طبق گزارش‌های سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا)، فیلم سینمایی «فسیل» پس از گذشت 8 ماه از اکرانش و با مجموع مخاطب 6 میلیون و 508 هزار و 979 نفر تا پایان روز جمعه 19 آبان توانسته با فروشی معادل 281 میلیارد تومان را به ثبت برساند و لقب پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را به خود اختصاص دهد.

موضوعی که در اینجا حائز اهمیت است، این است که محاسبه چنین رقمی مستلزم توجه به قیمت بلیت سینما و جمعیت کنونی کشور است. اکنون که نرخ بلیت سینما 45 هزار تومان و جمعیت کشور نیز معادل 85 میلیون است، به نظر رسیدن به چنین رکوردی نمی‌توانست بسیار دور از ذهن باشد.

با بررسی جدولِ «ترین‌های» اکران سینمای ایران، به فیلم سینمایی «عقاب‌ها» در سال 1364، به کارگردانی مرحوم ساموئل خاچکیان، می‌رسیم که با گذشت 38 سال از زمان اکرانش همچنان لقب پرمخاطب‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را یدک می‌کشد.


بیشتر بخوانید:علت تاخیر در پرداخت یارانه آبان ماه چه بود؟


نکته قابل توجه درباره فیلم «عقاب‌ها» این است که در سال اول اکرانش (1364) توانست 3 میلیون و 245 هزار مخاطب را به سالن‌های سینما بکشاند و فروشی معادل 28 میلیون و 840 هزار تومان را صرفا با بلیت 89 (ریالی)، یعنی کمتر از 10 تومان! را به ثبت برساند. این فیلم در سال‌های بعد نیز همچنان اکران شد و در طی 21 سال اکران توانست مخاطبان خود را به عدد 10 میلیون مخاطب برساند.

با توجه به این آمار و ارقام و در نظر گرفتن جمعیت 45 میلیونی ایران در آن سال، این فیلم موفق شد در سال کرانش ۷.۲ درصد جمعیت کشور را به سینما بکشد.

اگر مخاطب فیلم «فسیل» را به صورت میانگین با توجه به جمعیت کنونی ایران مقایسه کنیم، درصد پایینی از جمعیت را شامل می‌شود.

حال گمانه‌زنی‌ها برای افزایش قیمت سال آینده بلیت سینما نیز شروع شده است؛ با اینکه هنوز چنین خبری بصورت رسمی توسط رسانه‌ها اعلام نشده است، اما برخی از حرف‌هایی که از گوشه و کنار به گوش می‌رسد، خبر از بلیت‌های ۶۰ یا ۷۰ هزار تومانی برای سال آینده می‌دهند.

با توجه به این حجم از تغییرات بلیت سینما و تورم حاکم بر سینما در سال آینده این رکورد زودتر از آن چیزی که فکر کنید، شکسته خواهد شد تا بار دیگر سخنگوی دولت از این رویداد به عنوان یک دستاورد فرهنگی یاد کند.

منبع: اکو ایران