صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷
کد خبر : 99944

سازوکار صندوق سرمایه‌گذاری بخشی خودرویی

سازوکار صندوق سرمایه‌گذاری بخشی خودرویی
صنعت خودرو در بورس، بستری است که می‌تواند سود قابل توجهی را برای افراد حرفه‌ای در بازار سرمایه به ارمغان بیاورد.

به گزارش شهر بورس، سازوکار صندوق سرمایه‌گذاری بخشی خودرویی کارگزاری آگاه چگونه است؟

با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، کسب سود از بازارهای سودده اما پرنوسان می‌تواند به عنوان یکی از دغدغه‌های معامله‌گران بازارسرمایه معرفی شود. صنعت خو‌‌د‌‌ر‌‌و در بورس، بستری است که می‌تواند سود قابل توجهی را برای افراد حرفه‌ای به ارمغان بیاورد.

صنعت خودروسازی در تمام جهان به عنوان یکی از سودده‌ترین بخش‌های بازارسرمایه شناخته شده است. همه ما به تجربه دیده‌ایم که سرمایه‌گذاری در سهم‌های خودرویی (به خصوص در بلندمدت) سود مناسبی را برای سرمایه‌گذاران به همراه دارد. از طرفی نوسان بالای این بازار باعث شده است تا سرمایه‌گذاری در آن، برای سرمایه‌گذاران کم تجربه، پرریسک به نظر برسد. صندوق بخشی خو‌‌د‌‌ر‌‌و، راهکاری موثر و کارا برای حل این مشکل است.

ویژگی‌های باز‌ار خو‌‌د‌‌ر‌‌و

صنعت خودروسازی یکی از صنایع سودده است. این صنعت ۵/۳ درصد از ارزش کل و ۸ درصد از ارزش معاملات بازار را به خود اختصاص داده است و به همین دلیل یکی از صنایع بسیار مهم در بازارسرمایه ایران محسوب می‌شود. در حالیکه بخش عمده معامله‌گران سهام خودرویی بازار بورس افراد حقیقی هستند، این سهم‌ها از نقدشوندگی بالایی برخوردار نیستند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، میزان معاملات این بازار است. در ۵ سال گذشته، ۸ درصد از معاملات بازار بورس متعلق به سهام گروه خو‌‌د‌‌ر‌‌و بوده است. همچنین سهام شناور گروه خو‌‌د‌‌ر‌‌و از بسیاری از دیگر صنایع فعال در بازارسرمایه کشور، بالاتر است. جالب است بدانید صنعت خو‌‌د‌‌ر‌‌و در بورس ایران نزدیک به ۳۲ درصد سهام شناور دارد، این در حالی است که میانگین شناوری در کل بازار بورس ۲۰ درصد است. تمام این موارد در کنار هم باعث می‌شوند تا در نظر فعالان بازار بورس، سهم‌های فعال در صنعت خودروسازی به عنوان گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری جلوه کنند.

با این حال، ریسک سرمایه‌گذاری در بازار خو‌‌د‌‌ر‌‌و و نوسانات سهام آن به دلیلی موجه برای سرمایه‌گذاران بدل شده است تا مانع آن‌ها برای سرمایه‌گذاری در صنعت خو‌‌د‌‌ر‌‌و شود. در کشور ما شمار زیادی از سرمایه‌گذاران به صورت حرفه‌ای و کامل با ابزارهای تحلیل بازار آشنایی ندارند و برای سرمایه‌گذاری از تجربه و اخبار بازار کمک می‌گیرند. این روش‌ها برای سرمایه‌گذاری در صنعت خو‌‌د‌‌ر‌‌و کافی نیستند و می‌توانند منجر به زیان شوند. در چنین شرایطی، ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری، راه‌حلی بی‌دردسر و کاربردی به نظر می‌رسند.

عوامل تاثیرگذار در صنعت خو‌‌د‌‌ر‌‌و

بازار خو‌‌د‌‌ر‌‌و تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. ایجاد هرگونه تغییر در این عوامل می‌تواند نوساناتی را در قیمت و وضعیت سهم‌های خودرویی ایجاد کند که برخی از مهم‌ترین این عوامل تحولات نرخ ارز، صادرات خودرو، صنایع مرتبط و قیمت‌گذاری دستوری است.

پیش‌بینی تمام این عوامل، امری دشوار و پیچیده است. تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران هستند که به صورت حرفه‌ای در بازارسرمایه فعالیت دارند اما زمان کافی برای پیگیری لحظه‌ای بازار را ندارند. این دسته از افراد و سایر سرمایه‌گذارانی که دانش فنی کمتری دارند، می‌توانند با کمک صندوق‎های بخشی خودرویی از مزایای بازار خو‌‌د‌‌ر‌‌و بهره‎مند شوند.

چرا سرمایه‌گذاری در صندوق بخشی خودرویی راهکاری مناسب است؟

همان طور که گفتیم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند راهکاری منطقی برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در صنعت خو‌‌د‌‌ر‌‌و باشند اما این اتفاق چگونه ممکن می‌شود؟

صندوق‌های بخشی نوعی از صندوق‌های سهامی هستند که بخش بزرگی از دارایی خود را به سرمایه‌گذاری در سهام یک صنعت خاص، مانند صنعت خودروسازی اختصاص می‌دهند. به این صورت سرمایه‌گذاران می‌توانند با کمک این صندوق‌ها علاوه بر بهره‌مند شدن از سود بازار خو‌‌د‌‌ر‌‌و ، از دانش کارگزاران مجرب و حرفه‌ای بازار بورس کمک بگیرند. لازم به ذکر است که سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در صنعت خو‌‌د‌‌ر‌‌و ، ریسک سبد سرمایه‌گذاری معامله‌گران را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و کمک می‌کند از سود این بازار بی‌بهره نمانند.

در حال حاضر 38 نماد در گروه خودرویی بازار بورس فعالیت دارند و بیشتر آن‌ها از جمله سهم‌های شناخته شده و معتبر بازار بورس به شمار می‌روند. این نمادها در سه بخش «وسایل نقلیه موتوری»، «قطعات یدکی و جانبی وسایل نقلیه موتوری» و «سایر قطعات یدکی و وسایل نقلیه موتوری» فعالیت می‌کنند.

نکته دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، سهم گروه خو‌‌د‌‌ر‌‌و از بازار آپشن است. فعالیت در بازار آپشن می‌تواند سود قابل توجهی را در اختیار معامله‌گران قرار دهد اما این کار، نیازمند کسب دانشی بالا در زمینه قراردادهای اختیار معامله است و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، می‌تواند روش ساده‌تری برای بهره بردن از سود این بازار باشد.

در پایان باید دوباره به این نکته اشاره کنیم که سرمایه‌گذاران بازار بورس و فرا‌بو‌ر‌س می‌توانند با خرید واحدهای صندوق‌های بخشی خودرویی، ضمن بهره‌مندی از سود این بازار، ریسک سرمایه‌گذاری خود را نیز کاهش دهند.

صندوق بخشی خودرویی اتوآگاه

کارگزاری آگاه به عنوان یکی از برترین کارگزاری‌های بازارسرمایه ایران، برای تاسیس دومین صندوق بخشی خود اقدام کرده است. صندوق بخشی خودرویی آگاه با نام «اتوآگاه» در تاریخ ۲۹ آبان تا یک آذرماه پذیره‌نویسی می‌شود. با آغاز پذیره‌نویسی این صندوق، معامله‌گران بازار می‌توانند به سادگی و با اطمینان بیشتر در بازار خو‌‌د‌‌ر‌‌و سرمایه‌گذاری کنند.

سازوکار صندوق سرمایه‌گذاری بخشی خودرویی

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفت − پنج =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان