تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶
کد خبر : 94576

دلیل تعطیلی طرح های ساخت مسکن در برخی از شهرها چیست؟

دلیل تعطیلی طرح های ساخت مسکن در برخی از شهرها چیست؟
گویا در برخی از شهرها به دلیل بروز یک مشکل، عملیات ساخت مسکن تعطیل شده است. دلیل تعطیلی طرح های ساخت مسکن در برخی از شهرها چیست؟

به گزارش شهر بورس، در برخی شهر ها اجرای طرح خانه سازی دولتی متوقف شده است. یکی از مسئولان استانی طرح های ساخت مسکن گفته است که این تعطیلی به دلیل نیود نیروی کار ارزان قیمت است.

نبود نیروی کار ارزان‌قیمت، دلیل تعطیلی طرح های ساخت مسکن

محمدعلی نریمانی، سرپرست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان اردستان در استان اصفهان در این باره اعلام کرده است: پروژه‌‌‌های مسکن شهرستان اردستان به دلیل نبود نیروی کار بومی با قیمت مناسب تعطیل شده است.

وی نبود نیروی بومی با قیمت مناسب برای خانه‌‌‌سازی‌‌‌های دولتی را منجر به افزایش هزینه برای متقاضیان این واحدهای مسکونی عنوان کرد.

وی در این گزارش تاکید کرده است که مجموعه دستگاه‌‌‌های مسئول در سطح کشور باید مساعدت کنند تا از نیروهای کار ارزان‌قیمت و غیربومی که می‌شود از آنها به نفع متقاضیان مسکن استفاده کرد، بهره برد. با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد کشور و تورم بالایی که وجود دارد تعطیلی پروژه‌‌‌های مسکن هزینه‌‌‌های اضافی برای متقاضیان خواهد داشت.(دنیای اقتصاد)

قیمت ساخت مسکن ملی 100 درصد گران شد!

رکنا نوشت: وزارت راه و شهرسازی تابستان 1399نرخ پایه در قرارداد با سازندگان طرح نهضت ملی مسکن را 2.7 میلیون تومان در هر متر مربع تعیین کرد.

19شهریور 1402، محمدجواد اسماعیلی، مدیرعامل شرکت توسعه گران عمران ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ، هزینه ساخت واحدهایی که امسال تحویل می‌شود 950 تا یک میلیارد تومان (با احتساب آورده متقاضیان و تسهیلات) خواهد بود. این واحدها دارای پکیچ، رادیاتور، شیرآلات و … هستند و فقط کابینت آنها کار نشده که آن هم توسط متقاضیان انجام خواهد شد.

وی در ادامه گفت: هزینه ساخت هر مترمربع این واحدها در زمان حاضر حدود 8.5 میلیون تومان است. آورده متقاضیان با احتساب وام حدود 950 میلیون تومان است که سال آینده افزایش می‌یابد. متاسفانه در دولت قبل یعنی سال 99 و 1400 اتفاق خاصی برای این واحدها روی نداد. به همین دلیل از برنامه زمان‌بندی ساخت واحدها عقب هستیم.

اظهارات ضد و نقیض مسئولین در این سال‌ها درخصوص قیمت تمام شده و زمان تحویل پروژه‌ها حاکی از عدم هماهنگی بین دولت و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط و در نهایت نامشخص بودن قیمت تمام شده است. این ناهماهنگی به جایی رسیده است که دو مسئول، طی مدت کوتاهی، دو نظر متفاوت را درخصوص قیمت تمام شده بیان می‌کنند.


بیشتر بخوانید:ریشه گرانی فولاد کجاست؟؛ آدرس غلط ندهید


آنچه مشخص است این است که قیمت تمام شده ساخت هر مترمربع طرح نهضت ملی مسکن از ابتدا تا به امروز و پس از گذشت بیش از 2 سال 100 درصد افزایش یافته است و از حدود متری 5 میلیون تومان به حدود 10 میلیون تومان در سال 1402 رسیده است که در سال‌های بعد نیز شامل تعدیل می شود و بر اساس تورم همچون این سال ها با افزایش قیمت مواجه خواهد شد.

هم‌اکنون سازنده‌های شهر تهران حداقل هزینه ساخت یک مترمربع مسکن بدون احتساب قیمت زمین را 15 میلیون تومان برآورد کرده‌اند. یعنی در واقع ساخت پروژه های دولتی تفاوت چندانی با پروژه‌های خصوصی ندارد. زیرا در پروژه‌های خصوصی علاوه بر تخفیف اولیه پیش فروش واحدها نسبت به قیمت روز واحدهای آماده، مشخص بودن زمان تحویل، مراحل واریز وجه توسط خریدارطبق پیشرفت پروژه، درج جریمه دیرکرد برای طرفین در قرارداد پیش‌فروش که دو طرف را موظف به انجام تعهدات خود می‌کند، عدم وجود بند تعدیل قیمت و افزایش هزینه‌ها بر اساس تورم که خریدار و پیمانکار می‌دانند که هرچه زودتر پروژه به پایان برسد به نفع هر دو طرف است.

منبع: ایسنا

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده − 5 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان