شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
کد خبر : 53185

جزئیات هدفمندی یارانه نان

جزئیات هدفمندی یارانه نان
معاون توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی قزوین گفت:در این فرایند، نرخ نان هیچ تغییری پیدا نکرده و با همان قیمت‌های قبلی عرضه می‌شود.

به گزارش شهر بورس به نقل از همشهری، فروش نان با کارت‌خوان‌های هوشمند را آغاز شده است، جزئیات جدید هدفمندی یارانه نان چیست؟

پس از اجرای موفقیت‌آمیز طرح آزمایشی فروش نان با کارت‌خوان‌های هوشمند در استان زنجان، گام دوم برای همه‌گیرکردن این شیوه نیز برداشته شد و از دیروز در استان قزوین نیز تخصیص یارانه نان به مصرف‌کننده نهایی آغاز شد.

در شرایط فعلی از منظر خریدار نان، هیچ تفاوتی در توزیع یارانه نان رخ نداده و فقط استفاده از کارت بانکی الزامی شده است؛ اما به‌نظر می‌رسد پس از اجرای آزمایشی این طرح، سهمیه یارانه افراد به تفکیک خانوار مشخص شده و به‌صورت اعتبار خرید نان در کارت بانکی سرپرست خانوار شارژ خواهد شد.

شرایط خاص بازار جهانی غذا و توزیع آرد و نان یارانه‌ای در اقتصاد ایران، صرفه اقتصادی قاچاق غذا و آرد از کشور را به‌شدت افزایش داده است؛ در این وضعیت دو راه پیش روی سیاستگذاران است.

راه اول آزادسازی قیمت آرد و نان مصرفی مردم که گرچه می‌تواند صرفه قاچاق را از بین ببرد اما ترکش‌های آن بر معیشت اکثریت مردم بسیار ویرانگر خواهد بود.

راه دوم و سیاستی که دولت نیز اتخاذ کرد، هدفمند کردن یارانه آرد و نان مصرفی مردم و حذف بسترهای فسادزا در توزیع این یارانه‌هاست که برای نخستین بار از میانه اردیبهشت در استان زنجان عملیاتی شد و حالا اجرای آن در استان قزوین نیز در دستور کار قرار گرفته است.

گام دوم هدفمندی یارانه نان

هزار و ۷۳۰واحد نانوایی در استان قزوین فعالیت می‌کنند و از دیروز فروش نان با کارت‌خوان‌های هوشمند را آغاز کردند.


بیشتر بخوانید:بورس کالا بهترین مسیر برای عرضه خودرو


معاون توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی قزوین با اشاره به اینکه استان قزوین، دومین استان نمونه در طرح آزمایشی توزیع یارانه نان به شکل جدید است، گفت: در این فرایند، نرخ نان هیچ تغییری پیدا نکرده و با همان قیمت‌های قبلی عرضه می‌شود.

فقط با این تفاوت که در قالب این طرح، شهروندان باید برای خرید نان از کارت‌های بانکی خود استفاده کنند و امکان پرداخت وجه نقد وجود ندارد.

مجید رحمانی افزود: در جریان اصلاح فرایند توزیع یارانه نان، نانوایان آرد را با نرخ آزاد خریداری می‌کنند؛ اما نان را با همان قیمت مصوب قبلی به مردم می‌فروشند و مابه‌التفاوت هزینه نان فروخته شده به مردم و قیمت آزاد آن از سوی دولت به‌حساب نانوایی‌ها واریز می‌شود.

دولت یارانه ۷۱هزار میلیارد تومانی که مقرر شده به مردم ارائه شود را به جای تخصیص مستقیم به نانوایی‌های تأمین‌کننده نان، به‌خود مردم تخصیص می‌دهد.

در این فرایند هیچ‌گونه نگرانی یا محدودیتی برای سفره مردم وجود ندارد و فقط روش پرداخت یارانه میان دولت و نانوا متفاوت شده است.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

13 − 5 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان