صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
کد خبر : 98806

عضو شورای عالی بورس در گفت‌وگو با شهر بورس:

در جنگ غزه تعطیلی بورس مطرح شد اما شورای عالی بورس مخالفت کرد/ برکناری «عشقی» مطرح نیست

در جنگ غزه تعطیلی بورس مطرح شد اما شورای عالی بورس مخالفت کرد/ برکناری «عشقی» مطرح نیست
عضو شورای عالی بورس گفت: در تنش‌های غزه تعطیلی بورس توسط سازمان مطرح شد اما این موضوع با اکثریت آرا در شورای عالی به تصویب نرسید.

حمیدرضا دانش کاظمی عضو شورای عالی بورس در گفت‌وگو با شهر بورس درباره انتظار سهامداران از شورای عالی بورس برای ورود و جلوگیری از سقوط سهم‌ها اظهار داشت: ابطال معاملات و تصمیماتی از این دست برعهده شرکت بورس و فرابورس است، چیزی که در اختیار شوراست تعطیلی چند روزه برای بازار است.

وی ادامه داد: اگر اتفاق خاصی چه سیاسی، چه نظامی و چه اقتصادی ملاحظه و برداشت کند که ریسک برای بازار بالا رفته و امواجی را برای اقتصاد و بازار سرمایه ایجاد می‌کند که سرمایه‌گذاران با هیجانات کاذب اقدام به خرید و فروش می‌کنند، شورا امکان تعطیلی چند روزه بازار سرمایه را دارد کمااینکه در جنگ اخیر غزه بازار بورس ترکیه یک روز تعطیل شد.

عضو شورای عالی بورس تصریح کرد: در دو سال گذشته که من در شورای عالی بوده‌ام سازمان بورس در زمان‌هایی که افت بیش از حد بوده است، این موضوع را به شورای عالی می‌آورد که بازار را تعطیل کند یا تعطیل نکند. در اتفاقات اخیر هم سازمان بورس تعطیلی این مسئله را به شورای عالی بورس آورد اما با اکثریت آرا این مسئله رد شد.

وی در پاسخ به این سوال که «استدلال شورای عالی بورس برای تعطیل نکردن بازار چه بود؟»، گفت: هر تصمیمی که ما بگیریم، یک بازخوردی در سرمایه‌گذاران دارد. برداشت من این بود که اگر چنین رفتاری داشته باشیم این سیگنال را به سهامداران می‌دهیم که وضعیت و زمان بسیار نگران کننده است. ما به عنوان تصمیم‌گیرنده بازار نگران شرایط بدتر بودیم که تجزیه و تحلیل درباره تغییر دامنه نوسان هم این مسئله را نشان داد.

دانش کاظمی ادامه داد: ما زمانی که در بازار پایه دامنه نوسان نداشتیم، معاملات سریع به تعادل می‌رسید. وقتی دامنه نوسان یک درصد است حتی اگر سهامی صف خرید یا فروش باشد، سهامدار عجله و هیجان کاذب برای خرید و فروش ندارد زیرا می‌داند که فردا می‌تواند خرید یا فروش انجام دهد.

وی با بیان اینکه تعطیل کردن بازار سیگنال منفی به سهامداران است، ابراز داشت: این کار یعنی سیگنال دادن به سهامدارانی که وضعیت را خیلی بد نمی‌دانند و آنها هم وارد صف فروش شوند و آن روزی که بازار باز شود نمی‌توان وضعیت راجمع کرد در حالیکه بعد از دو تا سه روز منفی بودن بازار در هنگام جنگ غزه بازار دوباره برگشت و به تعادل رسید.

عضو شورای عالی بورس خاطرنشان کرد: چه در سازمان بورس، چه هیئت دولت چه ارگان‌های تصمیم‌گیرنده تصمیمات هیجانی سم مهلک است و یعنی امنیت را از بازار سرمایه خارج کردیم. اگر نرخ خوراک از فرمول به عدد تبدیل شود، طبع بازار سرمایه آن را نمی‌پذیرد چون بازار امنیت می‌طلبد؛ امنیت یعنی که بدانم برای فردا چه می‌کنم؟ برای این دوره سرمایه‌گذاری چه نرخی خواهم داشت نه اینکه دیگران برای سرمایه‌های من تصمیم بگیرند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا موضوع برکناری رئیس سازمان بورس مطرح شده و آیا موافقت با برکناری می‌تواند اثر مثبت داشته باشد یا خیر، توضیح داد: اولا که چنین چیزی در دو سال اخیر مطرح نشده و بیشتر شایعه بوده است که این شایعات بیشتر به بازار ضربه می‌زند.

دانش کاظمی ادامه داد: یکی از افتخارات بازار سرمایه این بود که روسا و دبیران سازمان دوره‌های کوتاه مدتی مدیر نبودند، یعنی زمان مکفی برای اعمال نظرات و برنامه‌های خود داشته است که این مزیت بزرگ بازار سرمایه است و نشان می‌دهد رئیس و هیئت مدیره به درستی انتخاب شده‌اند.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

10 − 2 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان