شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹
کد خبر : 49701

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس:

بورس در بهار صعودی است/ سرمایه های کلان وارد بازار کریپتو نشده‌اند

بورس در بهار صعودی است/ سرمایه های کلان وارد بازار کریپتو نشده‌اند
حسین عظیمی، کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت به خوبی بر روی بازار بورس کنترل دارد و برخلاف تصور ما، بازار سرمایه را رها نکرده است.

حسین عظیمی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگویی مفصل با خبرنگار شهر بورس، به بررسی وضعیت بازار سرمایه پرداخته و اعلام کرده که برخلاف تصورات، دولت بورس را رها نکرده است.

مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

شهر بورس: درباره وضعیت این روزهای بازار سرمایه صحبت بفرمایید. وضعیت بورس را چطور ارزیابی می‌کنید؟

از ابتدای اسفندماه، خروج پول حقیقی از بازار به شکل چشم گیری کم و کنترل شده بود و در هفته‌های گذشته بعضاً 3 روز پیاپی ورود پول داشتیم و این اتفاق با بالا رفتن حجم معاملات متقارن شده است و این مبلغ تا مرز 6 هزار میلیارد تومان هم رسید.

با توجه به خروج پول کنترل شده در 2 هفته نخست اسفند، به نظر می‌رسد که دولت به خوبی بر روی بازار بورس کنترل دارد و برخلاف تصور ما، بازار سرمایه را رها نکرده است. نرخ نیمایی که تأثیر مستقیم روی بازار سرمایه و سودآوری شرکت‌ها دارد، با کاهش قیمت بازار آزاد روند صعودی در پیش گرفته بود و دولت تلاش کرد اختلاف نرخ آزاد و نیمایی را به زیر 10 درصد برساند که همین اتفاق هم افتاد.

من بر کلیت بازار، نظر مثبتی دارم، اما سهامداران نباید زیاد دست به تغییر سهام‌شان بزنند. در این شرایط، بهتر است اگر سهم ارزشمندی داریم آن رو حفظ کنیم. سهم‌هایی که به دید فصل مجامع می‌توانند سود خوبی بدهند، پی بر ای پایینی داشته باشند و سیاست تقسیم سود در مجمع را در پیش بگیرند، می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشند.


بیشتر بخوانید: تحلیل تکنیکال شاخص کل و شاخص هم وزن


شهر بورس: مؤلفه‌های تأثیرگذار بر روی بورس و دلیل بی‌رمقی کنونی در بازار را چه مسائلی می‌دانید؟

نرخ دلار نیمایی، نرخ بازدهی اوراق بدون ریسک و نرخ بهره بین‌بانکی، در حال حاضر مهم‌ترین مسائل تأثیرگذار بر روی بورس هستند و بخش زیادی از این بی‌رمقی بازار به افزایش نرخ اوراق بدون ریسک برمی‌گردد که دولت سعی دارد از این طریق منابع مالی را جذب کند و بخشی را برای تأمین بودجه و بخشی برای کنترل تورم به کار بگیرد.

با نرخ‌های عجیب‌وغریبی که آقای رئیسی برای تورم سال آینده اعلام کرده‌اند، باید اقدامی انجام شود تا تمام بازارها به سمت رکود محض بروند. یکی از اقداماتی که می‌توان برای رسیدن به این هدف انجام داد، افزایش نرخ بازدهی اوراق است که این کار منجر به رکود شدید در تمام بازارها می‌شود. در این شرایط، وضعیت کشور به سمتی خواهد رفت که جنس موجود است، ولی پولی برای خرید در دست عموم مردم نیست؛ حالا بگذریم از یک عده خاص که در هر شرایطی توانایی خرید تمامی اجناس را دارند.

پس بعید به نظر می‌رسد مسائل اجتماعی، امنیتی و اقتصادی اجازه بدهند دولت چنین کاری را انجام بدهد. در بهترین حالت، نرخ تورم به 30 تا 36 درصد می‌رسد و انتظار آغاز حداقل یک رالی صعودی از بازار سرمایه در سال آینده دور از ذهن نیست تا بورس بتواند خود را با تورم وفق بدهد.

بورس در بهار صعودی است

شهر بورس: توافق و یا عدم توافق در مذاکرات برجام چه تأثیری بر روی بازار سهام خواهد داشت؟

به نظرم بحث مذاکرات وین، چه به نتیجه برسد و چه نرسد، می‌تواند بازار سرمایه مفید باشد. هرچند بازارساز تلاش کرده با مثبت کردن بازار در روزهایی که اخبار مثبتی از توافقات منتشر می‌شد، به عموم القا کند که بالا رفتن بورس منوط به حصول توافق است.

با این حال، حتی اگر توافقی در کار نباشد، به دلیل وابسته بودن بخش قابل توجهی از سهام بازار به نرخ دلار، بورس می‌تواند به سمت بالا حرکت کند. البته این حرکت رو به بالا شامل تمامی سهام بازار نمی‌شود. طبیعتاً سهم‌هایی که مواد اولیه‌ خود را از خارج وارد می‌کنند، با فشار فروش مواجه خواهند شد. به دلیل اینکه که تحریم‌ها همچنان به قوت خود باقی می‌مانند و سهامداران این شرایط را نمی‌پسندند، سهم‌های گروه بانکی و حمل‌ونقلی‌ها هم شرایط مشابهی خواهند داشت.

درصورتی‌که توافق حاصل شود، به‌احتمال زیاد با رفتاری که از بازارساز سراغ داریم بورس به مدت چند روز به شکل هیجانی رشد خواهد کرد و در ادامه وارد فاز اصلاح می‌شود که مدت زمان این اصلاح مشخص نیست.

گشایش‌هایی که توافق می‌تواند برای صنایع به همراه داشته باشد، باعث خواهد شد که در میان‌مدت بسیاری از شرکت‌های فعال در بازار سرمایه بتوانند سود بهتری بسازند و دستی به سر و روی خط تولیدهای مستهلک و قدیمی خود بکشند. در این شرایط، شرکت‌ها دیگر مجبور نبستند که برای صادرات، تحریم‌ها را دور بزنند و برای انتقال پول، مبلغ اضافه به صرافی‌های مختلف و واسطه‌ها پرداخت کنند.


بیشتر بخوانید: آماده سازی زیرساخت ‌ها برای دو طرفه شدن معاملات بورس


شهر بورس: به نظرتان چرا نمادهای پالایشی در روزهای اخیر واکنشی به جهش قیمت نفت نداشتند؟

موضوعی که در مورد شرکت‌های پالایشی مشخص بوده، این است که این گروه به شدت تحت کنترل دولت و صندوق‌های خصولتی قرار دارد. با وجود اینکه سود سازی شرکت‌های بازار ما و مخصوصاً گروه پالایشی حساسیت زیادی به قیمت کامودیتی ها در بازار جهانی دارد، اما مشخص است که دولت تمایلی به رشد خاص این گروه ندارد. در چنین شرایط دولت ترجیح داده همچنان مهره‌ بورس را در جیب خودش داشته باشد تا در فرصت مناسب از آن استفاده کند.

اینکه فرصت مناسب دقیقاً چه بوده رو نمی‌توان پیش‌بینی کرد، اما احتمالاً یکی از آنها مشخص شدن نتیجه مذاکرات است.

شهر بورس: به نظرتان بورس در سال 1401 به چه سمت خواهد رفت؟

با توجه به وضعیت بورس در روزهای پایانی سال، می‌توان پیش‌بینی کرد که بازار سرمایه در فصل بهار صعودی باشد. با توجه به نزدیکی به فصل مجامع، سهام بورسی با قیمت‌های فعلی می‌توانند برای ورود به دید مجامع، برای سهامداران فرصت‌های مناسبی را بسازند. با رشد قیمت‌های جهانی که منجر به فروش بهتر و سود سازی بیشتر در صنایع صادراتی می‌شود، برخی سهام بازار از پی بر ای خوبی بهره می‌برند.

در مورد ادامه روند بازار در سال بعد باید، تحلیل را به بعد موکول کنیم تا ببینیم شرایط به چه شکل تغییر می‌کند و چه سرنوشتی برای بازار رقم خواهد خورد.


بیشتر بخوانید: پیش‌بینی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برای بورس 1401


شهر بورس: با توجه به گرایش نقدینگی به سمت ارزهای دیجیتال و رکود نسبی در این بازار طی روزهای گذشته، به نظرتان با بهبود اوضاع بورس، آیا می‌توان بار دیگر شاهد بازگشت نقدینگی به بازار سرمایه باشیم؟

نقدینگی که به سمت بازار کریپتو رفته، عمدتاً نقدینگی سرمایه‌گذاران خرد است و سرمایه‌های کلان به سمت این بازار نمی‌رود. در کنار سرمایه‌های خرد، پول‌هایی که از بازار بورس خارج شده، سرمایه‌های کلان بوده است.

پس در نتیجه، برگشت پول به بازار سرمایه منوط به بهبود شرایط بازار و عواملی مانند جذاب شدن قیمت‌ها، کاهش نرخ اوراق و مسائل این‌چنینی است. فعلاً پول‌های بزرگ نوسان گیران، یک یا نهایتاً 2 بار در سال به بورس ورود می‌کنند و 20 تا 30 درصد بالاتر خارج می‌شوند. فعلاً نباید انتظار داشت که همانند سال 98 و ۹۸، سرمایه‌ها به سمت بورس سوق پیدا کنند.

اگر قانون مالیات بر سود حساب‌های بانکی حقوقی‌ها را اعمال کنند، ممکن است نقدینگی خوبی از این طریق وارد بورس شود. این اتفاق از نظر تحلیلی وزن خاصی ندارد، اما به هر حال خبری است که باید به آن توجه کنیم.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 4 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان