شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶
کد خبر : 7761

توصیه سه باره وزیر برای نخریدن مسکن

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، در روزهای ابتدای هر ماه معمولاً خلاصه گزارش وضعیت بازار مسکن شهر تهران از طرف دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ارائه می‌شد و  یکی دو روز بعد هم بانک مرکزی گزارش مبسوطی این خصوص ارائه می‌کرد. این ماه ولی ظاهراً به دلیل نوساناتی که از ابتدای سال

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، در روزهای ابتدای هر ماه معمولاً خلاصه گزارش وضعیت بازار مسکن شهر تهران از طرف دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ارائه می‌شد و  یکی دو روز بعد هم بانک مرکزی گزارش مبسوطی این خصوص ارائه می‌کرد. این ماه ولی ظاهراً به دلیل نوساناتی که از ابتدای سال در بازار مسکن ایجاد شده، دولت در ارائه آمار محتاط شده است؛  هر چند ممکن است در روزهای آینده و پس از تعطیلات ایام شهادت امام حسین علیه السلام آمار را ارائه کند.

از اردیبهشت ماه هم درج قیمت در آگهی های فروش ملک و خودرو ممنوع شده و کماکان سایتها اجازه اعلام قیمت آگهی ها را ندارند.

ظاهراً وزیر راه و شهرسازی یکی از مخالفان ارائه آمار  مسکن است که اعتقاد دارد وقتی وزارتخانه آمار بازار مسکن تهران را اعلام می کند، فعالان بازار مسکن در دیگر شهرها قیمت تهران را ملاک قرار می دهند و این می تواند بر بازار مسکن کل کشور تاثیر بگذارد.

از طرف دیگر اطلاعاتی از تعداد معاملات نیز بیرون نیامده است. البته مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفته که تعداد معاملات در تهران نسبت به ماه قبل حدود ۱۵ درصد افزایش نشان می دهد.

خسروی با اعلام حمایت از عدم ارائه آمار، به ایسنا گفت: یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن، ارائه دائم آمار و گزارش قیمت هاست که بعضی رسانه ها و سایت های فروش املاک به آن دامن می زنند. او درباره قیمت مسکن در مرداد ماه بیان کرد که بازار آرام است و افزایش قیمت نداشتیم.

در شرایطی که بعضی افراد ارائه آمار را در التهابات بازار مسکن موثر می دانند، گروهی دیگر از کارشناسان معتقدند که سرپوش گذاشتن بر وضعیت واقعی بازار مسکن جدا از آنکه شفافیت را از این بازار می گیرد، تاثیری بر جلوگیری از رشد قیمت‌ها ندارد.

توصیه سه باره وزیر برای نخریدن مسکن

تعلل در ارائه آمار در حالی انجام می‌شود که چند روز قبل محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی برای سومین بار طی یک سال اخیر به متقاضیان توصیه کرد از خرید خانه اجتناب کنند.

تیر ماه سال گذشته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی که معتقد بود قیمت مسکن حباب است به متقاضیان توصیه کرد با هدف کاهش قیمت‌ها از خرید خانه اجتناب کنند. با وجود آنکه پس از آن معاملات افت شدیدی پیدا کرد و حتی در شهر تهران با کمتر از ۳۰۰۰ فقره در شهریور ۱۳۹۸ به پایین ترین میزان خود دست کم از سال ۱۳۶۶ رسید که البته با ثبات و مقداری افت قیمت تا آبان ماه همراه بود، بازار از آذر پارسال روند صعودی به خود گرفت.

بیشتر بخوانید؛
افزایش موقتی نرخ تورم کنترل شده است
کفایت نقدینگی در بازار بین بانکی هفته گذشته
رشد کند قیمت در بازار فلزات گران‌بها/ بورس این‌بار هم منفی تمام شد

هر چند برخی کارشناسان معتقدند خرید نکردن، نسخه شفابخشی برای ایجاد ثبات در بازار مسکن نیست و این بازار تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار دارد و البته با کمبود ساخت و عرضه مسکن کوچک متراژ و ارزان قیمت مواجه است، اما اسلامی با هدف پایین آمدن قیمت مسکن یک بار دیگر در خردادماه امسال به مردم گفت که فعلا خانه نخرند.

این در حالی است که تیر ماه ۱۳۹۸ همزمان با اولین توصیه وزیر ساکن ساختمان دادمان، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران ۱۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بود و در تیر ماه امسال به حدود ۲۱ میلیون تومان رسید.

به هر ترتیب محمد اسلامی اخیراً برای سومین مرتبه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه همچنان توصیه نخریدن خانه را به مردم دارد یا خیر گفته است: آن زمان بازار مسکن ملتهب بود و هنوز هم ملتهب است و هیچ قیمتی در بازار واقعی نیست.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 + 14 =

پراپ تریدینگ

کمان