شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۱
کد خبر : 120936

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

در سال 1403 طلا بخریم یا سکه؟

در سال 1403 طلا بخریم یا سکه؟
در سال 1403 طلا بخریم یا سکه؟ با توجه به روند صعودی در بازار طلا و سکه و انتظارات تورمی، پیش‌بینی می‌شود این بازار در سال 1403 صعودی و در آرامش باشد.

به گزارش شهر بورس، بازارهای طلا و سکه طی سال‌های گذشته همواره یکی از بازارهای مهم و تاثیرگذار در اقتصاد ایران بوده‌اند. رشد قیمتی سکه و طلا در چند سال گذشته، معامله‌گران و همچنین مردم عادی را به این بازار علاقمند کرده است.

با این وجود، بازار طلا و سکه مانند تمام بازارهای مالی دارای ریسک است. بنابراین هنگام سرمایه‌گذاری و یا معامله‌گری در بازارهای طلا و سکه باید اطلاعات کاملی در خصوص وضعیت بازار، سیاست‌های دولت و سایر مؤلفه‌های موجود داشته باشیم.

با آغاز سال جدید شمسی، همواره مردم ایران اعم از سرمایه‌گذاران، معامله‌گران و مردم عادی به دنبال خواندن و اطلاع از وضعیت آینده بازارهای سرمایه هستند. در این بین بازار طلا و سکه با توجه به اینکه اغلب مردم به راحتی توان ورود و سرمایه‌گذاری در آن را دارند، بیشتر از سایر بازارها در کانون توجه قرار دارد.

طلا بخریم یا سکه؟

به دنبال رشد بی‌سابقه قیمت سکه و ایجاد حباب و پایداری آن و همچنین رشد قیمت طلا، اغلب مردم انتظار دارند طی سال آینده نیز این افزایش و صعود قیمتی ادامه داشته باشد، اما باید دید نظر کارشناسان و تحلیل‌گران در این خصوص چیست. برای مثال طی دو سال گذشته بازار سکه و طلا رشدی بالاتر از میانگین بلندمدت خود داشته است و ایجاد حباب در سکه در سطوح عمدتاً بالای ۱۰ درصد بوده است.

دولت نیز از دیگر سو به دنبال کنترل حجم نقدینگی در کشور بوده و از نشانه های آن می‌توان به تعیین نرخ بهره 30 درصدی بانک‌ها اشاره کرد. همچنین دولت برای ایجاد تعادل در بازار طلا و سکه طی سال گذشته عرضه سکه توسط بانک مرکزی را کلید زد و انتظار می‌رود این روند در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه داشته باشد.

در شرایطی که دولت با اتخاذ سیاست‌های انقباضی به دنبال کنترل بازارها است، بایستی هنگام تصمیم‌گیری جهت ورود به بازار طلا و سکه به این دو مولفه که از سال گذشته دولت عرضه سکه را آغاز کرده و از سوی دیگر سکه نیز دارای حباب بالای ۱۰ درصدی است، توجه داشته باشیم.

حباب سکه

با در نظر گرفتن موارد مطرح شده، پیش بینی می‌شود رشد قیمت سکه در سال ۱۴۰۳ متاثر از تصمیمات دولت و حباب موجود در مسکوکات باشد. بنابراین کارشناسان این چنین توصیه می‌کنند که اگر قصد ورود به این بازار را دارید سرمایه خود را بیشتر متمرکز بر طلا کنید.

شهاب موسوی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار شهر بورس در خصوص سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳ پیشنهاد کرد: “برای امنیت بیشتر سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه، سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را از دارایی پرحباب به دارایی‌های کم حباب تبدیل کنند”.

به گفته این کارشناس، از دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه می‌توان به سرمایه‌گذاری در بورس اوراق و بهادار به واسطه صندوق‌ها اشاره کرد. این صندوق‌ها دارای NAV مناسبی هستند و قیمت بازار هم با این NAV فاصله کمی دارد، اما نکته مهم در خصوص صندوق های سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار این است که عمده‌ صندوق‌ها دارایی‌شان سکه است.

آرامش و رشد ملایم بازار طلا و سکه در سال 1403

تداوم تحریم‌های بین‌المللی، تورم بازار و انتظارات تورمی معامله‌گران، می‌‎تواند مبنایی کلی در پیش‌بینی آرامش و رشد ملایم بازار طلا و سکه در سال 1403 باشد. همچنین دیدگاه تحلیلگران نسبت به مسکوکات این‌چنین است که عرضه سکه توسط بانک مرکزی می‌تواند بخشی از حباب مسکوکات را کاهش دهد.

در انتها باید اشاره کرد که بازارهای سرمایه در ایران متاثر از سیاست‌های اقتصادی و خارجی نیز است. تحریم‌های بین‌المللی، فروش نفت و نرخ بازگشت درآمدهای دلاری، مؤلفه‌هایی هستند که تمام بازارهای سرمایه ایران من‌جمله بازار طلا و سکه را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

بنابراین سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه، مستلزم بررسی پش‌بینی‌ تحلیلگران و اتخاذ استراتژی مناسب و آینده تحولات سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی است.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 1 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان