شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۲
کد خبر : 118696

جزئیات جدید از افزایش سهمیه ارز مسافرتی

جزئیات جدید از افزایش سهمیه ارز مسافرتی
با اعلام بانک مرکزی از هفتم اسفندماه ارز مسافرتی برای سفر‌های هوایی با هدف پوشش نیاز‌های ارزی مردم در ایام پایانی سال، از ۵۰۰ یورو به ۱۰۰۰ یورو افزایش یافت.
به گزارش شهر بورس، در آستانه سال نو شمسی و ورود به سال ۱۴۰۳، بانک مرکزی با اتخاذ نقشی فعال قصد دارد در هنگام افزایش تقاضای رسمی ارز برای مسافرت‌های خارجی، ارز مورد نیاز مردم را در یک بازار رسمی تأمین کند تا علاوه بر سهولت، شفافیت و امنیت کامل برای متقاضیان ارز، اجازه ندهد با التهاب بازار غیررسمی، سطح انتظارات تورمی جامعه مجدد افزایش یابد.

بر این اساس و با اعلام بانک مرکزی از هفتم اسفندماه ارز مسافرتی برای سفر‌های هوایی با هدف پوشش نیاز‌های ارزی مردم در ایام پایانی سال، از ۵۰۰ یورو به ۱۰۰۰ یورو افزایش یافت.

به گونه‌ای که به تمام سفر‌های هوایی اعم از کشور‌های همسایه مانند ترکیه، عراق، ارمنستان و … هزار یورو تعلق می‌گیرد؛ اما سفر‌های زمینی شامل دریافت ارز مسافری نمی‌شود. بانک مرکزی تاکید دارد نوع ارز تخصیص یافته دلار و یورو است که انتخابی خواهد بود، اما بنا به موجودی آن روز به هر فرد تعلق می‌گیرد. همچنین فروش ارز به افراد با سن قانونی کمتر از ۵ سال و ایرانیان مقیم خارج از کشور مجاز نیست.

در خصوص نرخ این ارز اعلام شده است: این سهمیه با نرخ ارز مسافری بر مبنای قیمت اسکناس مرکز مبادله ایران محاسبه خواهد شد که کارمزد ۵ درصدی نیز به آن اضافه می‌شود. به بیان دیگر با توجه به اینکه در بازار امروز مرکز مبادله، نرخ اسکناس دلار و یورو به ترتیب ۴۲۹۲۰ و ۴۶۵۳۲ تومان است، نرخ دلار و یورو مسافرتی به ترتیب ۴۵۰۶۶ و  ۴۸۸۵۸ تومان خواهد بود که نسبت به نرخ ارز در بازار غیررسمی و آزاد، تفاوت معناداری دارد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز مسافری شامل ارائه کارت ملی، شناسنامه، گذرنامه و ویزای معتبر، بلیت مسافرت هوایی و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور است.

از سوی دیگر با تاکید داشت: ارز مسافرتی مذکور بعد از گیت خروجی در فرودگاه به مسافران پرداخت می‌شود و متقاضیان با ارائه مدارک مورد نیاز می‌توانند به شعب منتخب بانک‌های عامل ملی، ملت و سامان مراجعه کنند.

بر این اساس؛ فروش ارز مسافرتی حداکثر از هفت روز کاری قبل از تاریخ پرواز مندرج در بلیت مسافران امکان پذیر است. با این سازکار امکان سوءاستفاده افراد برای سودجویی نیز وجود نخواهد داشت و ارز فقط برای نیاز واقعی مسافران پرداخت خواهد شد.


بیشتر بخوانید:قیمت روز انواع خودرو پژو 405 + جدول


بررسی‌ها حکایت از این دارد که تصمیم به افزایش سهمیه ارز مسافرتی، مقطعی بوده و برای مدیریت تقاضای ارز در روز‌های پایانی سال گرفته شده و پس از تعطیلات نوروزی سهمیه ارز مسافرتی به حالت قبل بازمی‌گردد. اما با توجه به اینکه تقاضای ارز مسافرتی یک تقاضای واقعی است، با افزایش سهمیه رسمی ارز مسافرتی، تقاضا در بازار آزاد کمتر خواهد شد.

منبع: تابناک

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × 4 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان