شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶
کد خبر : 59364

خودرو میلیاردی ایران خودرو رونمایی شد

خودرو میلیاردی ایران خودرو رونمایی شد

ایران خودرو از محصول جدید خود که قرار است جایگزین 206 شود رونمایی کرد.

به گزارش شهر بورس، شرکت ایران خودرو از محصول جدید خود رونمایی کرد که فقط طراحی آن حدود ۳۲ میلیارد تومان هزینه برده و قرار است جایگزین 206 شود.

بر اساس گزارش تجارت‌نیوز، امروز محصول جدید ایران‌ خودرو رونمایی شد. این خودرو که هنوز نامش مشخص نیست، قرار است جانشین جدید سری خودروهای پژو ۲۰۶ باشد.

پیش از این رسانه‌ها با مقایسه این خودرو با ام.جی ۳، این محصول را متهم به کپی‌برداری از یک نمونه چینی کرده بودند. اما پس از رونمایی، مشخص شد که طراحان سعی کردند که طراحی خودرو به محصول جدید دیگر ایران خودرو، یعنی ری‌را نزدیک باشد.

اما در حاشیه این مراسم، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایران خودرو درباره محصول جدید این شرکت گفت: هزینه ساخت و طراحی آن حدود ۳۱ میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان بوده است.

اما هزینه طراحی یک خودرو برای خودروسازان ایرانی واقعا ۳۱ میلیارد تمام می‌شود؟ آن هم خودرویی که کپی از نسخه‌های دیگر به حساب می‌آید؟


بیشتر بخوانید:بیت‌کوین ۱۰۰ هزار دلاری در راه است؟


عماد جعفری،کارشناس صنعت خودرو، گفت: هزینه ساخت پلتفرم بسیار بیشتر از ۳۱ میلیارد تومان تمام می‌شود. اما باید توجه کرد که ایران خودرو پلتفرم جدیدی را طراحی نکرده است. بلکه این پلتفرم متعلق به تاراست که ایران خودرو پیش از این، آن را در اختیار گرفته بود و تنها تغییراتی در آن ایجاد کرده است.

قیمت احتمالی محصول جدید ایران خودرو

صورت‌های مالی ایران خودرو از زیان مالی حدود ۶۰ هزار میلیارد تومانی حکایت دارد و مدیران این خودروسازی هم می‌گویند که با تولید هر دستگاه، به‌طور میانگین زیان ۹۰ میلیون تومانی را متحمل می‌شوند. حالا این خودروساز با هزینه‌کرد ۳۱ میلیارد برای تنها طراحی خودرو، قرار است این خودرو را با چه قیمتی وارد بازار کند؟

جعفری در این باره هم توضیح داد: در مراسم رونمایی گفته شد که این خودرو جانشین جدید پژو ۲۰۶ است و در سال آینده به مرحله تولید انبوه می‌رسد. با توجه به اینکه ایران خودرو در عرضه محصولاتش با تاخیر همراه است و احتمالاً این خودرو سال آینده هم به بازار خودرو نرسد. پیش‌بینی می‌شود که با نوسانات قیمت دلار، این خودرو با قیمت حدود ۳۵۰ میلیون تا ۴۰۰ میلیون تومان به بازار برسد.

هزینه میلیون دلاری طراحی صندوق عقب

در حالی که ایران خودرو از هزینه چند ده میلیارد تومانی طراحی یک خودرو خبر می‌دهد، باید توجه داشت که سال ۹۷ اعلام شد که برای طراحی تنها یک صندوق عقب، خودروسازان مبلغی چند صد میلیون دلاری را پرداخت کردند.

مطابق اعلام بهرام پارسایی، سخنگوی وقت کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در سال ۹۷، ایران خودرو ۲۵۰ میلیون دلار را هزینه افزودن صندوق عقب به پژو ۲۰۶ کرده بود. با احتساب دلار ۲۸ هزار تومانی، ایران خودرو هزینه ۷۰۰۰ میلیارد تومانی را برای طراحی تنها یک صندوق عقب پرداخته است.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 − 6 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان