صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : جمعه ۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱
کد خبر : 120975

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

دلار در انتظار انتخابات آمریکا؛ تحرکات قیمتی در نیمه دوم 1403؟

دلار در انتظار انتخابات آمریکا؛ تحرکات قیمتی در نیمه دوم 1403؟
با توجه به انتخابات آمریکا در آبان 1403، بازار ارز با تحولاتی مواجه خواهد بود، اما در این میان واکنش دولت چیست؟ آیا تلاش‌های دولت برای جلوگیری از نوسانات ارزی موفقیت آمیز خواهد بود؟

به گزارش شهر بورس، بازار ارز در ایران همواره یکی از پرنوسان‌ترین و چالش‌برانگیزترین بازارها برای فعالان اقتصادی و مردم عادی بوده است. سال 1402 نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شاهد نوسانات قابل توجهی در قیمت ارز بودیم؛ مخصوصاً در یکی، دو ماه پایانی سال، جهش قیمت دلار آغاز شد.

سیاست‌های ارزی دولت در 1402

در سال 1402، دولت نشان داد که به دنبال کنترل تورم بوده و از هیچ ابزاری برای رسیدن به این هدف دریغ نمی‌کند. به حداقل رساندن وام‌های بانکی، ایجاد رکود در بازارها و … از جمله اقداماتی است که طی سال گذشته و در قالب سیاست انقباضی شاهد آن بودیم.

بر اساس آمار، دولت عملکرد موفقی در این کار داشته. اگرچه کسب و کارهای مختلف، از بزرگ تا متوسط و خرد با مشکلاتی مانند رکود مواجه بودند، اما دولت توانست تورم و رشد نقدینگی را تا حدود زیادی کنترل کند.

با این حال، از اواسط بهمن ماه سال گذشته بود که رشد قیمت دلار آغاز شد و از حدود 55 هزار تومان به 60 هزار تومان رسید.

اگرچه پیش از آن نیز آغاز تنش در غزه در میانه‌های سال، شوکی را به دلار وارد کرد اما این شوک پایدار نبود.

در اواخر سال، عوامل متعددی در نوسانات بازار ارز نقش داشتند که از جمله آنها می‌توان به احتمال بازگشت ترامپ به قدرت در آمریکا اشاره کرد. از طرفی دیگر، نقدینگی سرگردان و عدم ثبات در بازارهای دیگر مانند بورس، باعث شده است که مردم به سمت بازار ارز هجوم بیاورند.

پیش‌بینی قیمت دلار در 1403

شهاب موسوی در گفت‌وگو با شهر بورس، نرخ ارز در پایان سال 1403 را حدود 80 هزار تومان پیش‌بینی کرده و می‌گوید: با توجه به رفتار و سیاست انقباضی‌ که بانک مرکزی در پیش گرفته است، نرخ واقعی ارز در پایان سال 1403 حدود 80 هزار تومان خواهد بود.

این تحلیلگر اقتصادی در ادامه به عوامل موثر بر نرخ ارز اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: در شرایطی که انتظارات تورم به شدت منفی است یا بدبینی فعالان اقتصادی و ریسک در اقتصاد وجود داشته باشد، نرخ ارز از قیمت واقعی خود بالاتر هم می‌رود. اگر برآورد شما این باشد که اتفاقات سال 1402 در سال 1403 تکرار خواهد شد، قیمت ارز حدود 80 هزار تومان با نهایتا 10 الی 15 درصد نوسان خواهد بود.

وی در خصوص تحرکات قیمت دلار در سال 1403 گفت: بیشتر تحرکات قیمت دلار در سال 1403، در نیمه دوم سال به دلیل حضور ترامپ در انتخابات آمریکا و بدبینی فعالان اقتصادی نسبت به آن خواهد بود و باید صبر کرد و دید چه اتفاقاتی در قیمت ارز خواهد افتاد.

تلاش دولت برای مهار دلار

البته باید مدنظر داشت که برنامه‌های دولت برای کاهش وابستگی به دلار و افزایش صادرات می‌تواند به کاهش تقاضا برای دلار و کاهش قیمت آن کمک کند.

گروهی از  کارشناسان معتقدند که قیمت دلار در سال آینده ثبات نسبی خواهد داشت. این کارشناسان به عواملی مانند سیاست‌های دولت برای کنترل تورم، افزایش صادرات و جذب سرمایه‌گذاری خارجی اشاره می‌کنند.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × 5 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان