صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۶
کد خبر : 122971

در اقتصاد ایران چه خبر است؟/ آرامش در بورس و هیجان در بازار طلا

در اقتصاد ایران چه خبر است؟/ آرامش در بورس و هیجان در بازار طلا
در معاملات روز چهارشنبه در حالی هیجان بازار ارز و اثرپذیری بازار طلا و سکه از آن ادامه پیدا کرد که شاخص کل بورس تهران توانست با بهبود تقاضا در فضایی نسبتا آرام، به رشد ۵.۶ هزار واحدی دست پیدا کند.

به گزارش شهر بورس در شرایط فعلی اقتصاد ایران، بیش از هر چیز تحولات بازارها زیر ذره‌بین افکار عمومی و رسانه‌ها است. در معاملات روز چهارشنبه، در حالی افزایش قیمت هیجانی دلار و طلا ادامه پیدا کرد که در مرکز مبادله ارز و طلای ایران به‌عنوان مرجع مبادلات کلان ارز، قیمت دلار آمریکا به‌صورت اسکناس و حواله با کاهش ۱۰ تومانی به ازای هر دلار مواجه بود.

همچنین قیمت اسکناس یورو ۲۶۲ تومان و حواله یورو ۲۴۴ تومان کاهش را تجربه کرد. مرتضی افقه، اقتصاددان، افزایش نرخ ارز را صرفاً سیاسی دانست و پیش‌بینی کرد که در روزهای آینده قیمت دلار کاهش یابد.

خارج از گود بازار ارز و طلا، در بازار سرمایه نیز برآیند معاملات فعالان بورسی به رشد شاخص منجر شد. در جلسه معاملاتی بورس در روز چهارشنبه، اثری از هیجان سه‌شنبه وجود نداشت و شاخص کل بورس تهران با ۵ هزار و ۶۴۲ واحد رشد در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۹۰۶ واحدی قرار گرفت.

واگذاری سرخابی‌ها نیز همچنان جزو خبرهای داغ رسانه‌هاست. پس‌ازاینکه بانک ملت مذاکره با باشگاه پرسپولیس را تائید کرد، بانک تجارت هم در نامه‌ای به سازمان بورس، از مذاکره با استقلال خبر داد؛ گرچه در همین نامه اظهار شده که تاکنون تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است.

خبر دیگر، رشد ۱۰ درصدی آمارهای مربوط به میزان تخلیه‌وبارگیری کالا در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی در ۱۲ ماه سال ۱۴۰۲ است که مهر تائیدی بر بهبود شرایط تجاری کشور است. در آماری دیگر، گمرک ایران از رشد ۳۶.۵ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران و رسیدن حجم آن به ۱۷ میلیون و ۷۹۰ هزار تن خبر داده است.

اضافه شدن یک کشتی ۶ هزار تنی به ناوگان کشتیرانی دریای خزر، خبر دیگری است که از منظر اقتصادی قابل توجه است؛ به خصوص که در سال گذشته، حدود ۵۰ درصد به ناوگان کشتیرانی دریای خزر اضافه شده و این می تواند نشانه ای برای باز شدن مسیر تجارت ایران با اوراسیاه، به خصوص فدراسیون روسیه باشد.

آخرین خبر نیز مربوط به وضعیت آبی سدهای کشور است. طبق گفته سخنگوی صنعت آب ایران، فعلا میزان پرشدگی آنها به ۵۸ درصد رسیده که مشابه مدت مشابه سال قبل است.

نکته قابل توجه اینکه با وجود ثابت ماندن میانگین میزان پرشدگی سدهای کشور، در استان تهران شرایط دیگری برقرار است و طبق آمار، میزان پرشدگی سدهای ۵ گانه پایتخت به ۱۶ درصد رسیده که ۹ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است.

منبع: روزنامه همشهری

نویسنده:

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار − 4 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان