شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷
کد خبر : 64714

زنگ خطر قطعی گاز به صدا درآمد

زنگ خطر قطعی گاز به صدا درآمد

شرکت ملی گاز اعلام کرد: مصرف گاز در ایران به سطح هشدار رسیده و در صورت تداوم وضع، احتمالا قطع گاز نیروگاه ها وجود دارد.

به گزارش شهر بورس به نقل از تجارت نیوز، شرکت ملی گاز ایران هشدار برای قطع برق نیروگاه‌ها به دلیل افزایش مصارف خانگی و تجاری را صادر کرد. این می‌تواند برای صنایع بورسی زیان‌ساز باشد. در این راستا از زنگ خطر قطعی گاز خبر داد.

شرکت ملی گاز ضمن اشاره به افزایش مصرف گاز خانگی و تجاری هشدار داد که احتمال قطع برق نیروگاه‌ها وجود دارد و این می‌تواند باعث اعمال محدودیت برای صنایع بورسی شود.

آمار مصرف گاز خانگی

شرکت ملی گاز با اشاره به رشد 6 درصدی افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری، اعلام کرد: مصرف گاز در ایران به سطح هشدار رسیده و در صورت تداوم این وضع، احتمال قطع گاز نیروگاه‌ها وجود دارد.

مصرف بخش خانگی و تجاری با کاهش دما ۵ تا ۸ درجه‌ایی به ۵۳۰ میلیون مترمکعب در روز رسید که به معنای تخصیص حدود ۶۴ درصد تولید به مصرف است.

با ورود سامانه برودتی و کاهش دما و به تبع آن افزایش مصرف در بخش خانگی و تجاری، محدودیت‌هایی در بخش‌های مختلف اعمال شده که بر اساس هماهنگی‌ها، صنایع عمده برنامه‌های تعمیراتی را در پیک مصرف و در زمان اعمال محدودیت انجام دهند.

این درحالی است که طبق اعلام برخی منابع ، گاز مصرفی روزانه دو صنعت مهم بورسی فولاد و سیمان از 40 و 24 به 15 و 6 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.


بیشتر بخوانید بررسی تاثیر قطعی برق بر صنایع بورس


زنگ خطر قطعی گاز به صدا درآمد

پیشتر دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفته بود که هیچ یک از صنایع پتروشیمی با قطعی گاز مواجه نیستند؛ اما این احتما وجود دارد و باید برای قطعی گاز آماده شویم.

احمد مهدوی ابهری ضمن اشاره به اینکه دستوری مبنی بر قطع یا محدودیت گاز پتروشیمی صادر نشده است، گفت:

سال گذشته عدم‌النفع پتروشیمی‌ها از قطع گاز و یا اعمال محدودیت حدود ۶۸۰ میلیون دلار بود یعنی این میزان تولید و صادرات صورت نگرفت. برای امسال هنوز معلوم نیست که چه اتفاقی می‌افتد و این مساله بستگی به سردی هوا دارد، اکنون با شرکت گاز در تعامل هستیم و هر اتفاقی بیفتد قطعا اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

همچنین، رئیس مرکز کنترل شرکت ملی گاز ایران به احتمال قطعی گاز اشاره کرده بود و ضمن بیان اینکه مصرف گاز خانگی و تجاری بیش از 20 دصرد افزایش پیدا کرده است، گفت: باتوجه به کاهش چهار درجه‌ای دمای هوا تا انتهای هفته، ۲۰ درصد دیگر به مصرف گاز اضافه خواهد شد.

وی افزود: از چند روز آینده مصرف گاز شیب صعودی پیدا خواهد کرد و احتمالا میزان مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری به ۷۵ درصد برسد.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران نیر در این باره گفت: مقدار مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری روز گذشته (دوشنبه، ۱۴ آذرماه) نسبت به یکشنبه، ۶ درصد افزایش یافت و به 530 میلیون متر مکعب رسید.

افزایش مصرف گاز با توجه به مشکلات گاز در صنعت پتروشیمی و پالایشی در سال گذشته، به هیچ وجه خبر خوبی برای این گروه نیست. در حالی که ایران دارنده دومین ذخائر بزرگ گازی در دنیاست برای تامین مصرف خانگی گاز ناچار به قطع گاز صنایع مهم پتروشیمی و فولاد است.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 − چهار =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان