شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۶
کد خبر : 58706

کارشناس بازارهای مالی؛

جهت قیمت نفت و ارز به نفع بازار سرمایه خواهد بود

جهت قیمت نفت و ارز به نفع بازار سرمایه خواهد بود
سجاد بوربور، کارشناس بازارهای مالی گفت: چنانچه نرخ فروش نفت صادراتی ایران را حدود ۸۰ دلار و حجم صادرات نفت ایران را تقریبا روزانه ۱ میلیون بشکه در نظر بگیریم، مجموع درآمدهای صادراتی ایران به حدود ۸۵ میلیارد دلار خواهد رسید. با در نظر گرفتن تقاضای ارز برای واردات رسمی و غیررسمی و همچنین خروج سرمایه از کشور، به نظر می‌رسد نرخ ارز تا پایان سال، شیب صعودی خواهد داشت و رشد نرخ ارز، سبب رشد بازارهای مالی از جمله بازار سرمایه خواهد شد.

به گزارش شهر بورس، بانک مورگان استنلی پیش‌بینی کرده قیمت‌های نفت سریع‌تر از برآورد قبلی، دوباره به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد. این بانک پیش‌بینی کرده سال میلادی آینده، کمبود عرضه در بازار نفت از ۲۰۰ هزار بشکه در روز برآورد قبلی، به ۹۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند.

براساس گزارش سنا، سجاد بوربور کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با خبرنگار سنا در این خصوص بیان کرد: شاید برخی رویدادهای تاثیرگذار بر میزان عرضه نفت در بازارهای جهانی همچون جنگ روسیه و اوکراین بتواند به صورت مقطعی موجب افزایش قیمت جهانی نفت شود، اما با افزایش قیمت جهانی نفت حتماً اروپا تمایل بیشتری به جایگزین کردن انرژی‌های تجدیدپذیر داشته و تقاضای نفت در بلند مدت کاهش خواهد داشت. بنابراین در بلندمدت نفت ۱۰۰ دلاری را پایدار نمی‌دانم.


بیشتر بخوانید: ایرادات به آیین نامه واردات خودرو سبب ابطال آن نمی شود


وی ادامه داد: اما با فرض نفت ۱۰۰ دلاری، ایران به سبب تحریم‌ها ناچار به فروش نفت با قیمت پایین‌تر خواهد بود. چنانچه نرخ فروش نفت صادراتی ایران را حدود ۸۰ دلار و حجم صادرات نفت ایران را تقریبا روزانه ۱ میلیون بشکه در نظر بگیریم، مجموع درآمدهای صادراتی ایران (درآمدهای نفتی و غیر نفتی و صادرات خدمات) به حدود ۸۵ میلیارد دلار خواهد رسید. با در نظر گرفتن تقاضای ارز برای واردات رسمی و غیررسمی و همچنین خروج سرمایه از کشور (فقط در سال ۱۴۰۰ حدود ۹.۳ میلیارد دلار خروج سرمایه از کشور صورت گرفته است)، به نظر می‌رسد دولت منابع کافی برای کنترل نرخ ارز را نداشته و نرخ ارز تا پایان سال جاری، شیب صعودی خواهد داشت و رشد نرخ ارز، سبب رشد بازارهای مالی از جمله بازار سرمایه خواهد شد.

بوربور ضمن اشاره به ریسک کسری بودجه دولت برای بازار سرمایه گفت: احتمالا تا پایان سال جاری، کسری بودجه تقریبا ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی خواهیم داشت و دولت برای جبران کسری بودجه، روی انتشار اوراق و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای از طریق بازار سرمایه حساب باز خواهد کرد. خلاصی از کسری بودجه دولت در گرو افزایش حجم فروش نفت ایران، کاهش هزینه‌های دولت و همین‌طور جلوگیری از فرار مالیاتی (بطور همزمان) خواهد بود. در غیر این صورت، افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی به تنهایی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور کافی نیست!

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده + سیزده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان