شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
کد خبر : 50565

درآمد ایران از صادرات نفت چقدر است؟

درآمد ایران از صادرات نفت چقدر است؟
ایران بخش مهم نفت خود را به چین صادر می‌کند و چین هم تحت شرایط خاصی این پول را به ایران می‌دهد. بر حسب این موضوع، درآمد صادرات نفت چقدر است؟

به گزارش شهر بورس، با توجه به افزایش میزان فروش نفت به چین درآمد صادرات ایران از صادرات نفت چقدر است؟

سایت آمریکایی واشنگتن فری بیکن اطلاع داده که صادرات نفت ایران به چین در چند ماه اخیر افزایش یافته است.

درآمد ایران از صادرات نفت چقدر است؟

آمار فروش نفت ایران، به دلیل مسائل امنیتی و تحریم، محرمانه است اما گمرگ چین هم همین ماه اعلام کرده بود که واردات نفت از ایران در ماه دسامبر امسال بیش از ۲۶۰ هزار تن بوده است.

بنا بر گزارش این سایت آمریکایی، ایران از زمان ریاست جمهوری بایدن، ۳۳۷ میلیون و ۸۸۲ هزار و ۵۲۰ بشکه نفت به چین فروخته و ارزش این مقدار نفت حدودا، ۲۲ میلیارد دلار است. این سایت خبری همچنین احتمال داده بود که آمریکا برای نشان دادن حسن نیت خود در مذاکرات برجام، از دور زدن تحریم‌های ایران و فروش نفت به چین، چشم‌پوشی کرده است.

اما اگر این مقدار نفت به چین فروخته شده، پس چرا آثار مشهودی در بازار ارز ندارد؟ این‌ سوالی است که  مجیدرضا حریری، رئیس اتاق ایران و چین، پرسید.


بیشتر بخوانید: اعتراض فولادی ها و عوارض صادراتی سنگین


حریری می‌گوید: منابع بین‌المللی و سایت‌هایی که نفت‌کش‌ها را رصد می‌کنند، می‌گویند میزان فروش نفت ما به چین افزایش قابل‌توجهی یافته است. ما هم اطلاعات خود را از همین سایت‌ها داریم و دولت ایران و چین هیچ اظهار نظری درباره میزان فروش نفت ایران به چین نداده‌اند. بنا بر همین منابع، روایتی وجود دارد که صادرات نفت ما به چین، از ۸۰۰ هزار بشکه در روز هم بیشتر شده است.

پیش از این دو سناریو درباره پول‌ نفت ایران مطرح می‌شد. سناریوی اول احتمال می‌دادایران نفت می‌فروشد و قادر به انتقال پول آن به کشور نیست؛ بنابراین، همچنان مجبور به تهاتر نفت با سایر کالاهاست.

سناریوی دوم بیان می‌کرد که ایران بخش مهم نفت خود را به چین صادر می‌کند و چین هم تحت شرایط خاصی این پول را به ایران می‌دهد. حدود سه ماه است که قرارداد ایران و چین وارد فاز اجرایی شده است. نشریه پترولیوم اکونومیست همان یک سال پیش که قرارداد منعقد شد گزارشی درباره جزئیات آن منتشر کرد.

بر اساس آن گزارش، چین نفت و گاز ایران را با ۳۰ درصد تخفیف می‌خرد و برای بازپرداخت پول نفت ایران دو سال مهلت دارد. به جز این، چین می‌تواند بازپرداخت بدهی نفتی خود را با یوان چین انجام دهد. امتیاز دیگری که به چین داده شده این است که دو سوم مبلغ خرید نفت و گاز، نقد خواهد بود و یک سوم به شکل کالا و خدمات.

منبع: تجارت نیوز

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 2 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان