شرایط فعلی و با توجه به سیاست انقباضی بانک مرکزی، بانک‌ها در اعطای وام سرسختانه رفتار می‌کنند و امکان استفاده از تسهیلات آنها وجود ندارد اما بازار سرمایه به خوبی این مشکل را برطرف کرده است.
به گزارش شهر بورس، امیر توپچی ‌پور، کارشناس اقتصادی در پنل تخصصی شیوه‌های نوین تامین مالی برای شرکت‌های تولیدی در شرایط تحریمی اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به شرایط تحریمی حاکم بر کشور ما و قوانین سرسختانه سرمایه گذاری خارجی امکان استفاده از سرمایه‌های خارجی برای تامین مالی شرکت‌ها بسیار کم شده و به همین دلیل شرکت‌ها مجبور به استفاده از سرمایه‌های داخلی هستند که در این راستا بازار سرمایه و بازار پول دو انتخاب موجود محسوب می‌شوند.
وی ادامه داد: استفاده از هر کدام از بازارها در نوع خود مزایا و معایبی دارد که ابزارهای جدید ایجاد شده در بازار سرمایه جذابیت‌هایی به این بازار بخشیده است؛ به طور مثال در شرایط فعلی و با توجه به سیاست انقباضی بانک مرکزی، بانک‌ها در اعطای وام سرسختانه رفتار می‌کنند و امکان استفاده از تسهیلات آنها وجود ندارد اما بازار سرمایه به خوبی این مشکل را برطرف کرده است.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به تامین مالی ۲۵۴ هزار میلیاردی سال گذشته از بازار سرمایه گفت: ۸۳ درصد این تامین مالی متعلق به دولت بوده که امسال ۷۹ درصد از تامین مالی توسط دولت انجام شده و ۲۱ درصد به بخش خصوصی مربوط است.
توپچی پور در خصوص نحوه پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه گفت: بعد از ثبت‌نام و پذیرفته شدن شرکت در بازار بورس یا فرابورس، این شرکت می‌تواند بر فرض مثال ۱۰ درصد از سهام خود را به صورت عرضه اولیه در بازار سرمایه عرضه کند و از این روش تامین مالی بهره‌مند شود.
مدیر مسئول آژانس خبری تحلیلی شهر بورس با تشریح انواع افزایش سرمایه ادامه داد: افزایش سرمایه روش دیگری از تامین مالی شرکت‌ها از طریق حقوق صاحبان سهام محسوب می شود که بر ۴ نوع است و هرکدام قابلیت‌های خاص خود را دارد.
وی با برشمردن مزایای تامین مالی از طریق انتشار اوراق بدهی تصریح کرد: اوراق اجاره، مرابحه و مشارکت از جمله اوراق قابل انتشار برای شرکت‌های تولیدی است که شرکت‌ها را قادر می سازد تا پس از ۴ سال نسبت به بازپرداخت اصل مبلغ اقدام کنند و این اوراق در حال حاضر با نرخ سود ۱۸ درصد و قابل پرداخت به صورت هر سه ماه یک بار قابل انتشار است. اوراق سلف نیز کوتاه مدتی تر از اوراق دیگر بوده و این امکان را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند که سود و اصل مبلغ را در پایان عمر اوراق پرداخت کنند.
لازم به ذکر است پنل تخصصی شیوه‌های نوین تامین مالی شرکت‌های تولیدی در شرایط تحریمی در حاشیه نمایشگاه اکسپو ارس ۲۰۲۳ در نمایشگاه بین‌المللی تبریز برگزار شد.
این نمایشگاه ۲۵ تا ۲۸ بهمن ماه به همت منطقه آزاد ارس برگزار می‌شود.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 + شش =

پراپ تریدینگ

کمان