شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
کد خبر : 2824

تپسی نخستین شرکت استارتاپی که وارد بازار سرمایه می‌شود

میلاد منشی‌پور، مدیرعامل و موسس تپسی با اشاره به اینکه تپسی نخستین شرکت استارتاپی که وارد بازار سرمایه می‌شود ، اظهار داشت: گرچه زمان قطعی عرضه اولیه تپسی مشخص نیست اما با توجه به طی شدن بدون مانع پروسه پذیرش شرکت، به زودی و در میانه تابستان عرضه اولیه انجام خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی شهر بورس، میلاد منشی‌پور، مدیرعامل و موسس تپسی با اشاره به اینکه تپسی نخستین شرکت استارتاپی که وارد بازار سرمایه می‌شود ، اظهار داشت: گرچه زمان قطعی عرضه اولیه تپسی مشخص نیست اما با توجه به طی شدن بدون مانع پروسه پذیرش شرکت، به زودی و در میانه تابستان عرضه اولیه انجام خواهد شد.

وی با اشاره به شاخصه‌های مثبت استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی ادامه داد: استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی، به طور خاص تپسی، مدل درآمدی بسیار روشن و شفافی دارد. یکی از مزیت‌های مهم استارتاپ‌ها برای تمامی ذی‌نفعان ازجمله مودیان مالیاتی و رگولاتورها به‌شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: مشکل سهام عدالت را از کجا پیگیری کنیم؟ / راه ارتباطی 15 کارگزاری با سهامداران

مدیرعامل تپسی افزود: همچنین برای بازار سرمایه که سرمایه‌گذاران عمده، بزرگ و خرد دارد، شرکت‌هایی مانند تپسی باارزش هستند و سرمایه و دارایی‌های پیچیده‌ای مانند ملک و زمین ندارند. در مجموع تپسی دارای بیزنس مدل ساده، روشن و شفافی است.

منشی‌پور، تصریح کرد: بیزنس‌های اجتماعی مانند تپسی و دیجی کالا که در بطن جامعه قرار دارند و مردم رشد و گسترش‌شان و حتی افول‌شان را حس می‌کنند، متفاوت از شرکت‌های صنعتی و غیره هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این تفاوت‌ها در مراحل پذیرش تپسی در بازار سرمایه مورد توجه است، گفت: در پروسه پذیرش فرابورس به این نکته مهم رسیدیم که چون استارتاپ‌ها در سال‌های نخست سریع رشد می‌کنند، ممکن است حسابرسی‌های کاملی نداشته باشند، اما تپسی از همان ابتدای تاسیس همواره حسابرس معتمد بورس داشته و دارای رتبه یک بوده است. به همین دلیل پروسه پذیرش تپسی در فرابورس تاکنون به خوبی پیش رفته، گرچه کامل نشده است.

موسس و بنیان‌گذار تپسی از مدیران و تصمیم‌سازان بازار سرمایه خواست تا به این موضوع توجه کنند که مدل‌های کسب‌وکار جدید نحوه درآمدی و هزینه‌ای و سرمایه‌گذاری شان متناسب با رشد آتی شان است و سودهایی که می‌دهند ممکن است اندک باشد و برخی استارتاپ‌ها هم در سال‌های اولیه شاید زیان‌ده باشند.

منشی‌پور ادامه داد: استارتاپ‌ها در سال‌های اول چون مشغول گرفتن سهم بازار و رشد شبکه‌شان که مهم‌ترین داریی‌شان است، هستند، امکان دارد سود کمتری بسازند و یا گاهی زیان‌ده باشند.

بیشتر بخوانید: آیا امکان تغییر روش آزادسازی سهام عدالت فراهم می‌شود؟

وی شبکه راننده و مسافر را مهم‌ترین دارایی نامشهود این استارتاپ‌ها از جمله تپسی دانست و گفت: این دارایی‌ها واقعی هستند. همان‌گونه که یک معدن نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه در فاز نخست دارد و نیازمند شناسایی محل، سپس حفاری و بهره‌برداری اولیه است و در وضعیت اسمی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، استارتاپ‌ها هم باید چنین پروسه‌ای را طی کنند.

جزییات نهمین عرضه اولیه امسال - تپسی نخستین شرکت استارتاپی که وارد بازار سرمایه می‌شود

مدیرعامل تپسی افزود: استارتاپ‌هایی مانند تپسی پس از وارد شدن در یک شهری باید رانندگان و مسافران را شناسایی اولیه کنند و با رشد شبکه به ماکزیمم افکت و تاثیرگذاری شبکه‌ای برسد. این مدل جدید کسب‌وکار برای سیستم حسابداری و حسابرسی که چگونه دارایی نامشهود ثبت شوند، نیز جدید است هرچند این مدل بیزنس در بورس‌های جهانی جاافتاده است و در بازار سرمایه ایران نیز برای نخستین بار عرضه می‌شود.

منشی‌پور معتقد است؛ به هرروی نگاه‌ها و رویکردها نسبت به استارتاپ‌ها مثبت است و آمادگی پذیرش استارتاپ‌ها در بازار سرمایه وجود دارد. پس از پذیرش مفاهیم جدید، آینده روشن است و تپسی الگوی خوبی برای سایر استارتاپ‌ها و حضورشان در بازار سرمایه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: جو هیجانی بورس ادامه دارد

در بورس‌های پیشرفته شرکت‌های اینترنت بیس یا تِک محور، جزو 10 مارکت کپ اول‌شان و این نشان می‌دهد که آینده روشنی در انتظار این کسب‌وکارهاست. در بورس ایران نیز تپسی، دیجی‌کالا و چند شرکت دیگری که در انتظار بورسی شدن هستند، در فاز نخست، مسیر سایر استارتاپ‌ها به بازار سرمایه را صاف خواهند کرد و ناهمواری‌های این مسیر را با کمک سایر استارتاپ‌ها که قرار است در بورس حضور یابند، هموار خواهند کرد.

وی نتایج این همکاری و حضور استارتاپ‌ها را در بازار سرمایه مثبت دانست و گفت: این نتایج مثبت برای همه مشهود و ملموس خواهد بود.

منبع: با اقتصاد

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نه + شش =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان