شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
کد خبر : 65435

سهام فعال در سال 2022 متعلق به کدام شرکت ها است؟

سهام فعال در سال 2022 متعلق به کدام شرکت ها است؟

سهام فعال در سال 2022 سهامی هستند که در اکثر روزهای معاملاتی در صدر فهرست معاملات قرار داشتند. سهام این شرکت‌ها که اکثر آنها شرکت‌های حوزه تکنولوژی هستند با وجود نوسانات زیاد عملکرد خوبی از خود نشان دادند.

به گزارش شهر بورس به نقل از تجارت نیوز، پایان سال جاری میلادی نزدیک است و نگاهی به فعال‌ترین سهم‌های معامله شده در بورس جهانی خالی از لطف نیست. اینها سهامی نیستند که یک روزه با افزایش خرید صعود و روز بعد با از دست دادن درآمد سقوط کرده باشند. سهم‌های فعال سهامی هستند که در بیشتر روزها در صدر لیست‌های پرمعامله بودند. نشریه فوربس خلاصه‌ا‌ی از اسامی برتر، آنچه در سال 2022 برای آنها اتفاق افتاد و چشم انداز آنها در آستانه سال 2023 منتشر کرده است.

تسلا

سهام تسلا در سال 2022 با نوسانات زیادی رو به رو شد و از ابتدای سال تاکنون تقریباً 50٪ کاهش یافته است. در مقام مقایسه، سهام نزدک در مدت مشابه 29 درصد کاهش داشت. مدیر عامل تسلا، ایلان ماسک، منشاء این نوسانات در نظر گرفته می‌شود زیرا بخش زیادی از سهام این شرکت را فروخت تا هزینه خرید توییتر را تامین کند.

تسلا سال سودآوری از نظر فروش داشت و در 9 ماهه اول سال بیش از 900 هزار خودرو به مشتریان در سراسر جهان تحویل داد. با این حال این خودروسازی برنامه‌هایی برای کاهش تولید در سال 2023 دارد. تسلا اولین مجموعه نیمه کامیون‌های خود را در هفته اول این ماه به پپسی تحویل داد که به تقویت سهام آن در ماه جاری کمک می‌کند.

چشم‌انداز تسلا در سال 2023 چندان مشخص نیست اما این شرکت در جای خود باقی خواهد ماند. ممکن است مدتی طول بکشد تا سهام آن در محدوده قیمتی قابل پیش‌بینی قرار بگیرد، اما پتانسیل این را دارد که یک سهام فعال و قابل اعتماد در سال 2022 و در آینده باشد.

اپل

اپل در سال 2022 سهم خود را از چالش‌ها، از جمله مشکلات تامین و نیروی کار در چین و عقب‌نشینی از برنامه تولید آیفون 14، دریافت کرده است. با این حال، ضرر 20 درصدی اپل در قیمت سهام بیشتر از مشکلات داخلی، به فروش کلی سهام فناوری مربوط می‌شود.

اپل در حال سرمایه‌گذاری هنگفت بر روی فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی است، اما باید دید که آیا می‌تواند مانند سایر حوزه‌های فناوری، محصولات خود را به محصولی برتر در این صنعت تبدیل کند یا خیر. اما با وجود اینکه محصولات اصلی آن همیشه مورد تقاضا هستند، شکست این پروژه مساله مهمی نخواهد بود. سهام این شرکت برای سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت مناسب در نظر گرفته می‌شود.


بیشتربخوانید: عرضه اولیه سهام شرکت فولاد شاهرود


مایکروسافت

مایکروسافت شاهد کاهش شدید قیمت سهام خود در سال 2022 بود و ارزش آن بین 344 دلار تا 213 دلار به ازای هر سهم در نوسان بود و تا به امروز 28 درصد از ارزش خود را از دست داده است. اما بخش رایانش ابری مایکروسافت یعنی Azure، همچنان به عملکرد خوب خود ادامه می‌دهد و همچنین مقدار زیادی پول نقد در اختیار دارد.

تنها چشم‌انداز تاریک برای مایکروسافت، ادغام Activision است، زیرا در حال حاضر کمیسیون تجارت فدرال برای جلوگیری از این ادغام شکایتی مطرح کرده است. در غیر این صورت، مایکروسافت در حال سروسامان گرفتن است تا در سال 2023 عملکرد خوبی از نظر عملکرد و ارزش سهام داشته باشد.

سهام فعال در سال 2022

انویدیا

واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) انویدیا تا اوایل سال 2022 تقاضای بالایی داشتند. قیمت سهام آن با کاهش تقاضا برای پردازنده‌های گرافیکی آن، با ترکیدن حباب ارزهای دیجیتال و تورم که توانایی مصرف‌کنندگان را برای پرداخت هزینه بالای محصولات این شرکت از بین می‌برد، روند نزولی ثابتی داشته است. موجودی محصولات انویدیا در حال افزایش است در حالی که فروش آن رو به کاهش می‌رود.

شایان ذکر است که بازار رایانه‌های شخصی چرخه‌ای است و تا رسیدن فناوری گرافیک به نقطه‌ای که ارتقاء یک GPU منطقی به نظر برسد مقداری زمان لازم است.

انویدیا به مقابله با این چرخه‌ها عادت کرده است و به دنبال توسعه سایر حوزه‌ها مانند واقعیت مجازی است. قیمت سهام آن در حال حاضر بالاتر از سال 2017 است و نشان می‌دهد که این شرکت دارای حاکمیت خوبی است و در بلندمدت عملکرد خوبی دارد.

اکسان

سهام اکسان، معاملات سال 2022 را با 68 دلار به ازای هر سهم آغاز کرد و در هفته اول دسامبر به 103 دلار رسید. سهام این شرکت در طول سال به دلیل افزایش قیمت انرژی، عمدتاً صعودی بوده و سود زیادی به دنبال داشته است.

اکسان قصد دارد 23 تا 25 میلیارد دلار از این سود را سرمایه‌گذاری کند. همچنین قصد دارد 17 میلیارد دلار در پروژه‌های کاهش انتشار آلاینده‌ها برای کاهش گازهای گلخانه‌ای، جذب و ذخیره کربن و سوخت‌های جایگزین سرمایه‌گذاری کند.

صنعت تولید انرژی در حال تغییر است و اکسان قصد دارد در خط مقدم این تغییر باشد. قیمت سهام اکسان در آینده نزدیک به سودآوری سوخت‌های فسیلی مرتبط است، اما از قدرت خود استفاده می‌کند تا انرژی‌های جایگزین و محصولات با آلایندگی کمتر را به یک منبع سود تبدیل کند.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که سهام این شرکت در سال 2023 به میانگین 120 دلار به ازای هر سهم برسد، اما تغییرات در قیمت کالاها می‌تواند بر این چشم‌انداز تأثیر بگذارد. سهام مربوط به انرژی معمولاً در مقابل رکود مقاوم و برای نگهداری طولانی مدت در سبد سهام مناسب هستند.

دیگر شرکت‌هایی که سهام آنها عملکرد خوبی را در سال 2022 ثبت کردند شامل شرکت پخش فیلم و سریال نتفلیکس، غول فروش آنلاین آمازون، شرکت تکنولوژی متا، شرکت رسانه‌ای دیزنی و شرکت تکنولوژی آلفابت است.

فعال ترین سهام ها در سال 2022 احتمالاً در سال 2023 نیز تا حد زیادی مورد معامله قرار خواهند گرفت. حتی سهم‌هایی با عملکرد ضعیف نیز به احتمال زیاد در سال 2023 دوباره در صدر فهرست قرار خواهند گرفت زیرا تیم‌های مدیریتی اثبات شده‌ای دارند و در طول زمان عملکرد خوبی داشته‌اند.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × دو =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان