شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۵
کد خبر : 52498

آغاز عملیات سبد گردانی صندوق توسعه ملی در بورس

آغاز عملیات سبد گردانی صندوق توسعه ملی در بورس
رئیس صندوق توسعه ملی اظهار داشت در صورتی که درآمد حاصل از نفت در اختیار صندوق قرار گیرد بودجه ارزی کشور قابل تامین خواهد بود .

به گزارش شهر بورس ، صندوق توسعه ملی عملکردی همانند سبد مالی برای دولت داشته است اما با پیش گرفتن روند جدیدی در سرمایه گذاری های ارزی می توان به پیشرفت های اقتصادی رسید .

بر اساس گزارش اقتصاد آنلاین ، رییس صندوق توسعه ملی در همایش صندوق ثروت ملی گفت: صندوق توسعه ملی به زودی همانند صندوق‌های ثروت ملی دنیا و در چارچوب سیاست‌های دولت و حاکمیت، عملیات سبدگردانی را در بورس آغاز می‌کند.

وی افزود: هدف ما آن است که صندوق توسعه ملی در حوزه سرمایه‌گذاری و دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی موثر بوده و نقش آفرینی کند؛ این در حالی است که ساختار صندوق توسعه ملی نه بودجه جاری و نه بودجه عمومی است؛ البته هدف صندوق کمک به بورس یا بیمه اجتماعی و اقتصادی نیست؛ ضمن اینکه کار صندوق بنگاهداری نیست؛ پس تمام این تفکرات اشتباه است و در یک بازه زمانی، موجب نابودی حساب ذخیره ارزی شد‌.

غضنفری گفت: چنین تفکرات و برداشت های اشتباهی باعث شکست صندوق شده و باید فورا و‌ به صورت جدی جلوی چنین اتفاقاتی را گرفت.


بیشتر بخوانید :آغاز عملیات بازارگردانی نماد معاملاتی ددانا۱ از فردا


رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: صندوق محلی برای سرمایه گذاری و افزایش درآمدهای خود است تا از طریق این درآمدها بتواند ‌موجب توسعه کشور شده و‌ ث نرخ رشد ۸ درصد را به تحقق نزدیک کند.

وی افزود: ما نیاز داریم تا تفکرات مقامات اجرایی کشور را در رابطه با صندوق توسعه ملی اصلاح کنیم و از گفتن آن ابایی نداشته باشیم. صندوق محلی برای زمینه سازی در افزایش رشد و رونق اقتصادی است.

 صندوق توسعه ملی را به سمت بنگاه‌داری سوق ندهیم

در ادامه این همایش، مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات کشور‌، اظهار داشت: در گذشته درصد قابل توجهی از پرداخت منابع انحراف از استانداردها و شاخص‌های قانونی را داشت که دیگر نباید آن را تکرار کنیم.

وی افزود: ضروری است که بخشی از مطالبات صندوق توسعه ملی از طریق روش‌های دیگر بازپس‌گیری شود. به عنوان نمونه بخشی از سهام شرکت دریافت‌کننده منابع، توسط صندوق گرفته شود. باید از روش‌هایی استفاده کرد که برگشت منابع به صندوق توسعه ملی به تاخیر نیفتد. هرچند می‌دانیم صندوق را نباید به سمت بنگاه‌داری سوق دهیم اما گاهی راهی نمی‌ماند. تجربه نشان داده اگر از چنین اهرم‌هایی استفاده نکنیم مطالبات تا سال‌ها وصول نخواهد شد.

بذرپاش افزود: مشکل مهم دیگری که با آن مواجه هستیم این است که پرداخت‌هایی که ارزی انجام شده در حال حاضر با همان نرخ ارز آن سال نیست و با افزایش قیمت ارز مواجه بوده‌ایم، بنابراین نمی‌صرفد که به صورت ارزی هم به صندوق بازگردد، اما در اینکه منابع ارزی باید به‌صورت ارزی هم برگردد شکی نیست. در نتیجه باید برای این موضوع هم تدبیری اندیشیده شود.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده − 7 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان