صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : جمعه ۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷
کد خبر : 111813

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس:

سازمان بورس باید از دستورالعمل شرایط اضطراری استفاده کند

سازمان بورس باید از دستورالعمل شرایط اضطراری استفاده کند
حمید اسدی کارشناس بازار سرمایه گفت: استفاده از دستورالعمل شرایط اضطراری تبدیل به تابو شده در حالیکه سازمان باید از آن استفاده کند.

حمید اسدی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس درباره دستکاری در بازار سرمایه اظهار داشت: دستکاری در بازار سرمایه به دو نوع تقسیم می‌شود؛ یک نوع دستکاری نماد و سهم داریم که معادل آن همان دستکاری در روند سهم است.

وی ادامه داد: این دستکاری طبق بند 3 ماده 46 قانون بازار اوراق بهادار جرم انگاری شده و تبعات کیفری برای افراد شریک در این جرم خواهد داشت.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در این نوع از دستکاری قطعا سازمان ورود و دخالتی ندارد، سازمان بورس مکلف است عناصر منصفانه، کارایی و شفافیت را در بازار سرمایه ایجاد کند. اگر سازمان بورس متوجه خدشه به این مسائل شود باید ورود کند.

وی ادامه داد: به فرض مثال اگر یک فرآیندی باعث شود که عدالت در بازار نقض شود و به هر دلیلی اشخاصی دسترسی سریعتر به معاملات داشته باشند این نقض وصف منصفانه است که سازمان باید به این مسئله ورود کند.


بیشتر بخوانید: بیشترین رصد بازدهی بورس مربوط به کدام استان هاست؟


اسدی با بیان اینکه در برخی مسائل سازمان مکلف به ورود است، گفت: مثلا اگر سازمان بورس ببیند که بازار در حالت اضطراری قرار دارد باید پیشنهاد تعطیلی را به شورای عالی بورس بدهد و آنها بررسی کنند.

وی ادامه داد: در نوع دوم دخالت که دخالت در ساختار است سازمان بورس دخالت دارد و حتی در برخی موارد تکلیف قانونی دارد.

این کارشناس توضیح داد: آنچه که در بازار سرمایه به آن دستکاری سازمان بورس می‌گویند؛ منظور شاخص سازی است که این نوع دیگری از دستکاری است که در هیچکدام از پارامترهای قانون بازار تعریف نشده است.

وی ادامه داد: یعنی قانون بازار نه برای آن جرم انگاری و مجازات تعیین کرده است پس شاخص سازی جرم نیست، اینکه سازمان بورس برای شاخص سازی اقدام یا ورود می‌کند باید از نگاه فنی و مالی بررسی کرد اما مسئله خلا قانونی در موضوع شاخص سازی است.

اسدی تصریح کرد: اگر این خلا قانونی شفاف سازی شود ما می‌توانیم نسبت به آن موضع گیری کنیم اما در حال حاضر امکان دارد برخی از نمادهای شاخص ساز در بازارهای منفی، شدت منفی بودن شاخص را کم کنند و اقدامی که گاهی ممکن است رخ دهد، کم کردن شدت منفی نمادهای شاخص ساز است.

سازمان بورس باید از دستورالعمل شرایط اضطراری استفاده کند

وی ادامه داد: ما در خصوص شرایط اضطراری دستورالعمل داریم و موارد هم شفاف اعلام شده است اما اینکه در طول 16 سال حتی یک بار هم از دستورالعمل شرایط اضطراری عمل نکردیم، نکته منفی است. یعنی ما در 16 سال شرایط اضطراری نداشتیم؟ قطعا داشتیم.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: استفاده از شرایط اضطراری تبدیل به تابویی شده که استفاده از آن نیازمند تصمیم گیری کلان شده است در حالیکه اینگونه نیست و ما باید اختیار را به نهاد ناظر دهیم که حتی اگر معاملات را متوقف نمی‌کند حداقل با محدود کردن دامنه نوسان بتواند از ریزش بازار جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه بازاری هیجانی است، ابراز داشت: نهاد ناظر مکلف است این هیجان را کنترل کند و باید از این دستورالعمل شرایط اضطراری استفاده کند نه اینکه منتظر باشیم که یک روزی از آن استفاده خواهیم کرد چون این دستورالعمل در جهت جلوگیری از ضرر و زیان سهامداران است.

اسدی در پایان خاطرنشان کرد: بازار سرمایه نیازمند شفافیت بیشتر و کنترل هیجانات است؛ این وظیفه سازمان بورس است که با دستورالعمل و قانونگزاری به کنترل این هیجانات کمک کند و اینکه هرروز تعداد سهامداران بیشتر شود نه اینکه با گسترش صندوق‌ها آنها را به این سمت هدایت کنیم.

خبرنگار: بهرام توپچی پور

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 3 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان