شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
کد خبر : 52272

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

حفظ منافع سهامداران با راه‌اندازی سوت‌زنی

حفظ منافع سهامداران با راه‌اندازی سوت‌زنی
کارشناس بازار سرمایه گفت: سوت‌زنی می تواند انگیزه کافی باشد تا افرادی که از این موارد اطلاع دارند بتوانند منافع کلیه سهامداران را با این اطلاعات حفظ کنند.

امیر سیدی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره راه‌اندازی سامانه سوت زنی در بازار سرمایه و اثرات آن بر روی بازار با بیان اینکه سوت‌زنی در بازارهای سرمایه دنیا هم وجود دارد، اظهار داشت: ممکن است بسیاری از تخلفاتی که در حوزه ناشران رخ می‌دهد از سوی ناظر به راحتی قابل شناسایی نباشد و دلیل آن هم این است که متخلفان می‌توانند از تکنیک های پیچیده حسابداری و صنعت‌سازی استفاده کنند.

وی ادامه داد: عمدتاً وقتی بازار بورس زیر نظر ناظر است اطلاعات معاملاتی به صورت شفاف و مشخص در اختیار او قرار دارد و می تواند به این اطلاعات دسترسی داشته باشد، اما اگر احیانا در دل شرکت یا صورت‌های مالی با روش های پیچیده اتفاقاتی بیفتد ممکن است ناظر با تاخیر این تخلفات را ببیند و حتی خیلی وقت‌ها این تخلف آشکار نمی شوند.


بیشتر بخوانید: توضیحات مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد درباره فروش خساپا


سیدی افزود: به‌عنوان مثال تکنیک هایی برای پنهان کردن سود، خارج کردن سود از شرکت ها با هزینه‌سازی کاذب و غیره که به‌نظر می‌رسد در برخی از شرکت‌های بورسی به ویژه شرکت‌های یک سهامدار عمده دارند، این امر انجام می شود. بنابراین سوت‌زنی می تواند انگیزه کافی باشد تا افرادی که از این موارد اطلاع دارند بتوانند منافع کلیه سهامداران را با این اطلاعات حفظ کنند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: به‌نظرم این مهمترین حوزه‌ای است که سوت‌زنی می‌تواند کمک بکند چراکه کارآمدی بازار به شفافیت اطلاعات حداکثری است و زمانیکه عدم شفافیت پرهزینه شود خودبه‌خود کارایی بازار افزایش پیدا می‌کند.

وی در پایان گفت: به‌نظرم نهاد ناظر بسیار خوب مسائل را پیگیری می‌کند و در این حوزه فعال بوده و در حد حوزه خودش کار انجام داده است و هر چقدر بتواند این روند را در راستای اینکه بازار ما چه به لحاظ زیرساخت‌ها و شرایطی که دارد و چه به لحاظ فاکتورهای خارجی نظیر کنترل قیمت‌ها که بر ناشران تاثیر می‌گذارد، بتواند تعامل داشته باشد تا بازار به سمت شفافیت بالا در خصوص مباینه انرژی، کالا و سهام برسد، حرکت مثبتی است که الان هم در این راستا در حال حرکت هستیم.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 4 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان