تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 60370

جزئیات تغییر در بازارگردانی صندوق پالایش

جزئیات تغییر در بازارگردانی صندوق پالایش

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس به تشریح جزئیات تغییر در بازارگردانی صندوق پالایش پرداخت و سه تغییر ایجاد شده را ذکر کرد.

رضا نوحی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره جزئیات تغییر در بازارگردانی صندوق پالایش، اظهار داشت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری پالایش و دارا یکم بر اساس امیدنامه مصوب هیئت دولت و بر اساس تکالیف بودجه‌ای ۱۳۹۹ شکل گرفتند و بر این اساس جهت بهره مندی مردم از مزایای سهامداری، واحدهای سرمایه‌گذاری به عموم عرضه شود.

وی افزود: با توجه به نوسانات بازار در نیمه دوم سال ۹۹، ضرورت اصلاح اساسنامه نمونه به وجود آمد. در این راستا سازمان بورس با دریافت نظر خبرگان و انتقال آن به شورای عالی بورس سه مسئله اصلی را اصلاح کرد. اساسنامه نمونه به هیئت وزیران ارسال و با این سه تغییر موافقت شد.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با اشاره به جزئیات تغییر در بازارگردانی صندوق پالایش، خاطرنشان کرد: تبدیل مدیریت صندوق از صندوق سرمایه گذاری با مدیریت غیرفعال به فعال، بزرگ شدن و پرداخت مبالغ ابطال واحدهای صندوق‌ و فراهم شدن امکان بازارگردانی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها؛ تغییرات ایجاد شده بود.


بیشتر بخوانید: ضرورت حمایت مجلس از بازار سرمایه در بودجه 1402


نوحی به تشریح مزایای فراهم شدن امکان بازارگردانی در صندوق پالایش پرداخت و عنوان کرد: بازارگردان با توجه به منابعی که در اختیار دارد، می‌تواند اقدام به معامله کرده و نقدشوندگی واحدهای سرمایه گذاری را افزایش دهد. افزایش نقدشوندگی و نزدیک شدن قیمت صندوق به nav خود جزو اهداف این کار بود.

وی در پاسخ به این سوال که «منابع بازارگردانی از چه طریقی تامین می‌شود؟»، گفت: در حال حاضر بازارگردان تنها رکنی است که می‌تواند به صدور و ابطال واحدهای صندوق اقدام کند. به واسطه اینکه سرمایه گذاران صندوق متضرر نشوند، فعلاً مقرر شده که از منابع صندوق پالایش اتفاق بیفتد تا اگر عایدی از محل بازارگردانی به دست می‌آید، مشمول داراندگان واحدهای سرمایه‌گذاری شود.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس ادامه داد: در آینده و با توجه به بررسی‌هایی که مدیر صندوق از کلیت بازار و وضعیت صندوق خواهد داشت، امکان تغییر و اصلاح در رویه و نحوه بازارگردانی وجود دارد.

آخرین اخبار اقتصادی را در اینستاگرام شهر بورس بخوانید

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات