تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
کد خبر : 90394

رابطه بورس ایران و قیمت دلار

رابطه بورس ایران و قیمت دلار
رابطه بورس ایران و قیمت دلار و نرخ دلار چه تاثیری بر بورس ایران دارد؟ چگونه می‌توان با ارزیابی شرایط تاثیر نرخ دلار بر بازار سرمایه در این بازار معامله‌گری کرد؟ این موضوع از چالش‌های اصلی سرمایه گذاران در بازار بورس ایران است و دریافت پاسخ منطقی برای آن می‌تواند باعث روند به مراتب بهتری برای معامله‌گران باشد.

رابطه بورس ایران و قیمت دلار و نرخ دلار چه تاثیری بر بورس ایران دارد؟ چگونه می‌توان با ارزیابی شرایط تاثیر نرخ دلار بر بازار سرمایه در این بازار معامله‌گری کرد؟ این موضوع از چالش‌های اصلی سرمایه گذاران در بازار بورس ایران است و دریافت پاسخ منطقی برای آن می‌تواند باعث روند به مراتب بهتری برای معامله‌گران باشد. با توجه به رابطه بورس ایران و قیمت دلار و تاثیری که کاهش یا افزایش نرخ دلار بر این بازار دارد، تصمیم گرفته‌ایم این مطلب را آماده کنیم تا به صورت کامل و مفید، چالش‌های مربوط به تاثیرگذاری قیمت دلار بر بازار بورس ایران را بررسی کنیم. از شما دعوت می‌شود تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

اهمیت آگاهی از تاثیر قیمت دلار بر بازار بورس

با توجه به تاثیری که قیمت دلار بر بازار بورس دارد، معامله‌گران این بازار لازم است به اهمیت رابطه بورس ایران و قیمت دلار توجه داشته بانشد و بدانند که با افزایش یا کاهش قیمت دلار، چه تغییراتی در بازار رخ می‌دهد و این تغییرات چه تاثیری در معاملات آنها دارد.

در واقع باید گفت که نوسانات دلار که شامل کاهش و افزایش نرخ دلار است، به عنوان یکی از اخبار مهم اقتصادی به شمار می‌رود و تاثیر زیادی بر بازارهای مالی دارد.

همچنین نوسانات نرخ دلار، در نرخ تورم کشور نیز تاثیر می‌گذارد پس معامله‌گران و سرمایه گذاران به منظور حفظ ارزش پول خود و مقابله کردن با تورم، از راه‌هایی مثل سرمایه گذاری در بورس استفاده می‌کنند. سرمایه گذاران این بازار با اطلاع نداشتن از اخبار اقتصادی حائز اهمیت، استراتژی‌های معاملاتی بدون اثر به کار می‌گیرند که نه تنها سودی نخواهد داشت بلکه ممکن است باعث ضرر هم شوند.

رابطه بورس ایران و قیمت دلار

درباره روند تاثیرگذاری قیمت دلار بر بازار سرمایه ایران تصورات زیادی وجود دارد و در بسیاری از این مواقع هم این تصورات اشتباه هستند و باعث شده‌اند معامله‌گران برای خرید و فروش سهام، انتخاب‌های اشتباهی را انجام دهند. رابطه بورس ایران و قیمت دلار همواره صعودی نیست و همیشه نمی‌توان انتظار داشت با کاهش قیمت دلار شاهد کاهش قیمت ها باشیم.

معامله‌گران بازار بورس با تسلط بر موضوع رابطه بورس ایران و قیمت دلار می‌توانند از این رابطه برای معاملات سودمند استفاده کنند و با تسلط کافی در این زمینه، بینش بیشتری از بازار بورس را پیدا نمایند.

در بازار بورس ایران، نرخ دلار یکی از عوامل موثر بر شرایط بازار و قیمت سهام است. به عبارتی نرخ دلار، از معیارهایی است که می‌تواند تحولات بازار را پیش بینی نماید و این موضوع برای معامله‌گران و سرمایه گذاران از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. در برخی موارد، ارزش سهام دو بورس به صورت معکوس با نرخ دلار رفتار می‌کند یعنی یا کاهش قیمت دلار، ارزش سهام و بورس افزایش پیدا می‌کند و یا عکس این قضیه اتفاق می‌افتد یعنی با افزایش نرخ دلار، ارزش سهام و بورس کاهش می‌یابد.

برای استفاده از رابطه بورس ایران و قیمت دلار باید تحلیل تکنیکال و بنیادی از بازار را انجام دهید. برای مثال، اگر انتظار دارید نرخ دلار به میزان قابل توجهی افزایش یابد، ممکن است تصمیم بگیرید سرمایه گذاری خود را بر روی سهامی که در صادرات و واردات فعالیت دارد، انجام دهید زیرا این شرکت‌ها با افزایش نرخ دلار، درآمدهای بیشتری به دست می‌آورند و در پی آن، ارزش سهام آنها نیز بیشتر می‌شود.

در بسیاری از موارد، معامله‌گران نباید دیدگاه اشتباهی درباره تاثیر عامل مهم اقتصادی روی بازار بورس داشته باشند زیرا با مشکلات زیادی برخورد خواهند کرد. به همین خاطر، آگاهی از این مسائل از الزامات فعالیت حرفه‌ای و سودمند در بازار بورس ایران محسوب می‌شود.

چگونه ارزش دلار آمریکا قیمت سهام را تغییر می‌دهد

دلار آمریکا، از ارزهای مهم در جهان محسوب می‌شود که بر روی بازارهای مالی تاثیر بسیاری دارد. نرخ ارز این کشور، از دو جهت ارزشمند است :

  • دلیل اول افزایش ارزش دلار، افزایش تقاضای جهانی برای آن است و زمانی که تقاضا برای دلار بیشتر باشد، ارزش و نرخ آن نیز افزایش می‌یابد. برای مثال اگر صادرات کشور آمریکا زیاد شود، تقاضا برای دلار افزایش خواهد یافت و به همین خاطر ارزش آن بالاتر می‌رود.

  • دلیل دوم، کاهش میزان ارزش موجود در کشور آمریکاست. بانک مرکزی آمریکا قادر است با کاهش تولید پول، میزان ارز موجود در کشور را کم کند که کم شدن آن باعث افزایش قیمت دلار در مقایسه با دیگر ارز ها شده و در نتیجه ارزش سهام افزایش پیدا می‌کند.

در مجموع، ارتباط میان ارزش دلار و ارزش سهام، موضوع حساس و پیچیده‌ای است و عوامل اقتصادی و سیاسی بسیاری در تعیین این ارتباط دخالت دارند.

اگر قصد دارید علاوه بر بازار بورس ایران در یک بازار بین المللی مثل فارکس هم سرمایه گذاری کنید، می‌توانید برای بهبود سوددهی معاملات خود از  سیگنال فارکس کانال امیرتریدر استفاده کنید. همچنین شرکت در دوره فارکس برای هر شخصی که قصد ورود به این بازار را دارد، الزامی است تا با آموزش اصطلاحات و موارد مربوط به بازار فارکس، بتواند معاملاتی با بیشترین سوددهی را انجام دهد.

بررسی فاندامنتال رابطه بورس و دلار

برای بررسی تاثیر قیمت دلار بر روند بازار بورس ایران، لازم است توجه شما را به فاندامنتال‌های نوسانات بازار دلار و بورس جلب کنیم و در ادامه، مهم ترین مواردی که بر تاثیر دلار روی روند بازار بورس ایران تاثیر گذار هستند را بررسی می‌کنیم :

اثر دلار بر بورس تحت تاثیر پارامترهای اقتصادی

طبق تاثیرپذیری پارامترهای اقتصادی، رابطه بورس هر کشوری و وضعیت اقتصادی آن کشور قابل مشاهده است. اگر در یک کشور، رونق اقتصادی وجود داشته باشد و تولید ناخالص داخلی آن کشور افزایش پیدا کند، بازار بورس کشور نیز می‌تواند پیشرفت کند اما در کشور ما، نشانه هایی از افزایش تولید ناخالص داخلی دیده نمی‌شود و به همین خاطر، شاهد هیچ گونه رونق اقتصادی نیستیم.

همچنین با افزایش قیمت دلار، قیمت پارامترهای اقتصادی مهم در کشور نیز افزایش می‌یابد و با توجه به تاثیرپذیری، می‌توان متوجه شد که بازار بورس ایران نباید تحت تاثیر شرایط اقتصادی کشور قرار بگیرد. این موضوع به دلیل وجود رابطه تنگاتنگ میان بورس ایران و اقتصاد کشور می‌باشد و هر دو می‌تواند بر یکدیگر تاثیر بگذارند.

اثر دلار بر بورس تحت تاثیر افزایش ارزش دارایی‌های شرکت‌ها

با مراجعه به ارزش دارایی‌های شرکت‌های فعال در بازار بورس، می‌توانیم تاثیر دلار بر روی بازار بورس را بررسی کنیم. اکثر دارایی‌های این شرکت‌ها به شکل نقدینگی نیست و قیمت این دارایی ها کاملا تحت تاثیر قیمت دلار قرار دارد. برخی از شرکت‌ها موادی را تولید می‌کنند که قیمت آنها طبق قیمت دلار جهانی تعیین می‌شود و بعضی دیگر از شرکت‌ها نیز دارایی‌های خود را به بازارهای بین المللی منتقل می‌کنند که تحت تاثیر مستقیم قیمت دلار هستند.

زمانی که ارزش دارایی‌های یک شرکت در بازار بورس بیشتر می‌شود حتی اگر آن شرکت در شرایط تولیدی و اقتصادی شدید باشد، همچنان امکان دارد سودآور باشد زیرا تجربه ثابت کرده است تاثیر کاهش و افزایش قیمت دلار برای افزایش دارایی‌‌های شرکت‌های حاضر در بازار بورس، همواره بیشتر از تاثیر ضرر شرکت‌ها به دلیل فعالیت‌های اشتباه اقتصادی است.

صرف نظر از این موضوع، اگر شرکتی فعال در بازار بورس ایران طی یک سال هیچ گونه فعالیت اقتصادی انجام ندهد و تمام دارایی هایی خود را به دلار تبدیل نماید، در نهایت امکان دارد سودآور باشد به همین خاطر، نوسانات قیمت دلار به صورت مستقیم بر روی قیمت سهام در بازار بورس ایران تاثیر می‌گذارد.

اثر دلار بر بورس تحت تاثیر افزایش تقاضا برای خرید در بازار بورس

یکی دیگر از نکات مهم در خصوص رابطه بورس ایران و قیمت دلار این است که با افزایش ارزش ای سی، تقاضای خرید سهام مختلف در بازار بورس ایران، بیشتر می‌شود. به طور مثال در نظر بگیرید که دو میلیارد نقدینگی در بازار دارید و زمانی که قیمت دلار در بازار ایران بیشتر می‌شود، احتمالا شما هم تصمیم بگیرید که ارزش دارایی خود را بر اساس دلار حفظ کنید. در این شرایط، خرید دلار به صورت نقد از بازار می‌تواند چالش ها و موانع زیادی برای شما داشته باشد و بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند با ورود به بازارهای مالی سرمایه گذاری مانند بازار بورس، ارزش دارایی خود را حفظ کرده و حتی ارزش آن را افزایش دهند.

ورود گسترده کاربران به بازار بورس ایران باعث افزایش تقاضا برای خرید سهام مختلف می‌شود و در پی این افزایش تقاضا، قیمت ها در بازار بورس بیشتر از قبل می‌شوند.

برای فعالیت در بازارهای مالی، نیاز به زیر ساخت می‌باشد یعنی اینکه پس از تصمیم گیری و حضور در بازار باید بستری به عنوان واسطه وجود داشته باشد که معامله‌گر و طرف دیگر معامله را به یکدیگر متصل کند. این نیاز باعث به وجود آمدن بروکرها در بازارهای مالی همچون بازار فارکس شده است و از مهم ترین نکات برای انتخاب یک بروکر، رگولاتوری است. اگر می‌خواهید بدانید رگولاتوری چیست لطفا بر روی لینک کلیک نمایید.

تحلیل تکنیکال خپویش - رابطه بورس ایران و قیمت دلار

کاهش قیمت دلار و وضعیت ناشی از آن در بازار بورس

بازار بورس ایران بر خلاف سایر بازارها مثل بازار مسکن، بازار خودرو و … در زمان کاهش نرخ دلار دچار افت می‌شود، یعنی با کم شدن قیمت دلار، قیمت سهم‌های بازار بورس ریزش پیدا می‌کند. این موضوع ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد به طور مثال معامله‌گرانی که با تجربه و حرفه‌ای هستند با کمک گرفتن از چارت قیمت دلار در گذشته، وضعیت بازار آینده را بررسی می‌کنند و معاملات خود را بر اساس این وضعیت انجام می‌دهند. زمانی که قیمت دلار وارد روند نزولی می‌شود، معامله‌گران حرفه‌ای سهام خود را می‌فروشند تا از بازار خارج شوند. به دنبال آن بازار بورس هم مشابه دلار رفتار می‌کند و در صورت نزولی بودن نرخ دلار، شاخص بازار بورس نیز کاهش می‌یابد.

بررسی نمودارهای شاخص بورس ایران در سال‌های گذشته نیز نشان می‌دهد در هر جایی که قیمت دلار افت کرده است، شاخص بورس هم رفتار مشابهی داشته است و در مقابل، بازارهایی مثل بازار مسکن و خودرو، قیمت ثابتی داشته اند. دلیل اصلی این موضوع، حضور افراد حرفه‌ای تر و با تجربه تر در بازار بورس به نسبت سایر بازارهای مالی می‌باشد این افراد رفتار قیمت دلار را به صورت دقیق بررسی می‌کنند و از اطلاعاتی که به دست می‌آورند، برای سرمایه گذاری‌های سودمند استفاده می‌کنند.

افزایش قیمت دلار و وضعیت ناشی از آن در بازار بورس

زمانی که قیمت دلار بیشتر می‌شود، بازار بورس ها با صعود قیمت مواجه خواهد بود در واقع در این شرایط، بازار بورس رونق بیشتری دارد. طبق تجربه و بررسی ها، به اثبات رسیده است که نوسان دلار، باعث نوسان چند برابر بیشتر بر روی بازار بورس ایران می‌شود و تغییرات گسترده‌تری را رقم می‌زند.

تاثیر ثبات در قیمت دلار بر بورس ایران

زمانی که قیمت دلار نه بیشتر شده است نه کمتر یعنی ثابت است، شرایط شرکت‌های بزرگ و کوچک فعال در بازار بورس می‌تواند متفاوت باشد البته برای شرکت‌های بزرگ و قدرتمند، تغییرات قیمت سهام و حرکت در بازار بورس به نسبت کمتر خواهد بود و شرایط برای آنها تقریبا ثابت است اما برای شرکت‌های کوچک، تغییرات در قیمت سهام می‌تواند آنها را شدیدا تحت تاثیر بگذارد.

به دلیل عدم حضور و تاثیرپذیری بالایی که شرکت‌های کوچک بازار بورس دارند، تغییراتی که در بازار رخ می‌دهد برای آنها به خوبی قابل احساس است و به همین خاطر در شرایطی که قیمت دلار ثابت می‌باشد، این شرکت‌ها ممکن است روند رو به رشدی در قیمت سهام خود داشته باشند و سرمایه گذاران آنها را به سودهای قابل توجهی برساند.

پس در کل می‌توان گفت زمانی که قیمت دلار ثابت است، شرایط برای شرکت‌های بزرگ و کوچک فعال در بازار بورس متفاوت می‌باشد و شرکت‌های کوچک می‌توانند در این وضعیت، سود زیادی به دست آورند.

images 1691603878 64d3d3a6cdb80

سخن پایانی

این مطلب را وبسایت امیرتریدر که در حوزه بازار فارکس و ارز دیجیتال فعال است، تقدیم شما کرد. امیدواریم با مطالعه مطالب ارائه شده در صفحه درباره رابطه بورس ایران و قیمت دلار اطلاعات کاملی به دست آورده باشید و بتوانید از این اطلاعات برای معاملات سودمند خود در بازار بورس ایران بهره مند شوید. چنانچه علاقه مند به سرمایه گذاری در بازار فارکس و ارز دیجیتال هستید، می‌توانید مطالب مربوط به این دو بازار را در وبسایت امیر تریدر (https://amirtrader.com/) مطالعه نمایید.

 

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 − سیزده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان