تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۹
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 143602

حق عائله‌ مندی بازنشستگی چه زمانی پرداخت می شود؟

حق عائله‌ مندی بازنشستگی چه زمانی پرداخت می شود؟
زنان بازنشسته در انتظار دریافت حق عائله‌مندی هستند. آیا سازمان تامین اجتماعی به درخواست نمایندگان مجلس پاسخ خواهد داد؟

به گزارش شهر بورس، در بسیاری از کارگاه‌های کوچک و متوسط، و به ویژه در کارگاه‌های زیرپله‌ای و خانگی، دستمزد زنان به نسبت مردان پایین‌تر است. این عدم برابری حتی در دوران بازنشستگی نیز ادامه دارد و سازمان تامین اجتماعی حقوق قانونی زنان مستمری‌بگیر را به رسمیت نمی‌شناسد. سیمین یعقوبیان، فعال صنفی زنان کارگر، می‌گوید: تبعیض و بی‌عدالتی در پرداخت حقوق زنان، موجب بروز آسیب‌های اجتماعی و کاهش نرخ مشارکت‌های اجتماعی می‌شود.

عدم اجرای دستورالعمل‌های حقوقی برای زنان بازنشسته

یعقوبیان با اشاره به عدم اجرای دستورالعمل‌های مختص به زنان بازنشسته در سازمان تامین اجتماعی می‌گوید: زنان کارگر در زمان بازنشستگی از حق عائله‌مندی و حق اولاد محروم‌اند و تا کنون هیچ‌کدام از رایزنی‌ها نتیجه‌ای نداشته است.

در دوازدهم تیرماه، نصرالله پژمان‌فر، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خواستار پرداخت حق عائله‌مندی به زنان مستمری‌بگیر شد. او در این نامه به ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری اشاره کرد که بر اساس آن، زنان شاغل و بازنشسته که همسر ندارند یا همسر آنان معلول یا ازکارافتاده کلی است، مشمول دریافت حق عائله‌مندی می‌شوند.

با این حال، تاکنون هیچ پاسخی از سوی میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، به این نامه داده نشده است. یعقوبیان می‌گوید: آیا صدای زنان کارگر بازنشسته که همچنان محروم هستند، شنیده نمی‌شود؟

خبر مرتبط
شهریورماه نیان چگونه گذشت؟
شهریورماه نیان چگونه گذشت؟

شرکت نیان الکترونیک (نیان) در شهریورماه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد از ارائه خدمات داشت.

تبعیض در حقوق بازنشستگی زنان

یعقوبیان با اشاره به قوانین مدیریت خدمات کشوری توضیح می‌دهد که کارمندان زن مشمول این قانون در صورتی که دارای همسر نباشند یا همسر آنان معلول یا ازکارافتاده کلی باشد، می‌توانند از کمک‌هزینه عائله‌مندی و کمک‌هزینه اولاد برخوردار شوند. اما این مزایا به زنانی که مشمول قانون کار هستند تعلق نمی‌گیرد.

او ادامه می‌دهد: قانونگذار به منظور حمایت از افرادی که دارای فرزند هستند، مبلغی به عنوان حق عائله‌مندی تعیین کرده است که توسط کارفرما یا نهاد مربوطه به کارمند پرداخت می‌شود. اما متاسفانه زنان بازنشسته از این مزایا محروم شده‌اند.

این فعال صنفی می‌افزاید: در خردادماه سال جاری، ریاست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز نامه‌ای به آقای موسوی ارسال کرده است. امیدواریم سازمان تامین اجتماعی با توجه به اینکه بالاترین نرخ حق بیمه را در بین کشورهای توسعه یافته اخذ می‌کند، استیفای حقوق مزدی زنان کارگر بازنشسته را در دستور کار خود قرار دهد.

یعقوبیان تاکید می‌کند که تبعیض در قبال زنان با قوانین حمایتی خانواده نیز مغایرت دارد و اگر مشکلات اقتصادی نبود، زنان به این سختی در کارگاه‌های سراسر کشور کار نمی‌کردند.

او در پایان اضافه می‌کند: توقع زنان کارگر این است که حقوق‌شان زیر پا گذاشته نشود و تامین اجتماعی حق عائله‌مندی را برای زنان کارگر برقرار سازد. اگر صدای بانوان شاغل یا بازنشسته شنیده نمی‌شود، حداقل صدای ریاست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورا شنیده شود.

منبع: اقتصاد 100

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات